Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to stk. Whisperlite og en XGK EX med medfølgende standardpumper og dessuten 4 stk. MSR Arctic pump. Etter å ha prøvd alle pumpene på de to Whisperlitene skjønner jeg at det er stor forskjell på flammejusteringen på pumpene. Alt fra flere omdreininger på justeringsskruen fra fullt bluss ned til absolutt laveste sparebluss, til at blusset knapt justerer seg ned før du omtrent har slukket primusen. På sistnevnte skal det jo da i realiteten svært lite omdreining til på skruen for å justere mellom fullt og nesten slukket primus, bare noen få graders dreining faktisk. 

To av pumpene hadde meget god gradvis justering, altså skruen kan skrues ca. en halv omdreining uten at blusset endrer seg vesentlig, men likevel noe endring, begge standardpumper. Alle Arctic pump og den ene standard hadde nokså følsom justering i varierende grad, altså svært lite omdreining på skruen, fra bare noen få grader til en halv omdreining før blusset økte vesentlig fra minimum. 

Noen som har noen ide om hva dette kan skyldes? Pumpene skal jo være identiske, men oppfører seg ikke slik. 

Annonse
Skrevet

Regulering på min eldgamle Wisperlite var alltid vanskelig. (Grå pumpe, og fra før shakerjet) MSR kunne (/ville) ikke skaffe ny slange, så jeg endte opp med primus slange, den regulerer greit, og da funket den bra på både gassboks og pumpe med samme gjenger. Har renset den med dysenål en gang. Folk med lang MSR erfaring sier at de nye pumpene er sikrere og bedre, men jeg har ikke forsøkt.

Skrevet

Hvordan kobler du en Primus fuelslange på en MSR primus, f. eks. Whisperlite? Høres ut som du kanskje trenger en sveiser eller annen fagutdannet? 

Jeg har ikke så lang erfaring med MSR at jeg har noe kjennskap til "grå pumpene" du nevner, utover at alle pumpene til MSR er jo grå bortsett fra den til Dragonfly, som jo er rød/orange. Pakningene har ulike farger avh. av hva slags pumpe. 

Skrevet
Georg Ianke skrev (På 24.11.2024 den 20.37):

Noen som har noen ide om hva dette kan skyldes? Pumpene skal jo være identiske, men oppfører seg ikke slik. 

Vi er vel mange som har stusset på dette. Alt ser jo likt ut, ikke noe nr støpt inn heller på de pumpene jeg har sett. 

Georg Ianke skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke så lang erfaring med MSR at jeg har noe kjennskap til "grå pumpene" du nevner

Blå og mørk grå pumper i tillegg har det blitt laget noen lys grå. De gamle pumpene ble sprø i plasten. De nye er utrolig holdbare! 

Skrevet
dsk skrev (13 timer siden):

Den gangen hadde jeg tilgang til dreibenk ogg loddeutstyr. 

IMG_20241103_094144.jpg

Ser ut som en interessant løsning. Jeg har vel også etter hvert kommet til at den ultimate primusen i grunn er en kombinasjon av flere ulike på markedet. 

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke f. eks. Dragonfly er utstyrt med forgasserrør. Eller har den et som ikke synes på bilder? 

Så vidt jeg vet har den gamle Optimus 111 forgasserrør innebygget i brenneren. Er ikke så lett å se uten å plukke fra hverandre brenneren. 

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg harr litt vondt for å bestemme meg for hva som er best, det varierer litt med bruken, været og hvor langt det skal bæres.  Jeg finner absolutt Primus sine pumper som de beste, Nesten alle brennere klarer fint butan uten å endre noe så det er greit når det ikke er for kaldt.  Min gamle Optimus Nova er utrolig bra, men det har vært litt store produksjons-avvik etter at de sluttet å lage de i Sverige.  Er støy en utfordring så Whisperlite bra, men litt vanskeligere å kjøre på svak varme.  Av likevel jeg bruker nok mest Coleman apex ii da den er lav, og utrolig lett å regulere fra full til lav varme.  Litt vrien å tenne hvis man bruker primus-pumpe, men litt øvelse løser det også.  NMår det blåser må man enten ha en god vindskjerm, eller noe som passer i Trangia.  Whisperlite kan brukes i trangia ved å kutte 3 små hakk i bunndelen  da finnes det andre løsninger også:
https://www.fjellforum.no/topic/46396-det-ideelle-trangia-oppsettet/#findComment-431020

Soto Muka er også en rå høyeffektsbrenner som kan brukes i Trangia, men jeg liker ikke at den er vanskelig å få på svak varme.

