Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til kyst OG vinter i høyfjellet

mytilus

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter det «perfekte» teltet hovedsakelig til bruk på eksponert kyst hele året, men også en sjelden tur i noen dager over tregrensa om vinteren, eksempelvis Hardangervidda. Ønsker et selvstående telt til 2 personer som tåler en trøkk, men som ikke er tyngre enn nødvendig. Fint å kunne bære teltet, selv om hovedbruken vil være med kajakk og noen ganger pulk.

Utfordringen er at jeg har null erfaring med telt vinterstid i høyfjellet, og jeg ikke vet hva som er robust nok. Typiske tunneltelt til ekspedisjon er ikke aktuelle, men har tenkt at HB Staika, HB Allak, Fjellreven Abisko Dome eller Keb Dome ser lovende ut. Spørsmålet er om jeg egentlig trenger styrken til Staika eller Keb Dome? Eller går det helt fint med Allak eller Abisko Dome? Eller er det andre telt jeg burde vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utfra bruken hadde jeg lent not Allak. Jeg har brukt mitt mye vinterstid og det tåler det meste, og folk her på forumet har gått Norge på langs med det vinterstid. Fjällräven lager også gode telt (har Abisko Shape 3) så om du foretrekker Abisko Dome funker det nok også flott. Men jeg hadde lent mot Hilleberg fordi klipsesystemet på de utvendige stangkanalene gjør det enestående enkelt og trygt å slå opp i vind. Du kan forankre hele teltet til bakken først, med alle barduner, og så gradvis reise det med klips.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok valgt Staika over Allak 2 til 2 personer, det har lik bredde gjennom hele innerteltet(allak er smalere i ene enden), bredere innertelt og litt mer takhøyde. 600 gram ekstra klarer man til en og annen vintertur. 

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko/Keb Dome er topp telt, men jeg tror de skinner mest i snølandskap. Teltene er svært stabile i mye vind fra alle retninger og har gode lange barduner, MEN det kan være noe styr å sette teltet opp i mye vind, selv med trening. Her er nok en klipsløsning overlegen, spesielt om man er alene.

Teltene er veldig romslige, men det gjør også at de er litt vanskeligere å få til å bli lune i forhold til mindre telt. Det finnes massevis av ventilasjonsmuligheter, men om jeg skal trekke frem et lite minus (spørs på bruken) til så er det hode/fotende nedre ytterduk. Denne siden kan være vanskelig å få helt ned i bakken for mest mulig "tetting". Null problem på vinteren med snø tilgjengelig, men vanskeligere ellers. Dette gir selvfølgelig også litt bedre lufting på sommerstid, og man kan plugge den delen av duken enda lenger ut for større åpning.

Jeg vil også hatt en knapp på Allak, men der har du ikke allverdens ventilasjonsmuligheter - Men nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Fiskepadde said:

Hadde nok valgt Staika over Allak 2 til 2 personer, det har lik bredde gjennom hele innerteltet(allak er smalere i ene enden), bredere innertelt og litt mer takhøyde. 600 gram ekstra klarer man til en og annen vintertur. 

Trådstarter spesifiserte ikke, men kan jo selvfølgelig kjøpe Allak 3, som vil gi best plass til 2 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (51 minutter siden):

Abisko/Keb Dome er topp telt, men jeg tror de skinner mest i snølandskap. Teltene er svært stabile i mye vind fra alle retninger og har gode lange barduner, MEN det kan være noe styr å sette teltet opp i mye vind, selv med trening. Her er nok en klipsløsning overlegen, spesielt om man er alene.

Teltene er veldig romslige, men det gjør også at de er litt vanskeligere å få til å bli lune i forhold til mindre telt. Det finnes massevis av ventilasjonsmuligheter, men om jeg skal trekke frem et lite minus (spørs på bruken) til så er det hode/fotende nedre ytterduk. Denne siden kan være vanskelig å få helt ned i bakken for mest mulig "tetting". Null problem på vinteren med snø tilgjengelig, men vanskeligere ellers. Dette gir selvfølgelig også litt bedre lufting på sommerstid, og man kan plugge den delen av duken enda lenger ut for større åpning.

