Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fant ikke noe om denne her inne. Men som overskriften sier...er dette bare en "etterligning" av MSR Reactor mon tro, eller noe som faktisk er  bedre?

Koker den raskere enn Reactor og er samtidig like godt egnet til matlaging som Windburner (ingen erfaring selv med Windburner, leser bare reklamen)? 

Til forskjell fra Reactor og Windburner kommer denne fra Primus dog med ekstern kjelestøtte som kan påmonteres, slik at man ikke trenger en 3.parts "hack" for å bruke vanlige flatbunnede gryter/panner med denne. Ser slik ut på den siden hos ultralightoutdoorgear som jeg linker til nederst her, men når jeg titter hos Primus ble jeg usikker på om det stemmer..??

Ikke veldig god presentasjon her, men man ser nå produktet: www.youtube.com/watch?v=jiTm1H0s9PU

primusequipment.com/en-no/pages/ulti
primusequipment.com/en-no/collections/ulti-stove-system

Prøvde å finne noen som sammenligner denne og Reactor, men fant ikke nå, bare ensidig "test" (reklame for) av denne:
ultralightoutdoorgear.co.uk/blog/primus-ulti-stove-review-we-truly-believe-that-come-the-winter-months-it-will-be-an-allseason-beast-of-a-stove/

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

zimwalker skrev (17 timer siden):

"etterligning" av MSR Reactor mon tro, eller noe som faktisk er  bedre?

Teknologien er den samme, men her har du mulighet til opp/ned på gassboksen, som gir større mulighet i kaldt vær. 

Viktig å huske at dette er primus som lager ekstreme mengder med kullos…

IMG_7891.thumb.jpeg.fdd28335e25c5bde8d564a2fe5466a4f.jpeg

Alltid betryggende når oppgitte enheter er helt på tryne..eller mangler. 
Greide ei heller ikke å finne brukermanualen på nettet. Og høy pris🤢

Men artig om noen her inne har kjøpt eller kommer til å kjøpe den! 

• Liker 1
Skrevet
Memento mori skrev (13 minutter siden):

Greide ei heller ikke å finne brukermanualen på nettet.

Får litt inntrykk av at de ikke er helt ferdig med å "rulle den ut" da den ikke finnes i deres Stove-Guider som viser de ulike typer brennere/sett de tilbyr. Er også litt forskjell på disse stove-guidene mellom UK  https://primusequipment.co.uk/pages/primus-stove-guide og denne : https://primusequipment.com/en-no/blogs/koksguiden/our-type-of-stove

Begge steder finnes den i web-butikken deres, men her https://primusequipment.com/  flasher de den på forsiden, men det gjør ikke her https://primusequipment.co.uk/.

Skrevet (endret)

Det ser ut som en veldig kurant brenner, men jeg ville aldri fyrt opp noe sånt inne i telt med tanke på CO-produksjon.

Jeg liker konseptene med disse type brennerne, og de stammer jo alle fra JetBoil i sin tid (?) men har siden videreutviklet seg - Nå med Primus oppe på MSR sitt nivå. Dog har jeg til gode å bli vippet over fra mer lettvektige og lite volumiøse løsninger som Primus FireStick Ti og en lett titaniumskjele. Det er bare å ikke kjøre brenneren på full pupp, så er du ganske forbruksvennlig på gassen også.

Det er svært sjeldent vinden er såppass problematisk at jeg hadde trengt noe slik - Selv om de ser kule ut.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (25 minutter siden):

Dog har jeg til gode å bli vippet over fra mer lettvektige og lite volumiøse løsninger [...]

Samme her. Vi har alle våre foretrukne løsninger. Men det er jo ikke til hinder for at man kan snuse litt på nyheter av og til.  Min Reactor-brenner har stort sett hatt tilholdssted i bilen. Altså ikke det alternativet jeg vanligvis bærer på.  I bilen har den vært god å ha når jeg  bare vil stoppe litt i veikanten for raskt og enkelt koke opp litt vann til kaffe eller mat. Ute på fottur er ikke "raskt og enkelt" like viktig, og "fikling" med brenner og brennstoff hører mer hjemme der.

• Liker 1
Skrevet
zimwalker skrev (22 timer siden):

I bilen har den vært god å ha når jeg  bare vil stoppe litt i veikanten for raskt og enkelt koke opp litt vann til kaffe eller mat.

For å spore av i god fjellforum-ånd. Jeg har 12v vannkoker i bilen og det funker fint til kaffe/aeropress, nudler o.l. Eneste problemet er at det fort tar 30-40 minutter å koke 0,5L så man må huske å sette på kokern i god tid før man blir kaffetørst.

• 4 uker senere...
Skrevet

Ser at Fjellsport pusher denne brenneren veldig nå. På alle reklamebildene er gassboksen godt plassert i snøen, men ikke opp/ned. Noe rart at dette med kullos ikke er mer fremme

https://www.fjellsport.no/tips-og-rad/varemerker/primus-ulti

Det er en stadig utvikling og kanskje vi i fremtiden får en slik teknologi med bensin, det kunne kanskje vært bra for enda mer effektiv snøsmelting vinters tid.

