Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra en post på Durston gruppe har en bruker veid Durston XMid 2 (dobbeltvegg med poly ytterduk) før og etter våt tur. Vektforskjell er 453 g (1360 - 907 g). Det er jo litt å bære med seg.

Jeg vil hevde;

• Dette er vektøkning man får på alle dobbeltvegg telt under slike forhold (dvs ikke får tørket telt før det pakkes ned).
  • Og nylon baserte telt vil sansynligvis få en større vektøkning
  • Enduks Dyneema vil sansynlivis ha en mye mindre vektøkning, da stoff holder mindre på fukt, og det er lettere å riste av kondens når det pakkes sammen.

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg personlig bruker kun ultralight karbonfiberkondens i teltene mine :D

Uten å ha veid før/etter noen gang: Et sil/nylontelt som er pakket ned vått eller på vinterstid med mye fryst kondens blir _vesentlig_ tyngre siden det holder så godt på fuktigheten. Her har nok polyester og DCF-type telt et stort fortrinn siden de ikke holder på i nærheten av samme mengde fuktighet (påstand).

Kanskje en litt undervurdert metrikk å tenke på når man ser på teltvekt. Hvor mye veier teltet 2. og 3. dag på tur om det ikke er tørt og finvær? Og desto større teltet er (mer duk), desto tyngre vil det bli når det er vått.

Jeg skal prøve å huske på å veie teltet neste gang etter vintertur :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her er noen tall fra et ekstremeksempel denne helgen:

Totalt vekt teltsystem (telt, plugger, vinterplugger, stenger, teltpose til pulk ...) før tur: 5,5 kg

Teltet var meget mettet og vått etter kalde temperaturer, fyring, snøsmelting og i tillegg mye kondens over natten pga mye vind og føyke som gjorde at ventilasjon i ene enden måtte lukkes. I tillegg til dette føyket det mye snø inn i teltrullen ved nedpakking i ganske mye vind.

Vekt for teltsystemet etter tur: 8,2 kg

Ikke liten økning akkurat (+49%):)

Endret av sneakyowl
  • Liker 4
Skrevet
sneakyowl skrev (16 minutter siden):

Totalt vekt teltsystem (telt, plugger, vinterplugger, stenger, teltpose til pulk ...) før tur: 5,5 kg

Teltet var meget mettet og vått etter kalde temperaturer, fyring, snøsmelting og i tillegg mye kondens over natten pga mye vind som gjorde at ventilasjon i ene enden måtte lukkes. I tillegg til dette føyket det mye snø inn i teltrullen ved nedpakking i ganske mye vind.

Det var mye. Men jeg er ikke spesielt overrasket.

Enkelte teltprodusenter som Exped og Robens anbefaler at man går for dukvariant med PU membran (er det polyester de bruker) ved veldig våte forhold. Vektøkningen man får på silnylon er betydelig, og overstiger kanskje dermed kanskje tilsvarende telte med polyesterduk.

Polyesterdukene er veldig lett å riste nesten fri for vann.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Det var mye. Men jeg er ikke spesielt overrasket.

Enkelte teltprodusenter som Exped og Robens anbefaler at man går for dukvariant med PU membran (er det polyester de bruker) ved veldig våte forhold. Vektøkningen man får på silnylon er betydelig, og overstiger kanskje dermed kanskje tilsvarende telte med polyesterduk.

Polyesterdukene er veldig lett å riste nesten fri for vann.

Jepp, helt klart. Men egenskapene til silnylon til å kunne strekke seg og dermed til enhver tid kunne være stramt og ikke blafre i lite vind (selv ved ikke-perfekt teltplass) er overlegen egenskapene til Polyester ellers synes jeg.

Skrevet
sneakyowl skrev (57 minutter siden):

Teltet var meget mettet og vått etter kalde temperaturer, fyring, snøsmelting og i tillegg mye kondens over natten pga mye vind og føyke som gjorde at ventilasjon i ene enden måtte lukkes. I tillegg til dette føyket det mye snø inn i teltrullen ved nedpakking i ganske mye vind.

Wow. Takk for deling. Kan du si noe om type inner / ytterduk?

Skrevet
sneakyowl skrev (35 minutter siden):

Men egenskapene til silnylon til å kunne strekke seg og dermed til enhver tid kunne være stramt og ikke blafre i lite vind (selv ved ikke-perfekt teltplass) er overlegen egenskapene til Polyester ellers synes jeg.

Hmm, er det ikke det motsatte? Silnylon er stram når du setter den opp, deretter strekker den og begynner dermed å blafre. Selv er jeg overasket over hvor lite blafring Dyneema duk har. Den er akurat like stram uansett.

Skrevet (endret)
Flyalf skrev (8 minutter siden):

Wow. Takk for deling. Kan du si noe om type inner / ytterduk?

Dette er fra et Fjällräven Keb Endurance 3 telt. Fra specsene:

Overtelt-materiale: 40D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100 % polyamide

Materiale i nedre overtelt: 70D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100 % polyamide

Materiale teltinnside: 30D Ripstop DWR 100 % polyamide

Jeg tipper at man kan trekke fra ~1 kg på en tilsvarende vått telt men uten all den ekstra snøen og isen som ble med under nedpakking.

Flyalf skrev (4 minutter siden):

Hmm, er det ikke det motsatte? Silnylon er stram når du setter den opp, deretter strekker den og begynner dermed å blafre. Selv er jeg overasket over hvor lite blafring Dyneema duk har. Den er akurat like stram uansett.

Jo, hvis du setter opp teltet tørt og det så blir fuktig (noe det blir uansett i uteklima) - Da må man stramme opp barduner og pluggfester for å få det helt stramt etter at duken har "løsnet". Det må også løsnes opp igjen om det plutselig blir knallsol og tørt for da blir teltet faretruende stramt :D

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Jepp, helt klart. Men egenskapene til silnylon til å kunne strekke seg og dermed til enhver tid kunne være stramt og ikke blafre i lite vind (selv ved ikke-perfekt teltplass) er overlegen egenskapene til Polyester ellers synes jeg.

Jeg liker selv best silnylon, sammenlagt. Men jeg har sett/brukt polyestertelt som er stramt som trommeskinn uten blafring, og ikke strekker seg og blir slapt når det blir vått ;)

Skrevet (endret)
Flyalf skrev (På 21.11.2024 den 9.55):

Fra en post på Durston gruppe har en bruker veid Durston XMid 2 (dobbeltvegg med poly ytterduk) før og etter våt tur. Vektforskjell er 453 g (1360 - 907 g). Det er jo litt å bære med seg..

Det er fordelen av å gå med tung sekk: Den prosentvise økningen blir minimal og defor ikke noe man tenker på.

Den hadde antakelig tatt livet av minst halvparten av lettpakkerne dog...

😉  

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.