Jeg vil også hatt en knapp på Allak, men der har du ikke allverdens ventilasjonsmuligheter - Men nok?

fjellræv skrev (28 minutter siden):

Jeg vurderer selv allak pga klipssystemet og det som er så bra er at man får kjøpt 10mm stangsett som er det samme som det staika bruker. Da har man jo egentlig et staikatelt med litt tynnere duk og mindre vekt.

sneakyowl skrev (52 minutter siden):

Takk, veldig nyttige svar! Jeg hadde tenkt at stenger i kanal som på Dome ville vært litt bedre mht stabilitet, men dette med at oppsett i vind er enklere med klips er jo et veldig godt poeng jeg ikke hadde tenkt på. Jeg holdt en knapp på Dome, mest på grunn av at de er litt rimeligere, har lufting på sidene og at jeg liker detaljene på Fjellreven telt, men heller nå mot Allak. Har også tenkt at siden Allak sine stenger krysser i flere punkter enn de øvrige teltene pluss at man kan kjøpe kraftigere stenger gjør teltet mer robust enn man kanskje tror ut ifra kategorien (Red label/Abisko vs Black label/Keb). Da er det kanskje lufting som er det største ankepunktet mot Allak, men dette bør være overkommelig. Duken virker jo ut i fra svarene til å være mer enn sterk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mytilus skrev (4 minutter siden):

Takk, veldig nyttige svar! Jeg hadde tenkt at stenger i kanal som på Dome ville vært litt bedre mht stabilitet, men dette med at oppsett i vind er enklere med klips er jo et veldig godt poeng jeg ikke hadde tenkt på. Jeg holdt en knapp på Dome, mest på grunn av at de er litt rimeligere, har lufting på sidene og at jeg liker detaljene på Fjellreven telt, men heller nå mot Allak. Har også tenkt at siden Allak sine stenger krysser i flere punkter enn de øvrige teltene pluss at man kan kjøpe kraftigere stenger gjør teltet mer robust enn man kanskje tror ut ifra kategorien (Red label/Abisko vs Black label/Keb). Da er det kanskje lufting som er det største ankepunktet mot Allak, men dette bør være overkommelig. Duken virker jo ut i fra svarene til å være mer enn sterk nok.

Jeg også var inne på dome fra fjellreven først pga pris, litt større fortelt og ventilasjon. Men etter å ha plukka ned et BO stetind fra trær da jeg skulle sette det opp i sterk vind skjønte jeg at klippssystemet er gull verdt :P

• Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (11 timer siden):

Hilleberg Staika

Fiskepadde skrev (1 time siden):

foroll skrev (53 minutter siden):

Trådstarter spesifiserte ikke, men kan jo selvfølgelig kjøpe Allak 3, som vil gi best plass til 2 personer.

Takk! Størrelse er ikke avgjørende, hovedbruk på kyst blir nok meg og hund/et barn, og en sjelden gang med en kompis på vinterfjellet. Når hele familien skal på tur (to barn og to voksne) så blir det korte turer i godvær og da har jeg et Abisko Lite 3 som jeg også kan ta med. Dette er også vandreteltet ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, mytilus said:

Tror ikke at stenger i kanal er på noe vis bedre mht. til stabilitet. Tror klips er like bra der. Den vesentligste ulempen med klips er at det tar noe lengre tid å slå opp teltet. Det blir noen "runder rundt juletreet" før alle er på, og om man er kort kan nok de øverste være litt vanskeligere å nå. Men jeg mener klips er verdt det fordi man kan slå opp teltet kontrollert i vind.

