Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia Storm brenner vs gamle Trangia GB74 vs Gosystem og andre

zimwalker

Anbefalte innlegg

Annonse

Testet i dag nye Trangia Storm brenner mot tilvarende variant av merket GoSystem som jeg kjøpte i 2016 og fant at den var bedre en Trangia GB74,  derfor  foretrukket GoSystem benneren til nå.

Testet i åpen garasje, ikke vind, montert i to Trangia 27 HA sett. Vann fra samme kilde (plastkanne som stod i garasjen, ergo samme temp). Luft temperatur 1c.  Vanlig Biltema gassbokser (blå 450g), nye bokser til begge.  Koking av 1L vann

Med gassboksen topp opp:
Trangia Storm brenneren: 5:59 min
GoSystem brenneren: 6:45 min

Med gassboksen opp ned:
Trangia Storm brenneren:  4:15 min
GoSystem brenneren: 4:35 min

Trangia Storm "hostet og harket" mer enn GoSystem brenneren, men Trangia Storm kom likevel "først i mål".

Trangia Storm:

-bilde.png.18865c37af6e103f36302ca91eb8eeb4.png

Gosystem:
-bilde.png.783b813da81c35ddf10193324f013dc2.png

og...gamle Trangia GB74 ser slik ut:
-bilde.png.32f6335abdd1d907a70c8026d19b3da2.png

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• zimwalker endret tittelen til Trangia Storm brenner vs gamle Trangia GB74 vs Gosystem og andre
1 hour ago, zimwalker said:

Trangia Storm "hostet og harket" mer enn GoSystem brenneren...........

Kanskje din Trangia Storm "hostet og harket" mer fordi garasjen din, ved 1°c, er altfor kald for en enhet laget på et verksted i Bangladesh.

................Å, beklager Trangia! Jeg ser på nettstedet deres at dere forsikrer oss om at brenneren var "Made in Sweden".

Min feil........og jeg beklager på det sterkeste!

Forresten #1: Min sammenligningstesten ble gjort ved en mye mer moderat temperatur. Jeg noterte ikke den nøyaktige temperaturen, men den var omtrent 13/14°C. (Ja, det er uvanlig mildt her for denne tiden av året!).

Forresten #2: Min "gamle Trangia" er mye eldre enn modellen GB74 på bildet ditt og har "Primus" inngravert på brennerhodet. Jeg aner ikke når jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (20 minutter siden):

Forresten #2: Min "gamle Trangia" er mye eldre enn modellen GB74 på bildet ditt og har "Primus" inngravert på brennerhodet. Jeg aner ikke når jeg kjøpte den.

Står Trangia på brennerhodet til min GB74, men de bekreftet til meg i 2016 at den var produsert av Primus. Tok vel en stund da før de fikk satt sin egen logo på den.

Hvor nye Storm brenneren faktisk er produsert? Vel de sier nå at den er laget av Trangia i Sverige. Det får jeg neste til å rime med at den så litt "hjemmelodda" ut. Men,,, Vem vet, inte du, Vem vet, inte jag, Vi vet ingenting nu, Vi vet inget idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg bytter ut min gamle Trangia gassbrenner, men for folk som skal kjøpe seg gassbrenner så er det viktig å se etter om den har forvarmingsbøyle slik alle disse 3 har.
Jeg klare å styre unna slik for en mansalder siden, Tror bare det er Fire-Maple som har det nå, men de går i Trangia også. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/374331820

Skjermbilde 2024-11-04 071353.png

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Det er veldig bra at infoen er samlet i en egen tråd, men den hadde vært lettere å lese om en post kunne vist de tidligere resultater direkte i stedet for som linker.

Kan dere si noe om hvorfor begge brennerne er bedre enn Trangia GB74?

Brenneren min ser veldig lik ut GB74 og jeg har vært godt fornøyd med den så langt, men kan ombestemme meg hvis noen sier meg hvorfor jeg bør det 😜 Jeg får lyst til å se litt på flammen på min for å sammenligne med de over. Jeg ser jo at justeringen på de nyere er bedre hvis man skal bruke gassboksen opp ned, og etter å ha brukt min når det er nærmere null grader så ser jeg absolutt fordelen med å snu boksen og å ha forvarmingsbøyle.

Brenneren min har også skarpe kanter og det har ikke vært noe problem for min del, men det hadde jo vært fint å unngå det. Den har fungert fint, men gir litt mye varme midt på stekepannen. Primusen over ser veldig bra ut, både på lav og høy effekt, og hvis jeg kunne fått tilsvarende ytelse på en ny brenner så hadde det fristet med en oppgradering. Ulempen med Primus'en er kanskje at litt mer av varmen går ut mot vindskjermen og man får mer tap. Flammen på Trangia Storm på full effekt syns jeg ser veldig bra ut for koking av vann. Jeg liker ikke den gule fargen på Storm på lav effekt. Er Gosystem bedre der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå forvirring bør jeg påpeke at Primus-brenneren som jeg brukte i min sammenligning er mye eldre og konstruert annerledes enn Trangia GB74. Den produseres ikke lenger og derfor er sammenligningen ikke relevant for noen som leter etter en brenner i dagens marked. Det vil også være feil å anta at ytelsen til en gammel brenner er den samme som GB74 (som fortsatt er på markedet). Forskjellen er relevant for meg da Primus er mye tyngre og regulatorventilen ikke kan dreies 360°. Som jeg sa ovenfor, har jeg ingen anelse om hvor gammel denne brenneren er, men kanskje noen Trangia-eksperter på forumet kan kommentere alderen. Her er et par detaljerte bilder:

PrimusHead.thumb.jpg.1048b674ed829a46b3afe19dd1995df3.jpg

PrimusBottom.thumb.jpg.4d877614f198411eb8b7362276d53275.jpg

Jeg synes det er rettferdig å kritisere håndverket/ utførelsen til den nye Trangia Storm. Det er absolutt ingen dårlig brenner, men Trangia, med ressursene til rådighet, kunne ha gjort det bedre enn dette:

Storm1.thumb.jpg.26caa76d6a21e28e642c5b53506995dd.jpg

Storm2.thumb.jpg.914b32ddf16ce10a93d51ba63fe97fd0.jpg

Flammebildene som jeg tok kom ikke godt ut. Jeg skal gjøre et nytt forsøk i håp om at jeg kan få riktig flammefarge og jeg legger ut resultatene på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (2 timer siden):

Brenneren min ser veldig lik ut GB74 og jeg har vært godt fornøyd med den så langt, men kan ombestemme meg hvis noen sier meg hvorfor jeg bør det 😜

Er marginale forskjeller som "normale folk" kun legger merke til når man sitter der med stoppeklokka (noe normale folk vel sjelden gjør). Fortsett å vær fornøyd med den du har du, er bare noen av oss som noen ganger bare må prøve ut nye ting selv om tingen vi hadde fra før funket greit nok. Når jeg er ute på tur er det så mange andre ting som fanger oppmerksomheten at jeg sjelden tenker på hvor lang tid det tar før vannet koker. :)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg er ikke så opptatt av absolutt ytelse på koking av vann, men fordeling av varme for gryter og steking betyr litt. Detaljene i praktisk bruk og at den er robust og holdbar er også viktig. At brenneren ser bra ut er ingen ulempe, men mindre viktig. Det er bra at dere gidder å bruke tid og penger på å teste, så kan vi andre få fasiten.

Gul flamme betyr vel ufullstendig forbrenning, og er i hvert fall et farevarsel:
https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/gul-flamme-betyr-fare

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.