Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.hikinghansen.no/om-kurset

Vår gode mann Mads Hansen har lansert digitalt Friluftskurs med fokus på Kart, kompass og Turplanlegging. 

SCR-20241121-pqgv.thumb.png.343b84a01d0370d86605d4d806038a2c.png

image.thumb.png.85e0a43080b95311123380c7bfe9addc.png

Jeg har akkurat startet kurset selv, gjort unna to moduler. Og jeg er mektig imponert. Jeg har generelt god kunnskap om kart og kompass, men her har det jaggu litt å lære for meg også. Er du nybegynner og ikke har så godt kunnskap om dette, vil jeg påstå at det er det beste kurset jeg har kommet over til nå. 
Jeg har hatt tilgang til flere kurs gjennom årene som Redningsmann. Noen fra Røde Kors og en del andre, de kan rett og slett ikke sammenlignes. 

Anbefales på det varmeste 👏🏻 Rett og slett mektig imponert. 

Endret av tshansen
Feil link
  • Liker 3
Annonse
Skrevet (endret)

Et alternativ til 600 kroner for et digitalt kurs er "youtube-akademiet", der man kan finne og se gratis. Men som vi alle vet finnes det mye rart der. Bare fordi noen er flink til å lage fancy videoer, så betyr jo ikke det nødvendigvis at de faktisk har den kunnskapen (eller formidlingsevnen)  innpakningen kan gi inntrykk av.

Men den som leter han finner. Denne kanalen for eksempel: www.youtube.com/@TheMapReadingCompany/videos har mye bra stoff. Mannen bak driver også kursing på ulike lokasjoner i UK, (se mapreading.co.uk/ ) Men for den som ikke vil betale eller reise for et kurs, så deler han altså mye bra på youtubekanalen.

Vil man først bruke penger på noe, så syns jeg selv at bøker er et hyggelig medium. Ei bok vil kunne overleve i bokhylla i mange år og tas frem når man måtte ønske en gjenoppfriskning eller lese deler man hoppet over sist. Ei bok om navigering gjør seg også godt til lesning i teltet og på søndagsturen. Det gjør stoffet mer ”her og nå relevant” og åpner for litt øvelse underveis.  Er letter å huske ting man leser dersom kan prøver seg litt frem samtidig.

De bøkene som nevnes er har sider som er trykt på, eller belagt med en slags plast (eller noe som ligner), slik at de tåler litt fuktighet.

Ultimate Navigation Manual av Lyle Brotherton  til kr 279
www.norli.no/boker/fagboker/matematikk-og-naturvitenskap/geografi/ultimate-navigation-manual

Mountain and Moorland Navigation av Kevin Walker til  kr 229,-
www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/fritid/friluftsliv/mountain-and-moorland-navigation

Navigation - Techniques and skills for walkers av Pete Hawkins til  kr 169,-
www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/fritid/friluftsliv/navigation

Sistnevnte bok er av type liten nok til å ha med seg i jakkelomma.

Lars Monsen sin "Kart, Kompass, GPS" må selvsagt nevnes for de som foretrekker å lese norsk. Men den ser ut til å være utsolgt(?). Fant den ikke engang opplistet hos Norli og Adlibris, og Bokkilden sier utsolgt. Fantes heler ikke hos Cappelen Damm (som kjøpte 66 prosent av Larsforlaget i 2008). Synd det. Men det finnes nok på mange bibliotek, eventuelt hos en bruktbokhandel.

Sikkert flere her som kan tipse om andre gratis online-ressurser om temaet - eller ditto om  bøker som man kan låne eller kjøpe. 

Del gjerne! :-)

Endret av zimwalker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.