Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

MSR var først ute og satte stort sett standarden på gjenger for drivstofflasker. Det har vært en utvikling på flaskene som gjør at i hverfall MSR er sikrere i forhold til lekkasje ved gjengene. Optimus og Primus har bare adaoptert standarden.  Coleman har sin egen standard. Soto har sin egen standard. Trangia bruker plastflasker men samme gjenger.  En del Kinabrennere kan også bruke flasker med MSR standard.  Så "slik er det og jeg kan dette..." trodde jeg.  Denne flaska fulgte med en elendig kinabrenner jeg kjøpte for noen år siden og tok deler fra for å fikse på andre gamle brennere jeg ikke fikk deler til.   Slangen med kobling var fin, pumpa var bra, og flaska ble stående. Så skulle jeg ha på en trangia hellekork på flaska, men nei den går ikke ned i åpningen. Det gjør heller ikke korken fra MSR-flaska.  Hva passer? Pumpe til kinabrenner, primus pumpe, lokk til flunka ny primusflaske,  Hvis vi nå har begynt med litt mindre diameter på de nye pumpene da er det kanskje farlig å bruke de gamle flaskene????  Jeg får jo skrudd pumpene på de gamle flaskene, de sitter bra, og holder tett. Er det noen som har noe info å dele, eller kanskje bare litt synsing?

IMG_20241121_194355.jpg

IMG_20241121_194403.jpg

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)
dsk skrev (1 time siden):

MSR var først ute og satte stort sett standarden på gjenger for drivstofflasker.

MSR var fyrst ute med å lage slike brennarar. Men flaskene, og gjengene, hadde Sigg allereie laga.

Endret av Skal bare...
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Har gravd meg litt mer ned i dette. Ser vi på gjengene i min flunka nye Primusflaske så er det tydelig at her er det en gjenget ring som er presset inni flaska, som så har blitt festet ved å presse den ytterligere sammen over gjengeringen.  Det var dette SIGG har gjort i alle år, og som MSR hadde noen uhell med.  Ser vi på MSR dlaska så er gjengene laget i selve flaska, og kanten på toppen og utsiden dreiet til en glatt overflate.  Da blir også diameteren på flasketuten til MSR mindre, og dermed kunne de tilpasse pumpene sine slik at de bare passer til egene flasker.  Vi kan diskutere om det er for å få solgt egene flasker, eller sikkerhet.  Kanskje litt begge deler?  Utvendig diameter på MSR tuten er 32.55mm på min flaske, og på Primusflaska er tuten 40 mm.

Kikker vi nøyere på gjengene så er det omtrent dobbelt så mange gjenger hos MSR (uten at jeg tror det betyr så mye)  For meg så ser det ut som om MSR gjengene er rette, og at Primusgjengene koner litt innover.  Da blir det litt trangt for pumpa fra MSR samtidig som at den antagelig ikke tetter mot toppen av flaska.  Når MSR pumpa heller ikke lar seg skru ordentlig ned på de andre flaskene så vil vel det si at diameteren er litt mindre nederst i konen på Primusflaska.  Den gamle grå MSR pumpa passer på begge.

IMG_20241130_094244.jpg

IMG_20241130_094201.jpg

IMG_20241130_093206.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.