Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Ulti stove +10 år etter MSR Reactor. En etterligning eller noe nytt og eventuelt bedre?

zimwalker

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe om denne her inne. Men som overskriften sier...er dette bare en "etterligning" av MSR Reactor mon tro, eller noe som faktisk er  bedre?

Koker den raskere enn Reactor og er samtidig like godt egnet til matlaging som Windburner (ingen erfaring selv med Windburner, leser bare reklamen)? 

Til forskjell fra Reactor og Windburner kommer denne fra Primus dog med ekstern kjelestøtte som kan påmonteres, slik at man ikke trenger en 3.parts "hack" for å bruke vanlige flatbunnede gryter/panner med denne. Ser slik ut på den siden hos ultralightoutdoorgear som jeg linker til nederst her, men når jeg titter hos Primus ble jeg usikker på om det stemmer..??

Ikke veldig god presentasjon her, men man ser nå produktet: www.youtube.com/watch?v=jiTm1H0s9PU

primusequipment.com/en-no/pages/ulti
primusequipment.com/en-no/collections/ulti-stove-system

Prøvde å finne noen som sammenligner denne og Reactor, men fant ikke nå, bare ensidig "test" (reklame for) av denne:
ultralightoutdoorgear.co.uk/blog/primus-ulti-stove-review-we-truly-believe-that-come-the-winter-months-it-will-be-an-allseason-beast-of-a-stove/

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zimwalker skrev (17 timer siden):

"etterligning" av MSR Reactor mon tro, eller noe som faktisk er  bedre?

Teknologien er den samme, men her har du mulighet til opp/ned på gassboksen, som gir større mulighet i kaldt vær. 

Viktig å huske at dette er primus som lager ekstreme mengder med kullos…

IMG_7891.thumb.jpeg.fdd28335e25c5bde8d564a2fe5466a4f.jpeg

Alltid betryggende når oppgitte enheter er helt på tryne..eller mangler. 
Greide ei heller ikke å finne brukermanualen på nettet. Og høy pris🤢

Men artig om noen her inne har kjøpt eller kommer til å kjøpe den! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (13 minutter siden):

Greide ei heller ikke å finne brukermanualen på nettet.

Får litt inntrykk av at de ikke er helt ferdig med å "rulle den ut" da den ikke finnes i deres Stove-Guider som viser de ulike typer brennere/sett de tilbyr. Er også litt forskjell på disse stove-guidene mellom UK  https://primusequipment.co.uk/pages/primus-stove-guide og denne : https://primusequipment.com/en-no/blogs/koksguiden/our-type-of-stove

Begge steder finnes den i web-butikken deres, men her https://primusequipment.com/  flasher de den på forsiden, men det gjør ikke her https://primusequipment.co.uk/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en veldig kurant brenner, men jeg ville aldri fyrt opp noe sånt inne i telt med tanke på CO-produksjon.

Jeg liker konseptene med disse type brennerne, og de stammer jo alle fra JetBoil i sin tid (?) men har siden videreutviklet seg - Nå med Primus oppe på MSR sitt nivå. Dog har jeg til gode å bli vippet over fra mer lettvektige og lite volumiøse løsninger som Primus FireStick Ti og en lett titaniumskjele. Det er bare å ikke kjøre brenneren på full pupp, så er du ganske forbruksvennlig på gassen også.

Det er svært sjeldent vinden er såppass problematisk at jeg hadde trengt noe slik - Selv om de ser kule ut.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (25 minutter siden):

Dog har jeg til gode å bli vippet over fra mer lettvektige og lite volumiøse løsninger [...]

Samme her. Vi har alle våre foretrukne løsninger. Men det er jo ikke til hinder for at man kan snuse litt på nyheter av og til.  Min Reactor-brenner har stort sett hatt tilholdssted i bilen. Altså ikke det alternativet jeg vanligvis bærer på.  I bilen har den vært god å ha når jeg  bare vil stoppe litt i veikanten for raskt og enkelt koke opp litt vann til kaffe eller mat. Ute på fottur er ikke "raskt og enkelt" like viktig, og "fikling" med brenner og brennstoff hører mer hjemme der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (22 timer siden):

I bilen har den vært god å ha når jeg  bare vil stoppe litt i veikanten for raskt og enkelt koke opp litt vann til kaffe eller mat.

For å spore av i god fjellforum-ånd. Jeg har 12v vannkoker i bilen og det funker fint til kaffe/aeropress, nudler o.l. Eneste problemet er at det fort tar 30-40 minutter å koke 0,5L så man må huske å sette på kokern i god tid før man blir kaffetørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.