Sist men ikke minst klassikeren Optimus 111 "Den er så solid at du kan slå ihjel en bjørn med den, og steke kjøttet etterpå"  leste jeg en gang.   :-) Den krever vedlikehold, men da holder den i flere generasjoner.

• Liker 1
Skrevet

Den ene av mine to Whisperlite er montert i et Trangia- adapter og brukes kun i Trangia, permanent. Jeg kortet imidlertid ikke ned den sylinderen dysa sitter i, jeg satte på noen ekstra plater på undersida av adapteret og boret større hull slik at whisperlitebrenneren kom lenger ned. Dette for å kunne sette i grytene uten at brenneren var i veien. Hvordan korter du ned den sylinderen uten å skjære vekk gjengene nederst innvendig? Kutter av øverst? Er jo gjenger der også, til skruen som fester flammesprederen…?

Den andre Whisperlite står stadig på egne bein, og jeg kommer til å beholde den slik. 

Skrevet

Har en WLI jeg bruker nå og da, den brukes med 3 forskjellige msr pumper jeg har liggende. Den er en pannekakesteker på alle 3 pumpene.

Så opplever ikke denne forskjellen selv, er 2x standard og 1x arctic. Mulig jeg er heldig med mine pumper, men både wli og xgk ii kan kjøres på lav effekt.

Nå er jo en WLI eller XGK oppe å nikker på svært få pumpetrykk, føler det handler mer om trykk på flasken enn selve pumpen.

Skrevet
Georg Ianke skrev (4 timer siden):

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke f. eks. Dragonfly er utstyrt med forgasserrør. Eller har den et som ikke synes på bilder? 

Hverken Dragonfly eller som et annet eksempel, Omnifuel, har et slikt rør. Det de derimot har til felles er at de begge omdanner flytende til gass, har regulering ved brennerhodet og at begge fungerer utmerket. Dette har de bevist over mange,  mange år. 

Skrevet
Memento mori skrev (18 timer siden):

Blå og mørk grå pumper i tillegg har det blitt laget noen lys grå. De gamle pumpene ble sprø i plasten. De nye er utrolig holdbare! 

Har har med en standard ny rød type på tur, men også en grå variant (med nye pakninger og o-ringer).

Det jeg liker med den grå varianten er at den har lærpakning i pumpen, og justeringsskruen synes jeg er litt bedre å bruke. Innbiller meg at om den røde svikter, så er det greit å ha en variant med lærpakning å prøve seg med. Men den er reserveløsning pga. plasseringen av returventilen som ligger nedi drivstoffet. Om denne svikter er det bensin som kommer inn i pumpekammeret, og det er jo ikke så gøy.

På sommertur er det kun en rød pumpe, og en mini beholder med 4 gram olje. Sjekker pumpen før avreise, så er jeg egentlig helt trygg på denne.

En bitteliten beholder med mineralolje er uansett lurt å ha med. (MSR pump cup oil beholderene er fine). Tørre o-ringer er kjedelige greier, og spytt fryser til is.

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (2 timer siden):

Har en WLI jeg bruker nå og da, den brukes med 3 forskjellige msr pumper jeg har liggende. Den er en pannekakesteker på alle 3 pumpene.

Så opplever ikke denne forskjellen selv, er 2x standard og 1x arctic. Mulig jeg er heldig med mine pumper, men både wli og xgk ii kan kjøres på lav effekt.

Nå er jo en WLI eller XGK oppe å nikker på svært få pumpetrykk, føler det handler mer om trykk på flasken enn selve pumpen.

Deler din opplevelse. Både min MSR Simmerlite og XGK II klarer jeg å justere greit. Særlig Simmerliten. Både rød og grå pumpe.

Noen få pump er nok. Så kan man pumpe litt mer om man vil ha mer guffe.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.