Opplever forøvrig ventilasjonen som god. Under kondensforhold blir det kondens, men ikke mer enn de fleste andre gode telt. Jeg har Allak 2 selv. Har ikke delt det med andre mennesker, men har delt det med 3 alaska huskyer på 23-27 kg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, mytilus said:

Takk! Størrelse er ikke avgjørende, hovedbruk på kyst blir nok meg og hund/et barn, og en sjelden gang med en kompis på vinterfjellet. Når hele familien skal på tur (to barn og to voksne) så blir det korte turer i godvær og da har jeg et Abisko Lite 3 som jeg også kan ta med. Dette er også vandreteltet ellers.

2 rektangulære LW matter får plass i Staika med 140 bredt innertelt hele veien, i Allak derimot er det bare 120 bredde i fotenden. Hvis man i tillegg må kjøpe seg tykkere stenger som mange gjør…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (15 minutter siden):

2 rektangulære LW matter får plass i Staika med 140 bredt innertelt hele veien, i Allak derimot er det bare 120 bredde i fotenden. Hvis man i tillegg må kjøpe seg tykkere stenger som mange gjør…

Godt poeng! Nå gjør du det vanskelig igjen;) Kompisen må nok ha LW han og. Men gitt litt slakk i innterteltet og 225 i liggelengde i Allak så går det kanskje å presse inn to LW der også. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids kjøpe begge fra butikker med grei retur, slå opp i stua og ta en vurdering på plass og volumfølelse og andre detaljer? 😊 Tror ingen av delene blir feil, men om dere er to kamerater (og ihvertfall hvis dere er høye/kraftige) kan allak 2 bli i minste laget for noena preferanser. Da er det Staika vs Allak 3, som igjen er større enn Staika, og litt lettere. Ingen av delene blir nok dårlig valg. Og Allak tåler mye vind med sine originalstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (6 minutter siden):

Du kan jo alltids kjøpe begge fra butikker med grei retur, slå opp i stua og ta en vurdering på plass og volumfølelse og andre detaljer? 😊 Tror ingen av delene blir feil, men om dere er to kamerater (og ihvertfall hvis dere er høye/kraftige) kan allak 2 bli i minste laget for noena preferanser. Da er det Staika vs Allak 3, som igjen er større enn Staika, og litt lettere. Ingen av delene blir nok dårlig valg. Og Allak tåler mye vind med sine originalstenger.

Takker, god ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, mytilus said:

Godt poeng! Nå gjør du det vanskelig igjen;) Kompisen må nok ha LW han og. Men gitt litt slakk i innterteltet og 225 i liggelengde i Allak så går det kanskje å presse inn to LW der også. Noen med erfaring?

Jeg synes de fleste som lager telt ofte er veldig optimistiske når de oppgir både mål og vekt på produktene sine 😂 Mange telt er mindre og veier mer enn det står på lappen 😭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Mange telt er mindre og veier mer enn det står på lappen 😭

Enig i det, feks Helsport strevde tidligere med veiing av teltene sine. Hilleberg er hvertfall korrekte hva gjelder oppgitt vekt. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mytilus skrev (7 timer siden):

Jeg har flere netter i mitt Allak 2 hvor jeg selv har brukt LW og hatt med meg min faste turkompis som også bruker LW. Absolutt ingen problem, eneste er at da tar liggeunderlagene hele bunnen. 

Kan også skrive under på at klipps systemet gjør det til en lek å slå opp teltet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutton skrev (1 time siden):

Jeg har flere netter i mitt Allak 2 hvor jeg selv har brukt LW og hatt med meg min faste turkompis som også bruker LW. Absolutt ingen problem, eneste er at da tar liggeunderlagene hele bunnen. 

Kan også skrive under på at klipps systemet gjør det til en lek å slå opp teltet! 

Supert, takk så mye, det klarer opp den problemstillinga👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg både Staika og Allak 3, sistnevnte oppgradert med 10mm stenger som jeg synes gir mye mer ro i teltet når det blåser en del. Begge teltene i grønt.  Klarer ikke kvitte meg med noen av dem. Har hatt Allak 2 også, men det syntes jeg var for kort med sine 220cm,  selv om jeg prøvde hardt å like det. Og  jeg er stor fan av  Unna med sine 230cm liggelengde i som jeg liker å bruke på "light and fast" turer. 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.