Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekord i jojo-prisingen før black week

zimwalker

Anbefalte innlegg

Intet nytt under solen for oss som har vært her en stund, men fint at de setter fokus på dette - igjen!
https://www.nrk.no/buskerud/rekordpriser-som-skal-lure-forbrukerne-like-for-arets-black-week-1.17116850

Sitat

Rekord i jojo-prisingen før black week

Millioner av varer i norske nettbutikker fikk økt pris i oktober, ifølge selskapet Prisjakt. Nå raser prisene igjen for at illusjonen om gode tilbud skal styrkes under black week.

-

Sitat

Kategorier og prisøkninger i oktober

Datamaskiner & Tilbehør: 52,1 % av alle produkter har økt i pris. 14,3 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Husholdningsapparater & hvitevarer: 39,7 % av alle produkter har økt i pris. 22,9 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Spill & Underholdning: 38,6 % av alle produkter har økt i pris. 9,5 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Kjøretøy & tilbehør: 38,4 % av alle produkter har økt i pris. 10,1 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Lyd & bilde: 37,6 % av alle produkter har økt i pris. 10,5 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Telefon & GPS: 35,1 % av alle produkter har økt i pris. 15,7 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Hjem og husholdning: 35,1 % av alle produkter har økt i pris. 17,6 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Klær & Accessories: 29,8 % av alle produkter har økt i pris. 18,3 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Skjønnhet & Helse: 27,2 % av alle produkter har økt i pris. 13,4 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Sport & Friluftsliv: 23,7 % av alle produkter har økt i pris. 14,2 % av prisene har økt med mer enn 10 %.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tshansen skrev (27 minutter siden):

Det er ikke forbudt å ha næringsvett og utnytte kunders sløvhet. Skittent spill, Defintivt, men klingene mynt i kassen er mer verdt enn følelsene til Ola og Kari Nordmann. 

Sier du nå at anything goes, at alt er tillatt, så lenge profitt er målet, eller prøver du bare å si at det dessverre er slik noen tenker?

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Sier du nå at anything goes, at alt er tillatt, så lenge profitt er målet, eller prøver du bare å si at det dessverre er slik noen tenker?

Det er slik de fleste tenker, å jo verre det går for de store utbytte kongene jo mer kynisk blir spillet om å lure folk til å tro at tilbudene er gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 8.11.2024 den 21.22):

Det er slik de fleste tenker, å jo verre det går for de store utbytte kongene jo mer kynisk blir spillet om å lure folk til å tro at tilbudene er gode. 

Du også? Spør jo siden du skrev at "Det er ikke forbudt å ha næringsvett og utnytte kunders sløvhet". Vel, villedende markedsføring og fiktive før-priser finnes det forbud mot. Men Juss er nå en ting, moral en annen. Trekker vi inn moralen så tror at ikke at det er uttrykk for "næringsvett" å bevisst føre kunder kundene bak lyset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (3 minutter siden):

image.thumb.png.388804f628d662043759be5cb87ec08d.png

IMG_0454.png

Tilbud på fjellsport tilsvarer ca vanlig pris hos andre. Noen ting er merka som tilbud men etter å ha fulgt en vare over lengre tid har jeg aldri sett den til den prisen innpå der. Skal man handle på fjellsport må man være våken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (16 timer siden):

Du også? Spør jo siden du skrev at "Det er ikke forbudt å ha næringsvett og utnytte kunders sløvhet". Vel, villedende markedsføring og fiktive før-priser finnes det forbud mot. Men Juss er nå en ting, moral en annen. Trekker vi inn moralen så tror at ikke at det er uttrykk for "næringsvett" å bevisst føre kunder kundene bak lyset.

Det er nok jeg som har skrevet en post med mye sarkasme som ikke er like lett å oppfatte når du leser kontra når jeg skrev det. La meg omformulere meg litt. 
man blir ofte møtt med slike kommentarer når man påpeker denne problematikken, at det ikke er forbudt å drive business og spekulere i uvitenheten eller sløvheten til kundene. 
Moral og Business er to ytterpunkter av hverandre etter min mening. Hvertfall får jeg inntrykk av at dette går igjen i de fleste bransjer. Om ikke sportsbransjen var ille, se til byggvare handel og den type næring. Helt sykt! Men, vi er nok enig, bare jeg som skrev dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 timer siden):

Men, vi er nok enig, bare jeg som skrev dårlig. 

Godt å høre! :) Så da slipper jeg å lure mer på om du hadde glemt å korrigere for misvisning da du tok ut kurs med det moralske kompasset ditt! ;-)

• Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Stiller ikke vi, her inne fritt til å gjøre det samme? klage de inn til forbrukerombudet? Får de nok klager så vil det jo synes et sted? 🤔

Helt klart, har gjort samme før, kan gjøre igjen. Også bra at vi omtaler slike ting her inne, med navn på synderen. De følger nok med. Om noen kontakter media, så er alltids en journalist der ute som leter etter nå å skrive om og/eller som jobber med forbrukersaker. Jo mer fokus jo bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 minutter siden):

Jeg har noen gode venner blandt diverse medier. Skal ta å plystre litt fra gjerdet å se om noen biter på. Dette er jo faktisk viktig å belyse 🙌🏻

Skulle likt å se/høre en journalist stille spørsmålet til Fjellsport: "Noen av deres kunder har gjort oss oppmerksom på.... hva sier dere til dette...."  Og: "Men stemmer det ikke at dere selv tidligere har innklaget  annen sportsbutikk til forbrukerombudet for akkurat samme praksis?

Når jeg sendte klage selv brukte jeg skjermdump fra hjemmeside + tilbudsmail + prishistorikk fra prisjakt.

• Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uryddig måte å drive butikk på, men det virker dessverre å være utbredt i mange bransjer. For de som skal ha noe og sikter seg inn mot Black Friday, så vil det faktisk gi en indikasjon på hva som kommer på salg. Selv er jeg ikke ute etter noe friluftsutstyr akkurat nå (joda!), men har siktet meg inn på en kjøkken maskin. Koster 4999,- allerede "nedsatt" med 44%!, hos annen leverandør har prisen akkurat gått opp til 5790,-. Så nå følger jeg med på Prisjakt, for å se utviklingen og gjøre det beste kjøpet.

Frustrerende at jojo-prisingen får fortsette, fort gjort å la seg lure dersom en ikke følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (12 timer siden):

Veldig uryddig måte å drive butikk på, men det virker dessverre å være utbredt i mange bransjer. For de som skal ha noe og sikter seg inn mot Black Friday, så vil det faktisk gi en indikasjon på hva som kommer på salg

Er du på jakt etter noe spesielt, har bare ventet på "when the price is right", så kan du være heldig og se at prisen havner noe under den faktiske "før-prisen" til forhandleren - og endog lavere enn andre forhandleres pris for samme vare. Men oftes tror jeg slik rabatter etter pris "jekking" bare drar prisene ned til det andre selger varen for. For dette har de kontroll på (jf at de fleste butikkene nå har sin egne "butikknavn-pris", som i "Fjellsportpris", "Outnorthpris", der de sier de overvåker markedet og derfor hele tiden gir best mulig tilbud osv. Av den grunn varer med slik merking s.regel er unntatt "salg" - de mener de ikke kan gå lavere ) Men man kan som sagt være heldig.

Uansett syns jeg der er både uryddig og uredelig måte å drive på. Er kanskje spesielt "designet" for  å fange inn de som halvveis har tenkt på et produkt og klemmer til når de ser den blendende rabattprosenten plutselig dukke opp, som man jo tar som indikator på at her gjør man et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.