Interbond Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Er det nokon som har prøvd å vaske ullgenserar/jakker osv som er merka med håndvask i vaskemaskin på ullvaskeprogram? Eg tenker da først og fremst ullprogram på 30 grader og kva slags erfaringar folk har gort med dette. Dette gjeld og håndstrikka plagg som da sjølvsagt er umerka. Eg har gjort det nokre få gonger og det har stort sett gått bra. Ei gong vaska eg ei veldig rimelig ulljakke fra Swedteam kjøpt hos XXL, den var i utgangspunktet litt stor og krympa litt slik at ho vart passelig. Det samme med ein kinaprodusert genser som eg kjøpte i samband med OL i 1992, den og krympa litt og vart passelig. Prøvde her om dagen å vaske ein ullgenser fra Bråtens og merka ingen forskjell, det hadde ikkje gjort noko om den krympa da den er litt for stor. Har og vaska ein Submariners Jumper fråOutdoor Knitwear den er merka med maskinvask 40 grad, det gjekk greiit uten at eg brukte ullprogram, da mitt kun går til 30gr. Vaska og ein anna liknande (no utgått modell) nautisk genser frå samme produsent på 40gr ,men den krympa slik at den vart ubrukelig. Rett nok var merkelappen vekke slik at eg tok ein sjanse med å vaske den på samme måte. Har og sett nokon som vasker Devold sine klassiske ullgenserar i maskin for å få dei litt tettare, om dei i utgangspunktet er litt store. Akkurat det har eg ikkje tatt sjansen på enno. Endret 19 timer siden av Interbond Siter
foroll Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Jeg hadde en Devold Nansen som var litt for stor. Denne prøvde jeg å vaske på både 30 og 40 C ullprogram uten at jeg klarte å få den til å krympe overhodet for det. Siter
+Krankman Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Bare å maskinvaske på ullprogram. Vi har hvertfall tre Devoldgensere i hus som vaskes i maskin på ullprogram 40 grader. Samt alt mulig annet ullundertøy og gensere fra sikkert 6-8 ulike produsenter - null problem. Endret 9 timer siden av Krankman 1 Siter
aico Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Aldri opplevd problem med ullklær fra anerkjente ullprodusenter som Ullvang, Devold, Aclima o.l. Men ullklær fra vanlige klesbutikker (aka. mote-klær) har jeg litt ymse erfaringer med. Husker en ullgenser fra Vic som gikk fra str. L til tovet baby-genser på en ullvask. Siter
Kristoffer Sandnes Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Det er en utbredt forestilling at ull krymper ved høye temperaturer, og derfor ikke kan kokes. Dette stemmer ikke. For å krympe eller tove ull må ullen utsettes for bevegelse i en eller annen form. Så lenge ullplagg ligger stille vil ikke temperatur ha noen innvirkning på toving eller krymping. Ull krymper av bevegelse å ikke temperatur. Det er sentrifugehastighet og vaskeprogram som avgjør om du krymper klærne Siter
+Marius Engelsen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden): Det er en utbredt forestilling at ull krymper ved høye temperaturer, og derfor ikke kan kokes. Det stemmer. Etter lange padleturer på havet (1-2 uker) må jeg koker ulltøyet jeg har padlet med. Koker i en kjele, og lar det ligge helt i fred. Umulig å få luktfritt på vanlig ullprogram. Strikken i boxer og Aclima har overlevd kokingen. Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden): Ull krymper av bevegelse å ikke temperatur. Bevegelse pluss temperatur pleier å fungere. Jeg tover ullvottene mine med grønnsåpe fra apoteket og så varmt vann jeg takler på hendene. Gnir og gnukker som om det stod om livet med vottene på, så tover de seg bra 😅 Jeg har ikke prøvd med kaldt vann da, men har hørt at varmen også hjelper på. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.