Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniv til store hender

langen

Anbefalte innlegg

Hei,

etter at sønnen min fikk en nedarvet Strømeng-kniv i 10-års gave ble jeg akutt misunnelig på ham (og usikker på egen maskulinitet) siden jeg ikke har noen skikkelig turkniv selv. :|

Eneste aber er mine store hender, typ 11-12 i hanskestørrelse. 

Jeg har lyst på en kniv jeg kan bruke til «alt» innenfor normal turbruk, ekskludert sløying/etc relatert til jakt og fiske.

Ser at f.eks. Mora Wit og Helle Temagami får positiv omtale, men aner verken om de er gode universalkniver eller om de passer til større hender..

Takknemlig for tips og innsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et ting du kan se på her er lengden på skaftet og fasongen. Noen produsenter oppgir lengden både på blad og skaft. Andre oppgir bladlengden + total lengde, men da kan du regne deg fram til lengden på skaftet.  Temagami har en lengde på skaftet på 12 cm. Det er en lengde som i utgangspunktet bør passe for dine hender, men ikke kortere. Men så kommer fasongen på skaftet inn.  Noe av lengden på Temagami "spises opp" av en fingerguard, og av skaftet krommer litt i enden. Jeg syns selv kniven er god å holde i, med mine hender  som bruker hansker i 10-11 avhengig av produsent.

Men der har du altså noe å ta utgangspunkt i dersom du kun har mulighet til å vurdere kniver online, som noen av oss her, og ikke mulighet til å besøke en forhandler for å prøve-holde. Når det er sagt, så har jo de fleste norske nettbutikker i dag gode returmuligheter, du har 14 dagers angrefrist for handel utenom fast utsalgssted, som du på på nettet.  Altså du kan bestille en kniv du selv tror passer, men returnere den om den viser seg å passe dårlig. Vær dog forsiktig med original emballasjen og tørk av eventuelle fingeravtrykk før du sender i retur!

Tips: Finn frem en kniv eller at verktøy du syns er akkurat passe for din hånd og mål lengden på skaftet. Da har du noe å gå etter + litt skjønn m.t.p fasong.

Mora Wit Blackblade tror jeg du vil finne litt liten. Skafte er bare 10,3 cm står det (har den ikke selv) og det har en ør-liten innsving på enden ser det ut til

Enkleste kniver å se på i forhold til lengde og fasong, med tanke på din vurdering om de passer din  hånd, er å se på kniver med forholdsvis rette såkalte "tønneskaft". dvs skaftet som er rett, uten spesiell fasong utover at de gjerne er litt tykkere på midten der du griper (derav "tønne form"), men uten andre  innsving og bøy, fingerguard. Eller alternativt kniver som har både innsving og guard, men har likevel har tilstrekkelig plass til hånden, som jeg f.eks. syns Lt Wright sin "GNS" har) . Lt Wright har også et par fine modeller med slike rette og runde skaft.

Tips: Har selv handle mye hos Lamnia (i Finland), bra utvalg og gode søkemuligheter. (Dog et par Amerikanske merker jeg ikke har sett på lager hos dem på en stund, som Bark River Knives og nevnte LT Wright). Sjekk også Brisa (også i Finland) sine kniver (tidligere kjent som Enzo). Liker f.eks deres Trooper veldig godt. Den ble forøvrig til etter jeg og noen fler "klaget på" den svært populære Trapper kniven deres, hvis skaft er for lite for "voksne hender". (En annen favoritt er Brisa Camper, men den har de nå tatt ut av sortimentet ser det ut til. Dumt for den hadde enda litt mer plass på skaftet)

PS: For ikke å gjøre det enklere: Kniver med kort skaft kan likevel være god eller ok i hånden (for noen!). For eks. Mora Eldris, eller amdre kniver med forholdsvis rett og rundt skaft - dersom de ikke skaper uheldige trykk-punkt i hånden (som vil merkes ved bruk).

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (1 time siden):

Etter litt mer lesing igår kveld kommer Helle Nord og Nordlys et stykke opp på radaren, spesielt @tshansen virker særs fornøyd med disse. 

Er disse å anse som universalkniver? Det er en liten bonus å kunne kjøpe norsk kniv :)

Ville def sett på Helle Nord eller Nordlys. Har den siste selv og bruker 11 i hanskestørrelse. Har godt nok med plass til å holde kniven og kan bevege hånda nok på håndtaket til at det er uproblematik å ha full kontroll på den i alle brukssituasjoner.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å referere til hanskestørrelse når en skal forklare andre hvilke knivhåndtak som passer, kan være litt misvisende. Selv har jeg en hånd som er ganske smal, men pga. lange fingre er det str. 10/Large som ser ut til å være min hanske-/vottestørrelse.

Det TS kan ha i bakhodet er at de fleste som designer kniver som skal kunne brukes til litt finarbeid prøver å legge balansepunktet rundt pekefinger-posisjonen, dvs. at lengre knivblad som regel resulterer i lengre grep.
Jeg liker heldigvis kniver med relativt kort knivblad, men får fort motsatt problem av TS når jeg ser etter kniver med litt mer bladlengde. 

• Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (42 minutter siden):

Dette med å referere til hanskestørrelse når en skal forklare andre hvilke knivhåndtak som passer, kan være litt misvisende. Selv har jeg en hånd som er ganske smal, men pga. lange fingre er det str. 10/Large som ser ut til å være min hanske-/vottestørrelse.

Du har alltid fremstått som en litt langfingra type her inne ja.

Spøk til side, point taken :-)

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (4 timer siden):

Er disse å anse som universalkniver?

En "universalkniv" må vel kunne sies å være den ultimate kniven? Om så , så er det flere enn deg som har forsøkte å fine den.
Det kan du lese om her:  fjellforum.no/topic/37596-den-ultimate-turkniv-finnes-den/  Tråden går bare over 47 sider pr i dag, men det er plass til flere innlegg der om du vil. Konklusjonen der så langt er nok at....jakten fortsetter :)

• Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Konklusjonen der så langt er nok at....jakten fortsetter :)

😂

«Håpet» var at utvalget kniver ville minke i takt med str på hender, og dermed kanskje gjøre valget litt enklere.

(Tilsvarende utvalget i telt og soveposer når man er 207cm… 😎)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (49 minutter siden):

😂

«Håpet» var at utvalget kniver ville minke i takt med str på hender, og dermed kanskje gjøre valget litt enklere.

(Tilsvarende utvalget i telt og soveposer når man er 207cm… 😎)

Da har du en god unnskyldning for å gå for  sovepose fra Western Mountaineering som kommer i personlengde 213cm. Jeg har Kodiak og Badger, begge i nevnte lengde og er meget fornøyd.

Kniv for store hender er feks Cold Steel SRK med sitt lange håndtak. Flere andre modeller fra CS passer også store hender, som Recon Scout og Trailmaster ;-).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.