Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte meg for noen uker siden den ForeRunner 55, for å kunne logge sporet på turer hvor jeg ikke trenger kart/gidder ikke ha med GPSmap eller Oregon. (vurderte kart-klokke, men konkluderte med at det var bare tull)

Brukt den på sikkert 15 turer nå, og den har vært eksemplarisk og nøyaktig🎖️ (. Er jo vant til fra ulike GPSer at jeg har padla på land og sykla på vann, men et par meter avvik på noen punkter på turen er innafor. )

På en liten rusletur etter jobb i dag, var det TOTALT SKIVEBOM😱... helt spinnvilt.🥴 Aldri vært borti noe lignende etter tusenvis av spor siden 2012. 

Skjermbilde.JPG.5e1e64584cfe9f2f0843347319b20cc2.JPG

Blått var der jeg gikk. Lilla er det som var på klokka. Veit jo hvor jeg gikk, så måtte redigere sporet i BaeCamp. (flaks at det ikke var en av de 3-mils urbane turene jeg har tatt siste tiden, det hadde blitt et mareritt  redigere)

Noen forklaring? Andre som har opplevd lignende? 

Endret av DenGladeVandrer
Annonse
Skrevet
DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

Kjøpte meg for noen uker siden den ForeRunner 55, for å kunne logge sporet på turer hvor jeg ikke trenger kart/gidder ikke ha med GPSmap eller Oregon. (vurderte kart-klokke, men konkluderte med at det var bare tull)

Brukt den på sikkert 15 turer nå, og den har vært eksemplarisk og nøyaktig🎖️ (. Er jo vant til fra ulike GPSer at jeg har padla på land og sykla på vann, men et par meter avvik på noen punkter på turen er innafor. )

På en liten rusletur etter jobb i dag, var det TOTALT SKIVEBOM😱... helt spinnvilt.🥴 Aldri vært borti noe lignende etter tusenvis av spor siden 2012. 

Skjermbilde.JPG.5e1e64584cfe9f2f0843347319b20cc2.JPG

Blått var der jeg gikk. Lilla er det som var på klokka. Veit jo hvor jeg gikk, så måtte redigere sporet i BaeCamp. (flaks at det ikke var en av de 3-mils urbane turene jeg har tatt siste tiden, det hadde blitt et mareritt  redigere)

Noen forklaring? Andre som har opplevd lignende? 

Det viser jo bare at GPS er veldig nøyaktig. Den feiler 1 gang pr tusenvis av ganger 😁

Det første jeg kommer til å tenke på er om det er lenge siden klokka ble "synket" (oppdatert, enten via Garmin express på datamaskinen eller via Explorer appen på mobilen). En sync inneholder også satellittdata som kan påvirke nøyaktigheten.

Ellers kan det være alt i fra interferens til satellitter som holder på å falle ut/feile. Det kan også teoretisk være spoofing eller jamming, men det holder jeg for usannsynlig da førstnevnte er komplekst og sistnevnte vanligvis fører til at man ikke får noe posisjons-fix i det hele tatt.

Feil på GPS/antenne i klokka kan jo også være en årsak, men da vil du nok se feilen flere ganger framover.

Jeg ville prøvd å synke klokka og tatt en ny tur i området. Kanskje det er noe muffens som påvirker GPS-signalene der?

En GPS-anekdote i samme slengen: Jeg har i årevis sverget til Garmin Montana og kjøpte min første (650) når den kom på markedet (2011?). Den fungerte fint den, men så kjøpte jeg det dyre topo-kartet til Garmin (Topo premium eller hva det het den gangen), med høy oppløsning og ruteplanleggingsmuligheter. Det virket også veldig fint, bortsett fra to helt spesifikke steder mellom hjemstedet og jobb. Hver gang jeg gikk forbi der med det kartet aktivert krasjet GPS-en og slo seg av. Det gjentok seg hver eneste gang, men bare på gangstien da det gikk greit på bilveien ved sidenav. Jeg sendte inn GPS-en til Garmin med kartet og nøyaktig sted hvor den krasjet, men de klarte ikke å finne ut av det selv om de kjørte simuleringer i lang tid. Jeg måtte rett og slett bare slutte å bruke det kartet når jeg gikk forbi der (jeg fikk gratis installert et annet kart som virket på dette stedet, men med noe dårligere oppløsning). Jeg tror det var en feil i kartet som programvaren i GPS-en ikke taklet. Det er i så fall dårlig feilhåndtering. Den burde konstatert en feil og fortsatt å virke. Jeg fikk omsider etter flere år (>5år) feil på skjermen som jeg tror var en feil fra starten av. Jeg prøvde å benytte funksjonen for å kalibrere skjermen, bare av ren nyskjerrighet, ikke nødvendig i det hele tatt. Det gikk helt feil. Jeg leste så at dette var et problem med denne funksjonen på de aller tidligste Montanaene og det var ikke mulig å rette. Jeg kjøpte derfor en ny. Når jeg så etter en lang stund fikk det for meg at jeg skulle kaste den tenkte jeg at jeg jo kunne spørre Garmin for sikkerhets skyld. De ba meg sende den inn og konstaterte etter en stund at det ikke var mulig å rette den. Hvis jeg ville kunne jeg få byttet den i en nyere versjon mot et mellomlegg. Jeg takket ja til et tilbud jeg ikke klarte å si nei til. Jeg fikk altså en helt ny for såvidt jeg husker rundt 20% av utsalgsprisen. Så nå har jeg to Montana 680 (en med og en uten kamera) som brukes flittig på stort sett alle turer. Når jeg har to finner jeg jo også letter tak i en av dem når jeg glemmer hvor jeg har lagt dem, eller jeg glemmer igjen den ene på hytta for eksempel. Kjekt å ha - tralala.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.