• Liker 1
Skrevet
Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Ser at Fjellsport pusher denne brenneren veldig nå. På alle reklamebildene er gassboksen godt plassert i snøen, men ikke opp/ned. Noe rart at dette med kullos ikke er mer fremme

https://www.fjellsport.no/tips-og-rad/varemerker/primus-ulti

Det er en stadig utvikling og kanskje vi i fremtiden får en slik teknologi med bensin, det kunne kanskje vært bra for enda mer effektiv snøsmelting vinters tid.

Liker min MSR Reactor for raske oppkok, men ikke at den bare er laget deres spesielle kjeler. Samme med Primus Ulti, men sier jo ikke nei takk om noen kaster en etter meg.  Spent på høre fra noen som har brukt den i den rimelig streng kulde, og da ikke bare produsenten selv eller deres "ambassadører" :)

Men MSR har nå fortsatt et poeng da, selv om gassbrennere er veldig easy peasy;
8 Reasons Liquid Fuel Stoves are Better for Winter Camping
https://www.msrgear.com/blog/8-reasons-a-liquid-fuel-stove-is-better-for-winter-camping/

• Liker 1
Skrevet
Kjell Iver skrev (17 timer siden):

Den finnes, veit at tyskerne under krigen hadde katalyttovner med bensin, var egen kjemisk rein bensin som het katalyttbensin. Selve brenneren inneholdt blant annet asbest. I noen sammenhenger finnes det ikke alternativer til asbest…

Disse ovnene blir ødelagt av vanlig bensin. 

Så burde jo være mulighet for å få det til, men det spørs om prisen på en slik brenner blir for høy. Og er usikker på hvor mye kullos en slik brenner vil utvikle. 

Kjell Iver skrev (17 timer siden):

På alle reklamebildene er gassboksen godt plassert i snøen, men ikke opp/ned. Noe rart at dette med kullos ikke er mer fremme

Ja, stusser også på det, men alt som er negativt for et salg, blir som regel bare nevnt i bruksanvisningen- som «ingen» leser….🤢

Skrevet
Memento mori skrev (22 minutter siden):

Ja, stusser også på det, men alt som er negativt for et salg, blir som regel bare nevnt i bruksanvisningen- som «ingen» leser….🤢

Ja, for en novise i denne sammenheng vil muligens en gassboks opp ned på bildet fremstå som slurv, feil, uryddig og "usexy" dersom dette ikke ledsages av forklarende billedtekst.

Skrevet

Det sitter litt langt inne å si at MSR er det beste på markedet, men at de ofte har gått foran i utviklingen de siste 50 årene er nok stort sett sannheten. (No jeg slett ikke var sikker på før for noen  få år siden) De andre kommer andre etter, med sine varianter.  Det som er best for meg er ikke alltid det som er best for deg.  Jeg liker å lage mat på tur, ikke bare smelte snø og koke vann så her er dette rett og slett ubrukelig ... for meg.   På den annen side så ser det jo ut som om man kanskje får en bedre varmefordelig på Primus sin etterligning, men er dette en løsning som holder og er like driftsikker?  Å kunne snu boksen opp ned strekker sensongen my lengere. Heldigvis så er det allerede dyktige fol i tråden som kommer til å teste ut denne og lage en sammenligning. 

Skrevet (endret)

Jeg har nettopp kjøpt meg en slik i julegave. Syns den virker veldig solid og bra foreløpig, uten å ha fått testet den noe særlig enda. Ser at det er noen forskjeller fra den modellen som linkes til i videoene lenger opp i tråden. For eksempel er det ikke noe isolerende materiale på håndtaket, mitt er bare metallstenger som kan foldes over lokket og som låses ved å feste en silikonstropp til siden av systemet. En annen forskjell jeg har merket meg er at det ikke følger med stenger du kan feste på brenneren, slik at du kan bruke større stekepanne eller lignende. Det var litt synd, for i følge mine undersøkelser, skulle dette vært med. Dog tror jeg at ringen rundt brenneren er bred nok til at du kan finne støtte for en grei turpanne allikevel. Dette må imidlertid testes ved senere anledning 🙂 

Alt i alt virker det som et produkt i god Primus-ånd; god kvalitet og virker solid. 

Som et tillegg kan jeg nevne at jeg syntes det var litt lite med bare en kjele, så da jeg fant ut at min Solo Stove Pot 900 passet fint nedi, ble jeg veldig fornøyd. Oppi Solo Stove Poten fikk jeg også plass til brenner og en middels gassboks 🙂 For å komplementere settet, ser jeg for meg at en Eagle Rektangulær turpanne kan passe fint i samme pakkpose :) 

Edit: Glemte å skrive at jeg har 1,7l modellen. 

20241212_160655.jpg

20241212_160719.jpg

20241212_160842.jpg

20241212_160811.jpg

Endret av Ragve
Glemte å få med en faktaopplysning om produktet og la til noen bilder.
  • Liker 2
Skrevet
Ragve skrev (31 minutter siden):

kjøpt meg en slik i julegave

Pakker du opp litt tidlig 🤣

Takk for info, men tror at om du bruker en flat kjele/panne uten lufting- vil den ikke funke som den skal. Varmevekslerkjelene har lufting i bunn.

• Liker 1
  • Hehe 1
Skrevet
Memento mori skrev (21 minutter siden):

Pakker du opp litt tidlig 🤣

Takk for info, men tror at om du bruker en flat kjele/panne uten lufting- vil den ikke funke som den skal. Varmevekslerkjelene har lufting i bunn.

Det er godt med lufting rundt hele brenneren, så satser på at det går bra 🙂 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.