Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe Zero Tolerance 0006 tross høy pris og noe høy vekt. Er det noen som har noen erfaringer med denne, eller andre kniver fra ZT?

Hovedattraksjonen er at det virker som en svært solid bushcraft-kniv med skikkelig stål, full tang, og med en skikkelig guard så man ikke glipper og kutter seg i hånden. Har hatt en del rimeligere kniver som ikke har holdt så fryktelig lenge når de har vært brukt som erstatning for øks på lengre turer. 

Noen som har noen synspunkt bortsett fra pris og vekt? Eventuelle alternativer som bør vurderes? 

Annonse
Skrevet
TheFlorux skrev (2 timer siden):

Noen som har noen synspunkt bortsett fra pris og vekt? Eventuelle alternativer som bør vurderes? 

Mann liker det mann liker, sånn er det med kniver, men til den prisen er det nok mye som kan vurderes. 

Du nevner skikkelig guard som ett argument, men med bruksområdet du nevner er jeg ganske sikker på at du kommer til å hate guarden på oversiden rimelig kjapt.
Det neste som kommer til å irritere deg er den gigantiske "sharpening choil'en". 
Av mindre opplagte ankepunkter er glassblåst 3V med cerakote og rillene på oversiden av bladet. Cerakote er ikke ett evigvarende belegg, og glassblåst 3V ruster enda raskere enn polert eller tromlet 3V. Og det gir høyere friksjon mot materialet som kuttes.
Rillene på oversiden er ikke bare overflødige som følge av guarden som er i veien, men i den grad du i det hele tatt får brukt ett tennstål før cerakote-belegget er borte, så vil disse rillene gjøre skraping av tennstål ganske upraktisk. Og de har en tendens til å spise opp klubben din hvis du tenker å batonere.
Sikkert en bra kniv, men jeg ser i større grad en såkalt "taktisk kniv", eller kampkniv, i større grad enn en bushcraft kniv. Jeg har håndtert en og annen foldekniv fra ZT, og det er ingen grunn til å frykte for kvaliteten.. spørsmålet er mer om dette er riktig kniv for bruksområdet.

Alternativ? Det opplagte alternativet er jo helt klart Cold Steel SRK. Varianten i SK-5 er dønn solid, mye billigere og langt enklere å få kjøpt. Dog ser det ut som XXL bare har Compact-varianten når jeg sjekker akkurat nå.
Om du, eller noen du kjenner reiser til USA, så har Midway regelmessig 3V-varianten på salg til latterlig gode priser.

I prisområdet ditt så kan du også vurdere TRC, Lt. Wright, Bark River og sikkert mange andre eksotiske varianter fra det store utland, men jeg ville også vurdert nordiske alternativ som Helle, Casström og Brisa.
Jeg har selv en ufornuftig dragning mot skikkelig bushcraft-kniver i pulver-verktøystål som 3V, men all min erfaring med 3V hittil er at det ruster bare jeg tenker på å ta det med ut i normalt trøndervær... så jeg har så langt klart å stå imot fristelsen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
TheFlorux skrev (6 timer siden):

Eventuelle alternativer som bør vurderes? 

Enig med @aico, man liker det man liker...men...vel, en litt stor og tung kniv kan være god til å splitte ved og hugge med, men kanskje ikke så veldig god til andre ting? Så jeg ville nok ha vurdert heller å gå for to kniver, om du ikke har en mindre en fra før. 

Herfra kanskje: https://www.varusteleka.com/en/category/knives-and-puukkos/725?option=51416  For eksempel av type store, en Skrama 240 eller 200 for hugging og splitting, og av typen mindre (mer normal tollekniv-størrelse) Jääkäripuukko 110 eller 85 til det meste av annen bruk (ev 140 versjonen om du vil ha lengden).

Er mye å velge, også om du for eksempel avgrenser utvalget til bare hva Lamnia.com lister i kategorien "Bushcraft" som de også har inne nå.
https://www.lamnia.com/no/sc/5/kniver/kniver?sin=187&psaldo=1
Og om du liker litt større kniver så er utvalget der som de lister under "overlevelseskniver" (og har inn nå) også bra,
https://www.lamnia.com/no/sc/5/kniver/kniver?sin=50&psaldo=1

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk @aicoog @zimwalker for gode og gjennomtenkte svar!

Er ikke helt umulig at jeg har lagt litt for mye vekt på guarden.

Har lest ganske mye mer, og latt meg friste av Fällkniven S1xb (https://fallkniven.se/en/knife/s1xb/) - passe lengde på eggen, ekstremt solid stål, mer fornuftig guard og et solid skandinavisk selskap det er hyggelig å støtte. Den er jo også dyr, men forhåpentligvis holder den i mange, mange år. 

Har fått overraskende god hjelp av ChatGPT til først å bli enige om kriterier, og så sammenligne forskjellige typer ut fra de kriteriene jeg har, og hvis jeg da velger bort bruk av tennstål og korter ned litt på lengden av knivbladet i forhold til A1-varianten for å spare vekt, tror jeg at jeg er inne på noe. Har en liten øks for alvorlig tømmerkutting, og en mini Gerber skeleton foldable som ultralett kniv i beltet, så denne burde være den perfekte mellomting.

Noen synspunkter på S1xb, ettersom dere hadde svært gode poeng med ZT-kniven?

Skrevet (endret)
TheFlorux skrev (5 timer siden):

Noen synspunkter på S1xb,

@aico stod for det gjennomtenkte innlegget. Mitt var mer basert på ryggmargsrefleks når jeg så hva du hadde valgt og hva du sa den skulle brukes til.

Anyway, en tommelfinger-regel: Rustfritt stål er spørere enn karbon stål - som er seigere. Sprøere stål mindre godt egnet til slag/hugging enn seigere stål. Den S1xb du linker til kommer i laminert kobolt (lam.cos) rustfritt stål, som er litt sprøere enn deres VG-10 (også rustfritt), men har antakelig litt bedre eggholdbarhet.  Fallknivens nye VG-7 har antakelig samme sprøhet/seighet som VG-10 etter hva jeg leser, men holder trolig eggen litt lengre (pga tilsatt Tungsten (W) som sies å "increases wear resistance"). VG-7 har også litt mindre krom enn VG-10, som vil gjøre det litt mindre "rust-fri" enn VG-10.

Har selv en S1 i laminert VG-10. Den micro-chippet noe da den var ny etter lettere kløyving, men det ga seg noe etter å ha slipt den et par ganger. Det samme har andre erfart har jeg lest. Kjøpte for ikke lenge siden en Casström nr 14 i A8-mod stål. En ikke ukjent norsk metallurg og knivmaker - Fredrik Haakonsen, har selv sverget til A8-mod til kniver som skal tåle hard bruk.  Se for esk: https://xxxknives.blogspot.com/2011/01/a8-mod.html og https://xxxknives.blogspot.com/search/label/Chopper

Endret av zimwalker
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.