Gå til innhold
  • Bli medlem

CO-måler

Hardy

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Housgard CA107 kullosalarm med LCD i vognå mi. 

Den er liten og lett veldig håndterlig og utskiftbart batteri med opptil 3 års driftstid medfølger.

Ser heller ikke problemet og ha den i telte selv om jeg hadde vært mer små skeptisk til og fyre med primus inni Telt , men det er nå en annen sak. 

Kjøpt på Clas Ohlson til 399,-  og fungere helt utmerket når jeg fyrer med gassovn. 

https://www.clasohlson.com/no/Housgard-CA107-kullosalarm-med-LCD/p/41-4302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (21 timer siden):

Jeg kan jo ta feil, men så vidt jeg kan finne ut måler akkurat dette produktet (iSens GLA-D) LPG (Propan, Butan), Husgass (Metan, Biogass),
Hydrogen, Eksos/Røyk, CO2 og Narkosegass, men ikke CO som vel var spørsmålet her. På hytta er den nok veldig nyttig hvis man har propananlegg.

My 2 ¢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jeg kan jo ta feil, men så vidt jeg kan finne ut måler akkurat dette produktet (iSens GLA-D) LPG (Propan, Butan), Husgass (Metan, Biogass),
Hydrogen, Eksos/Røyk, CO2 og Narkosegass, men ikke CO som vel var spørsmålet her. På hytta er den nok veldig nyttig hvis man har propananlegg.

My 2 ¢

Jeg er ingen gass-mann, men tenkte at påstanden fra produsent om indirekte deteksjon av CO også gjalt for det forespurte tilfellet. Kanskje noen har god peiling her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (10 minutter siden):

Jeg er ingen gass-mann, men tenkte at påstanden fra produsent om indirekte deteksjon av CO også gjalt for det forespurte tilfellet. Kanskje noen har god peiling her inne?

Det som står i manualen er følgende:

Sitat

Eksos og røyk kan komme fra motorer, varmeapparater, ildsteder og brann. GLA varsler om karbondioksid CO2 allerede ved 5000ppm. Dette tilsvarer normalt 25ppm giftig kullos CO i eksos fra en diesel motor/varmer. Mindre ved åpen varme og brann. Grensen for arbeidsmiljøet i Norge er 5000ppm CO2 og 25ppm CO for å unngå nedsatt ytelse og helse. GLA varsler når denne grensen overstiges. GLA er ikke typegodkjent som brann/røyk varsler for brannsikring av boliger, men vil gi ekstra sikkerhet, selv ved strømbrudd.

Den "indirekte målingen" består i følge dette i den observasjonen at det ved 5000 ppm i eksos fra dieselmotor/dieselvarmer normalt (!) er 25 ppm CO i den samme eksosen. Dette er en antakelse som sikkert gjelder for dieselmotorer og dieselvarmere i normal drift, men kanskje ikke for et turkokeapparat under bruk i telt. Man konstaterer jo blant annet at dette varierer kraftig mellom de forskjellige kokeapparatene. Det varierer også fra kjele til kjele på samme kokeapparat, og om man har kjele over eller ikke, og også med avstanden fra kjelebunnen til brennerhodet (egentlig: hvor høyt oppe i flammen kjelebunnen befinner seg). Personlig ville jeg derfor sett helt bort i fra denne "indirekte målingen", kanskje med unntak av dieselmotorer og dieselvarmere under normal drift. Det vil si, egentlig ville jeg ikke satset på det der heller, men absolutt evakuert rommet lenge før CO2 kommer opp i så høye verdier som flere tusen ppm (lufta inneholder rundt regnet i gjennomsnitt 420 ppm for tiden, sett jorda under ett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 9.11.2024 den 12.17):

Jepp. Det er minst 1 kurant tråd om dette her så gjørn et kjapt søk så kan dublese hva folkbahr sagt om dette før mens du venter ter på nye svar....

Enig i at man finner det aller meste ved å søke nettopp fordi vi har allerede diskutert det aller meste som er å diskutere 😂 men om vi bare skal bruke søkefunksjonen så blir forumet en database og relativt dødt. 

Jeg har brukt en co-måler jeg kjøpte fra den lokale "hyttebutikke" som selger propan og diverse utstyr for hyttekjøkkenet.

I de fleste manualer for co alarm står det at driftstemperatur er som regel noe rundt +5. Henger denne høyt i teltet blir det jo fort plussgrader der oppe ved teltduken. 

En mye omtalt co alarm på forumet er fireangle, denne står at den er operativ fra -10 grader.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Enig i at man finner det aller meste ved å søke nettopp fordi vi har allerede diskutert det aller meste som er å diskutere 😂 men om vi bare skal bruke søkefunksjonen så blir forumet en database og relativt dødt. 

Nettopp derfor tenkte jeg at de gamle trådene kunne være kurant lesestoff frem til TS fikk nye svar her...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.