Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra en post på Durston gruppe har en bruker veid Durston XMid 2 (dobbeltvegg med poly ytterduk) før og etter våt tur. Vektforskjell er 453 g (1360 - 907 g). Det er jo litt å bære med seg.

Jeg vil hevde;

• Dette er vektøkning man får på alle dobbeltvegg telt under slike forhold (dvs ikke får tørket telt før det pakkes ned).
  • Og nylon baserte telt vil sansynligvis få en større vektøkning
  • Enduks Dyneema vil sansynlivis ha en mye mindre vektøkning, da stoff holder mindre på fukt, og det er lettere å riste av kondens når det pakkes sammen.

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg personlig bruker kun ultralight karbonfiberkondens i teltene mine :D

Uten å ha veid før/etter noen gang: Et sil/nylontelt som er pakket ned vått eller på vinterstid med mye fryst kondens blir _vesentlig_ tyngre siden det holder så godt på fuktigheten. Her har nok polyester og DCF-type telt et stort fortrinn siden de ikke holder på i nærheten av samme mengde fuktighet (påstand).

Kanskje en litt undervurdert metrikk å tenke på når man ser på teltvekt. Hvor mye veier teltet 2. og 3. dag på tur om det ikke er tørt og finvær? Og desto større teltet er (mer duk), desto tyngre vil det bli når det er vått.

Jeg skal prøve å huske på å veie teltet neste gang etter vintertur :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.