ensom ulv Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Hei. Sånn ca. hvor mange liter brennstoff (miljøbensin) trenger jeg for to uker i vinterfjellet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 2-4liter alt etter hvor mye du fyrer i teltet. Fyring på maks vil gi et forbruk på 2,5-5 dl/ 2 timer Dette er rimelig røfflig beregnet, men sånn noenlunde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skaufant Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Runegutt har nok mer peiling på dette enn meg, men jeg legger til at det selvsagt går mer bensin om en er flere som bruker brenneren. Jeg pleier å regne 2 dl per person per døgn. Om du reiser som "ensom ulv" passer det da godt med 2-4 liter, avhengig av om du vil ha lange kvelder og morgener eller spare vekt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Jeg tror egentlig Dag ståle og et par virkelig ihuga teltpåvinternfolk her inne har langt bedre erfaring enn jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
harhauga Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Ca to desiliter per dag, per person, er det jeg også har erfart at jeg bruker, vel og merke ved snøsmelting og ingen fyring i teltet utenom vannkokinga. På denne tida av året kan man imidlertid spare mye bensin ved å ta overvann fra sjøer til koking i stedet for å smelte snø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thpaulsen Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 2dl per dag per pers. høres riktig ut det.... Overrasket dog meg selv ved å bare ha brukt ca. 1.5 dl drivstoff på 2.5 dager tidligere i uka... Kokte da vann til ca. 5 kopper varmt vann, 2x drytech, og 2x frokostblandinger... Ikke snøsmelting, og temp. ca. 5 grader... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Skaufant har en del gode poenger, jeg har en tendens til å alltid ha med alt for mye, men jo lenger tur jo mindre pr dag for du behøver ikke så mye i tilfelle.... Det er jo bare å tilpasse forbruket til det du har igjen. Samtidig så er det lønnsomt å dra med seg vindskjerm, da sparer du mye vekt i drivstofforbruk. Til og med innendørs er trangia, eller vindskjerm med på å spare drivstoff. Her er det store oppgaver for en forsker, eller kanskje en grudig skribent. Tror vi en gang konkluderte med 2 dl pr dag for første person + 1,5 dl pr dag pr person for de andre inntil man øker med et kokeapparat til osv. " Ensom ulv" gir jo forøvrig ikke de store ideene om et spesielt stort reisefølge. Det er jo også klart at fyring i telt, klestørking og ekstremt dårlig vær kan medføre høyere forbruk. Husk forøvrig at vi fyller ikke 1 liter på en enliters flaske, men noe mindre. Det skal være plass til pumpe, ekspansjon og luft. God tur, og følg med på forbruket så regulerer du deg inn etter en dag eller to slik at resten av drivstoffet rekker til resten av turen. Lunka te sparer mye drivstoff etc. dsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 I tilleg til overnevte menger besin ville jeg nok også beregne bensin til 2 dager ekstra. Du er har jo et problem uten vann hvis du blir liggende værfast. Når jeg drar opp på Hardangervidda o.l har jeg altid med til minst to dager ekstra for en helgetur. Vann er jo livsviktig og dne kg ekstra kan jo være forskjell på om du har det bra eller har et problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øystein_S Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Drar opp denne gamle tråden.... Er forbruket på parafin omtrent det samme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ja, parafin og bensin har omtrent likt literforbruk/Kw/h Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leik Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg ville høyst sannsynlig gitt blaffen i vekta og tatt med meg rikelig med bensin. Skal du bo to uker i telt vinterstid er det utrolig godt å få fyrt litt varme i teltet innimellom. 2 - 3 kilo ekstra vekt vil garantert være verdt bryet når du kjenner varmen bre seg inne mens kuldegradene knirker ute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
squidman Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Opplevde jeg brukte altfor mye bensin siste tur på xkg (nesten 2 store msr flasker) i løpet av 5 dager (blir vel 1,5l?). Som andre har nevnt, selv-disiplin (noe jeg mangler). Jeg brukte også stor rustfritt-stål kjele med varmeveksler til smelting av snø, er det noen som har meninger om det (i forhold til aluminium)? Helt enig med de som foreslår ta med litt ekstra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Støtter Leik. Bedre med varmt telt, enn selvdissiplin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn-Ivar Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg har ikke erfaring med bensin, men ser av lenger opp i tråden at forbuk parafin/bensin er stort sett det samme. Basert på det synes jeg døgnforbuket for 2 personer som oppgis til 3,5 dl høres mye ut (2+1,5dl). Spessielt hvis dette ikke inkluderer oppvarming av telt (ser at det blir nevnt vannkoking inne i telt....blir ikke det veldig isete om natta med kondensen dette produserer?). Ut fra erfaring vinterstid når jeg og poden er på tur, bruker vi sjelden mer enn 5dl i løpet av en helg...dvs 1,25 dl pr døgn/pers dersom vi ikke fyrer i teltet. Men jeg støtter det å ha meg seg mer enn nok. Dette gjelder sikkerhet og de ekstra grammene en bærer av ”overflødig” brensel kommer vel med i en nødsituasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayhassen Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (ser at det blir nevnt vannkoking inne i telt....blir ikke det veldig isete om natta med kondensen dette produserer? Neida, bare ha litt lufting så det meste kommer seg ut. Problemet jeg har med teltet mitt er at denne dampen går rett opp i et teltstangkryss, resultat; jeg må bruke dyrbar fingervarme på å "tine" stengene fra hverandre når jeg skal videre på min ferd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.