Fenrisfrøya Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar foroll skrev (På 10.11.2024 den 20.13): Det siste eksempelet var nylig. Hva loven sier vet jeg ikke, men jeg mener man har en moralsk plikt til å avverge ulovligheter når man kan gjøre det uten å selv utføre verre ulovligheter. Jeg sørget for at kameraet pekte en retning det ikke kan fange opp noen. Men jeg ødela det ikke og stjal det ikke, som jeg har hørt om andre som har gjort. Jeg hadde planer om å kontakte Nordlandsforskning, og eventuelt plukke ned kameraet selv og levere til Politiet om det ikke ble tatt hånd om. Men jeg vurderer å bare kontakte Politiet og Datatilsynet direkte, om det kan ha større virkning. Du bør ikke ta ned kameraet, det er faktisk å regne som tyveri. Det er heller ikke din jobb å leke politi. Er det noe som virkelig plager deg bør du politianmelde og oppgi hvor kameraet er plassert. Du skriver videre at du sørget for at kamera pekte i en annen retning. Du har ingen rett til å plukke på andre manns/ kvinners eiendeler. Hvordan hadde du stilt deg om jeg kom til din teltplass og begynte å ta for meg av dine eiendeler? Politianmeld, men ikke begyn å ta for deg av andres eiendeler. 3 Siter
+ingen87 Skrevet fredag kl 13:20 Skrevet fredag kl 13:20 (endret) Nordlandsforskning lanserer for tida en film, delvis som en del av det Viltkameraprosjektet som er bakgrunnen for denne tråden. Filmen har blitt presentert på kinoene på Fauske, Sørfold og i Bodø, men jeg ser at den nå er lagt ut i sin helhet på YouTube (tidligere bare Trailer): Rovdyr- og beiteland Endret fredag kl 13:20 av ingen87 1 Siter
Fenrisfrøya Skrevet fredag kl 16:46 Skrevet fredag kl 16:46 ingen87 skrev (3 timer siden): Nordlandsforskning lanserer for tida en film, delvis som en del av det Viltkameraprosjektet som er bakgrunnen for denne tråden. Filmen har blitt presentert på kinoene på Fauske, Sørfold og i Bodø, men jeg ser at den nå er lagt ut i sin helhet på YouTube (tidligere bare Trailer): Rovdyr- og beiteland Det finnes vel knapt ei næring som skaper så mye støy , som beite næringa i Norge. Denne filmen inneholder flere faktafeil, til fordel for sau- og reinnæringa, selvfølgelig, ettersom det er de som står bak produksjonen. Det er alvorlig at ville dyr må vike for denne næringa, ikke bare rovdyr, men alle dyr må vike. I Nordfjella måtte staten skyte ut hele den ville reinsdyr stammen på 2500 dyr, pga sykdommen CWD. En sykdom som sannsynligvis kommer fra de titusenvis av sau, som flyr lause hele sommeren. Elgkalver blir hengende og dør langsomt på reinsdyr gjerder, fordi de ikke kommer over første sommeren, da elgkua lett hopper over. Ryper, skogsfugl og andre fugler flyr rett inn i de milevis lange gjerdene, og dør en pinsom død. Det er også påvist av rype forsker Johan B Steen at sau i fjellet gjør stor skade for lirypene. Det blir tatt ca 9000 sau hvert eneste år av rovdyr, mens det dør 90 000 sau av helt andre grunner i løpet av beitesesongen!!!!! Norge har 2,2 millioner sau i norske fjellheimen, og har flere titalls tusen kilo overproduksjon av kjøtt årlig. Norge har 5,5 mill mennesker. Sverige har 400 000 sau, hvor det er påkrevd at de må gå inngjerdet og får ikke lov å være i fjellet. Sverige har 9 millioner mennesker, men klarer å produsere tilstrekkelig med sauekjøtt til folket!! Sannheten om beite næringa i Norge er at de tjener så sykt mye penger igjennom subsidier fra norske skattebetalere, at det knapt er til å tro. Reinnæringa har de siste 10 åra fått beskjed om å skjære ned på antall rein, men slike " ordre" blir ikke fulgt. Slike filmer, som ovennevnte, fører vanlige folk bak lyset. 2 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.