Gå til innhold
  • Bli medlem

Artic bedding, fremdeles nyttig?

LitekH

Anbefalte innlegg

Artic bedding har vært lenge på markedet. Sikkert flere her på forumet som har lang erfaring med dette produktet. Jeg har nølt litt med å kjøpe meg en, begynner å bli mye utstyr her i huset. Bruker du din bedding like ofte som før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke helt å like ideen. Kjempepraktisk, men det blir for meg ikke verdt å legge så mye vekt og volum OVER kanten på pulken, kun for å spare noen minutter på opp/nedpakking. Selv på turer over flere dager med forflytningspress synes jeg ikke det er noe pes å pakke alt ned og opp hver dag. Det at jeg har hele pulken inne i forteltet bidrar en del til dette.

Med det jeg pakker på vintertur hadde halve pulken under vært tom med bedding på. Også er jeg litt vel fan av å ha ting tight/kompakt og ryddig pakket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sneakyowl skriver så er det praktisk, men mye vekt som blir liggende høyt opp. Mulig piteraq sin arctic bedding er litt lettere å få lenger ned i pulken, jeg hadde en fjellpulken sleeper og den har ganske tykt og stivt materiale. Jeg leverte den inn igjen. Den ble synlig slitt etter en 3 dagers tur på forholdsvis mykt føre. Den lå på toppen og subbet en del nedi snøen noe som første til slitasjen. Jeg klagde og fikk pengene tilbake.

Denne vinteren tenkte jeg å teste med bivy istendenfor arctic bedding slik som dette: https://www.youtube.com/watch?v=IrmkjzpEDLc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Arc.Bedding, men har på flere ture måtte zig-zagge gjennom småskog/viekrat. Det ville jeg meget nødig med den pannkake utenfor pulken! Og så er det tyngdepunktet! Det tunge må i bunnen av pulken. Telt, underlag kan jo pakkkes mer eller mindre løst.

Elgen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som @Tessatroll bedding på alle pulkturer med litt varighet. Det har fordeler og ulemper.

Fordeler:

• Du har ett kolli med sovesystem å tenke på
  • Raskere å krype ned i posen
  • Slipper å irritere seg over å komprimere posen og rulle liggeunderlag

Ulemper:

• Kan flytte tyngepunktet opp dersom du har få tunge ting under, eller dersom du putter for mye i den og har teltet på toppen
  • De færreste beddinger er vanntette, og får du mildvær om våren kan posen bli våt
  • Kan subbe nedi snø og skare dersom du ikke har blåst opp liggeunderlaget eller har kort pulk (<150 cm)

Jeg vil klart anbefale bedding om du skal ut i flere dager når det er skikkelig vinter. Unngå høyt tyngdepunkt ved kun å pakke liggeunderlag og sovepose i beddingen. Ha liggeunderlaget oppblåst for å unngå at beddingen subber nedi skaren. Snu beddingen opp ned ved mildvær slik at soveposen "beskyttes" av liggeunderlaget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk hardangervidda på langt i fjor. Jeg vurderte å skaffe meg en bedding før turen, men det gjorde jeg ikke.

Uken før, og etter, jeg gikk turen, var det ned til 20 kuldegrader. Men jeg fikk regn og ett helsikkens uvær.

Med bedding ville ting blitt vått i regnet. Med bedding ville det vert større kjangs for pulkvelt i vindkastene. Jeg traff folk med bedding som slet med å komme seg framover pga. pulkvelt. Min veltet aldri, dels også fordi jeg brukte stivt drag.

Pulkpose til teltet er derimot veldig kjekt å ha om det er dårlig vær! Men knekk helst stengene slik at ingenting stikker utenfor pulken. Da unngår du å ødelegge stengene og dunke små hull i teltduken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er at bedding fungerer bra i relativt flatt terreng med godt føre (gjerne over tregrensa). Blir fort mye knot med veltet pulk i skrått terreng eller snøføre med mye skavler pga det høye tyngdepunktet. Sikkert litt avhengig av hvilken pulk man bruker også. Men unektelig deilig å slippe å knote med oppblåsing av underlag og trange pakkeposer når det er langt på minussiden temperaturmessig. 

