GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at mange foretrekker Ă„ bruke smarttelefonen som GPS.

Jeg er, og har lenge vert fan av, en hÄndholdt GPS enhet. Pga. vann, hansker, robusthet, batteri etc. Men de er steinalderteknologisk innvendig

———

Jeg synes kartet i appen «Topo GPS» er veldig bra. Topo GPS er laget for Ä kjÞre telefonen mer eller mindre om til en GPS enhet, ikke bare en kartapp.

- Kartet gir ett perfekt nivÄ av detaljer pÄ land, og virker veldig smooth i forhold til mye annet.

- PÄ sjÞen viser den dybder og fyrlykter, sÄ jeg slipper Ä bruke egne sjÞkart.

- Appen kan stilles inn slik at kartet er aktivt hele tiden, mens skjerm lÄses og gÄr i svart nÄr frontkamera tildekkes. NÄr frontkamera eksponeres igjen, er du umiddelbart tilbake i kartet :) 

- Appen kan stilles inn slik at ett dobbelttrykk i Ăžvre den av kartet er zoom ut, og dobbeltrykk nede er zoom in. Dvs. det holder Ă„ trykke med Ăšn finger eller stylus-penn

- GPX ruter lages veldig enkelt og kan sendes til Garmin APP og videre til GPS enhet, om det er Ăžnskelig.

MEN: Touchskjerm og hansker fungerer dÄrlig sammen. Vann er enda vÊrre.

En slik billig stylus penn fra Clas Ohlson kan henge i ett strikk pÄ skulderstroppen eller ligge i brytslommen sammen med mobilen. Da er hansker ikke lengre ett problem, og vÄt skjerm blir mulig Ä hÄndtere en del bedre. :) 

IMG_7294.thumb.jpeg.37576b43b1ea64e60053ed2effa58627.jpeg

Jeg henger sikkert langt bak i utviklingen, men jeg synes denne kombinasjonen fungerer sÄ bra at jeg mÄtte dele tipset :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Fungerer stylus-touch kun med den tuppen i bildet nederst til hÞyre? I sÄ fall kan man kanskje lage seg en smart lÞsning med strikk e.l. som kan festes til tuppen av hanske eller vott, uten Ä dra frem en hel stylus. Man vil sannsynligvis ha litt problem med Ä fÄ telefonen opp av lommen med tykke hansker eller votter pÄ seg uansett, men...

Endret av sneakyowl
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (2 timer siden):

Fungerer stylus-touch kun med den tuppen i bildet nederst til hÞyre? I sÄ fall kan man kanskje lage seg en smart lÞsning med strikk e.l. som kan festes til tuppen av hanske eller vott, uten Ä dra frem en hel stylus. Man vil sannsynligvis ha litt problem med Ä fÄ telefonen opp av lommen med tykke hansker eller votter pÄ seg uansett, men...

Jeg ville kanskje heller sett etter hansker/vanter som er beregnet Ä kunne brukes pÄ slike skjermer. Votter blir kanskje litt vanskelig da. Jeg har i hvert fall ikke sett noen muligheter.

Hansker for touchskjerm har jeg prÞvet, og det fungerer rimelig bra. Men dette er et par tynne hansker med varmetrÄder da, ikke for bruk ute i skog og mark. Men det finnes mange alternativer til denne typen bruk ogsÄ sÄ vidt jeg kan se ved sÞk pÄ Internett.

Det stÞrste problemet med berÞringsskjermer (kapasitive) er vel ellers at de ikke fungerer med mye vann pÄ, for eksempel pÄ fjellet i sludd eller i hÞljeregn. Da er resistive trykkfÞlsome skjermer slik man finner pÄ noen av Garmin sine GPS-er et godt alternativ, men jeg har ikke sett dette pÄ mobiltelefoner. De fungerer ogsÄ med tykke hansker/votter og brukes blant annet pÄ GPS-er beregnet for motorsykler. De fungerer ogsÄ under vann. Jeg har forÞvrig laget en liten demonstrasjonsvideo av en sÄnn skjerm her:
Garmin Montana 680 touch screen test

Endret av Skogens StĂžnn
Skrevet
sneakyowl skrev (4 timer siden):

Vet ikke. Men disse billige pennene er en veldig lett aluminiums-hylse, kun noen veldig fÄ gram. SÄ jeg tror uansett at man fÄr bedre funksjon med hele pennen. Og mye mindre kjangs for Ä miste den. De er korte, ca 10 cm, sÄ det er som en 2/3 dels kulepenn.

Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (2 timer siden):

Jeg ville kanskje heller sett etter hansker/vanter som er beregnet Ä kunne brukes pÄ slike skjermer. Votter blir kanskje litt vanskelig da. Jeg har i hvert fall ikke sett noen muligheter.

Hansker for touchskjerm har jeg prÞvet, og det fungerer rimelig bra. Men dette er et par tynne hansker med varmetrÄder da, ikke for bruk ute i skog og mark. Men det finnes mange alternativer til denne typen bruk ogsÄ sÄ vidt jeg kan se ved sÞk pÄ Internett.

