mattings Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Jeg har registrert at det finnes forskjellige typer skifeller på markedet. 100% Mohair 100% Nylon 70% Mohair og 30% nylon Hva slags bruk egner de forskjellige typene seg til? Er det en type som er bedre til f.eks å dra pulk iforhold til bare bratt oppovergåing (topptur)? Har de forskjellige egenskaper i forskjellig type snø osv. Jeg er grønn på dette området og tar imot all info med takk. Jeg har selv noen gule Montana feller og noen oransje kortfeller fra Åsnes. Noen som vet hvilke typer dette er? Siter
skaufant Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Jeg er heller ingen guru på feller, men har fått med meg et par ting: Mohairfeller har meget god glid, men ikke så godt feste og slitestyrke som nylonfeller. Mohair egner seg best til tørr løssnø, både pga lite slitasje på fellene i slik snø, og fordi fellene ikke trenger like godt feste. I slik snø glir ikke fellene bakover på snøen, men snøen i seg selv gir etter. Nylonfeller egner seg best til toppturer der festet bør være best mulig, både pga. bratt terreng og ofte hard snø. Mohair passer bedre til vandring lenger nede i terrenget, med mindre vindpåvirket snø og mindre/kortere bratte bakker. På topptur bruker jeg som regel telemarkski med feller som dekker helt ut til stålkantene, det gir best feste. Forskjellen merkes godt når en går bratt i løs snø. Jeg hadde også gule feller fra Montana og har ennå oransje 45mm feller fra Åsnes, tror det er Coll-Tex som produserer disse. Begge mine er nylonfeller. Jeg synes de har svært god slitestyrke, særlig Montanafellene, og godt feste. Men gliden kan ikke sammenliknes med mohairfeller... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.