Før dedikert bedding ble kjøpt ble foret jervenduk brukt til bedding. Det fungerte overraskende bra og berget soveposen en tur da været slo om til mildvær. Mangler riktignok praktiske lommer og stroppefester som dedikerte beddinger har, men jervenduken er robust og danner et glimrende ‘gulv’ i teltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulkvelt med bedding heng også saman med kva type pulk ein har og korleis ein pakkar, og korleis dette oppfører seg på ulike føreforhold.

Eg har gått bratte turar og ulendt terreng med bedding utan velt. Men eg har også streva med velt i hard vind, då snakkar me stiv kuling og sterkare. Eg brukar ein liten og tight bedding, utan lommer og ekstradill. 

Har brukt bedding i alt av vêr siste 10-12 åra, og kan telje på ei hand kor mange gonger eg har pakka om i pakkposar (men det har skjedd). Derimot likar eg ikkje teltpose. 

Med andre ord er erfaringane sprikende, så eg trur eg ville konkludert med å prøve sjølv 😅😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt noe bedding, vil anbefale Exped sin expediton utgave. Vanntett og solid - (det er(var) også prisen.

Tessatroll skrev (1 time siden):

Derimot likar eg ikkje teltpose. 

Jeg liker teltpose også, men det må være så mye teltstenger feks Helsport Patagonia med dobbelt stangsett, slik at du kan raste på ved å sitte oppå pulken. Dvs oppå alle teltstengene uten at noe skades.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (7 minutter siden):

Jeg liker teltpose også, men det må være så mye teltstenger feks Helsport Patagonia med dobbelt stangsett, slik at du kan raste på ved å sitte oppå pulken. Dvs oppå alle teltstengene uten at noe skades.

Her har vi nettopp det i hus, men eg får meg ikkje til å like det. Sambuaren min likar det dog, så dealen er at når vi brukar hans telt (Patagonia) så blir det brukt teltpose (og han har det på sin pulk), og når vi brukar mitt telt (Keron) så brukar vi ikkje teltpose.

På langtur saman med venninner har eg aldri savna det. Men igjen, det er noko med personlege preferansar. Det handlar truleg om kva vanar og rutinar ein har lagt seg til?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også ha noe med hva slags teltpose man bruker. Og ikke minst om man er alene på tur. Er man flere på tur sammen er det jo ikke noen stor utfordring å få opp ett telt. 

Sydde en tynn og glatt pose som er litt kortere enn pulken. Bretter da stengene i to deler som er like lang som posen, og får en seksjon på ca. 1-3ledd som jeg bretter tilbake.

Da ligger det kompakt og godt beskyttet mot skader. Og klar til å kunne slås opp uten å ta av vottene eller få snø/is i stangleddene som gjør stengene vanskelig å sette sammen.

De ferdigkjøpte posene er vanligvis for lang i forhold til pulken, og jeg mener de bør sys igjen for at det ikke skal stikke ut ett telt som er utsatt for skade.

(Togturen og bussturen er også litt greiere om man har litt mer kompakt pakning)

IMG_7251.thumb.jpeg.885b08bbe7c744eb8869c2e9a7d7572d.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

De ferdigkjøpte posene er vanligvis for lang i forhold til pulken, og jeg mener de bør sys igjen for at det ikke skal stikke ut ett telt som er utsatt for skade.

IMG_7251.thumb.jpeg.885b08bbe7c744eb8869c2e9a7d7572d.jpeg

Vi bruker samme pulkpose til diverse telt. Til de mindre teltene slår vi bare et halvstikk rundt posen med snurpetauet der teltet slutter og bretter resten tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.