Det stÞrste problemet med berÞringsskjermer (kapasitive) er vel ellers at de ikke fungerer med mye vann pÄ, for eksempel pÄ fjellet i sludd eller i hÞljeregn. Da er resistive trykkfÞlsome skjermer slik man finner pÄ noen av Garmin sine GPS-er et godt alternativ, men jeg har ikke sett dette pÄ mobiltelefoner. De fungerer ogsÄ med tykke hansker/votter og brukes blant annet pÄ GPS-er beregnet for motorsykler. De fungerer ogsÄ under vann. Jeg har forÞvrig laget en liten demonstrasjonsvideo av en sÄnn skjerm her:
Garmin Montana 680 touch screen test

Votter/hansker med berÞringsfunksjon er ikke like presis og enkel Ä bruke. Dessuten koster de mye mer enn 49kr ;) Med en sÄnn billig kort penn, kan man bruke de hanskene man har.

NĂ„r det gjelder vann er jeg helt enig. En GPS med knapper eller den type skjerm er mye bedre. Det er en GPSMAP 67 jeg bruker. Men med denne billige pennen, fikk jeg til Ă„ bruke skjermen noe bedre enn med fingrene.

Uansett, sÄ er pennen+appen ett bra alternativ til de som ikke bruker en dedikert GPS enhet. I kajakken blir det nok fortsatt brukt Garmin.

Fordelen med Topo GPS er at det eneste du trenger Ä gjÞre er Ä ta telefonen opp/ned av lommen, sÄ gÄr skjermen pÄ/av av seg selv. Du trenger ikke Ä trykke pÄ noe for Ä navigere og lÄse skjerm/taster.

Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Votter/hansker med berÞringsfunksjon er ikke like presis og enkel Ä bruke. Dessuten koster de mye mer enn 49kr ;) Med en sÄnn billig kort penn, kan man bruke de hanskene man har.

Enig i at det nok ligger i en helt annen prisklasse. NÄr det gjelder presisjon er jeg usikker. Det hÞres jo ut som det kan bli kjelkete Ä treffe riktig punkt pÄ skjermen, men det mÄ man nesten bare prÞve og se om det er greit for den bruken man har. SÄnne penn-greier er noe som gÄr dÄrlig sammen med meg. Jeg kan nesten garrantere at jeg vil mÄtte leite etter den et antall ganger pr dag mÄr jeg er pÄ tur. Selv kokeapparatet og kjelen har en tendens til Ä bli borte. Hvis man synes det er greit Ä vÊre selvdisiplinert nok til Ä holde orden pÄ sÄnne smÄsaker fungerer det sikkert ypperlig.

Et anekdotisk eksempel: Jeg hÞrer ofte pÄ podkaster via mobilen og et par Þreplugger. Biltema har noen veldig bra noen som bÄde fungerer bra og har rimelig god lyd. Jeg mÄ ha flere (minst to, helst tre-fire) sÄ jeg kan skifte til et annet sett nÄr det er tid for lading av det som er i bruk og fortsette podkasten uten opphold. SÄ gikk et par i stykker og jeg skulle kjÞpe nye. Damen pÄ biltema foreslo da et par uten ledninger mellom Þrepluggene fordi sÄnne ledninger jo selvsagt er noe herk. Hun mente til og med at de jeg ba om ikke fantes lenger. Jeg hadde en liten misstanke om at det ikke var lurt, men lot meg friste til Ä prÞve. Prisen var lik de andre, og billig. Som jeg hadde ant meg var det nÄ plutselig tre dingser jeg mÄtte holde orden pÄ: venstre Þreplugg, hÞyre Þreplugg og boksen man trengte for Ä lade dem. Det gikk selvsagt ikke bra. Jeg har nÄ kastet dem og kjÞpte ett nytt par av de gamle med ledning mellom - som de altsÄ hadde til tross for damens pÄstÄende om det motsatte. Siden de henger sammen er det bare en ting jeg trenger Ä holde rede pÄ. SmÄ ting blir borte hele tiden her i gÄrden. OgsÄ pÄ tur. I fjor var jeg pÄ en halvannen mÄneds MC-tur. Da mistet jeg kaffekjelen pÄ det siste stedet jeg lÄ i telt og mÄtte kjÞpe en ny. Vel, jeg trodde jeg hadde mistet den. Jeg fant den igjen nÄr jeg skulle henge opp teltet til lufting. SÄ nÄ har jeg to smÄ kaffekjeler.

Endret av Skogens StĂžnn
Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (18 minutter siden):

Jeg kan nesten garrantere at jeg vil mÄtte leite etter den et antall ganger pr dag mÄr jeg er pÄ tur.

Det er klart man mÄ fÄ en rutine pÄ hvor den er, som med alle andre smÄting man har med pÄ tur. Det er derfor jeg foreslÄr Ä ha den i ett tynt strikktau pÄ skulderstroppen pÄ sekken/pulkselen. Den har hempe, slik at den kan settes vekk som en kort kulepenn nÄr den ikke er i bruk, om man ikke vil ha den i lommen eller festet til mobildekselet.

Jeg pleier Ä lime pÄ en liten stoffbit pÄ siste cover-side i alle notatbÞkene mine til Ä ha pennen. Det samme kan man gjÞre pÄ ett billig mobildeksel f.eks.

Med GPS enhet trenger man ikke Ä tenke pÄ dette. Men de er smÄ og trege nÄr man skal orientere seg i ukjent terreng, sÊrlig over lange avstander. SÄ de bÞr kombineres med kart/mobil om man ikke har lagt inn en rute pÄ forhÄnd, eller er litt kjent der man gÄr, synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.