Gå til innhold
  • Bli medlem

ole_brum

Anbefalte innlegg

Det siste året har jeg testet ut et nesten skremmende antall barduner til tarp, og jeg tror endelig jeg har funnet en som kanskje kan leve opp til tittelen “den beste.” Nå er jeg spent på å høre hva dere foretrekker av barduner! Alt fra tykkelse og refleks til lengde og farge – jeg tar imot alle erfaringer.

Nylig fikk jeg tak i barduner fra Lawson Equipment, som har et solid rykte over dammen. Lawson har to hovedtyper barduner: Ironwire, med en UHMWPE (Dyneema)-kjerne som blant annet selges av Durston Gear og HMG, og Glowire som er laget av high-tenacity polyester. https://www.lawsonequipment.com

IMG_1240.thumb.jpeg.ec4d4e257dfa5ff28f947cd470004d6a.jpeg

Erfaringen min så langt er at barduner med UHMWPE-kjerne er litt stivere, har uovertruffent brudd- og slitestyrke, men de kan være litt vriene å løsne om man knyter dem hardt fast. Alle fungerer godt i Mini Clamcleat-bardunstrammere. Har noen andre erfaringer?

Når det gjelder tykkelse er 2 og 3 mm vanlig. Jeg har testet en på 2,5 mm som føles som en gyllen middelvei. For de teknisk interesserte veier 2 mm Glowire/Ironwire ca. 3,8 g/m, mens 2,5 mm Glowire ligger på 5,3 g/m (se også bilde under). 25 m barduner veier dermed 95 g versus 133 g. Så hva foretrekker dere?

IMG_1249.thumb.jpeg.7adf4deaef42bd7588b33b26e320d1a3.jpeg

Og til slutt, relfkes eller ikke? Jeg liker selv reflekterende barduner, men neonfarger kan bli litt... mye. Her er alternativene til Lawson – hvilken farge liker dere?

IMG_1245.thumb.jpeg.0eb4d6685ba634bb8e51f28cb5207bc2.jpeg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig bardun-nerding, riktignok på et helt annet nivå enn mitt, men klappes inn.

Siden jeg ikke er helt oppe og nikker, hva gjelder barduner, vil jeg likevel nevne noen jeg selv liker ganske godt, og det er noe jeg mener ble titulert som spectra-tråd. Jeg har dette på et par telt fra fra Nanok og om jeg ikke husker feil er det samme type på et av mine MSR telt av litt nyere dato. 

Ligner forøvrig på den røde reflektive tråden nr 2 fra venstre i ditt siste bilde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (2 minutter siden):

Artig bardun-nerding, riktignok på et helt annet nivå enn mitt, men klappes inn.

Siden jeg ikke er helt oppe og nikker, hva gjelder barduner, vil jeg likevel nevne noen jeg selv liker ganske godt, og det er noe jeg mener ble titulert som spectra-tråd. Jeg har dette på et par telt fra fra Nanok og om jeg ikke husker feil er det samme type på et av mine MSR telt av litt nyere dato. 

Ligner forøvrig på den røde reflektive tråden nr 2 fra venstre i ditt siste bilde

"Spectra" brukes gjerne som synonym til UHMWPE, Dyneema og Ultra, så jeg lurer på om det kan vært noe i den gata :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven sine som brukes i Abisko telt/tarp-serien synes jeg har vært så overlegne at de har havnet på et ikke-Fjällräven telt i garasjen også.
"2 mm Dyneema (160 kg) reflekterende" er eneste betegnelsen de bruker på den på teltspesifikasjonene.

Disse har vist seg å tåle mye røft bruk ved ankring med steiner osv, er lette, og surrer seg ikke fast i hverandre i noen nevnverdig grad.

På Keb-teltserien er det 3mm barduner, men jeg tror de fint kunne hatt de samme 2mm-snorene uten at det ville vært merkbar forskjell i uvær.

Litt vanskelig å få tak i de. Som hyllevare kan man få et fåtall av de i "inner tent pitch kit" (litt overpriset).
Jeg fikk en pakke fra kundeservice hos Fjällräven når jeg spurte pent :) 

Angående refleks er jeg litt delt. Kjekt å ha når andre som ikke er meg er med på tur så de ikke snubler i teltet, men ellers er det litt vel "her er jeg"-stemning om man lyser på de i mørket.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (13 minutter siden):

Fjällräven sine som brukes i Abisko telt/tarp-serien synes jeg har vært så overlegne at de har havnet på et ikke-Fjällräven telt i garasjen også.
"2 mm Dyneema (160 kg) reflekterende" er eneste betegnelsen de bruker på den på teltspesifikasjonene.

Disse skulle jeg gjerne testet, men høres vanskelig å få tak i. Hvordan er de å løsne når de har vært knytt fast i trær? Hvilken farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (44 minutter siden):

Disse skulle jeg gjerne testet, men høres vanskelig å få tak i. Hvordan er de å løsne når de har vært knytt fast i trær? Hvilken farge?

Her er den vilt dyre "inner tent" kitet som blant annet har 4 av disse: https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/tilbehor/fjallraven-2-4-pers-inner-tent-pitch-kit-black?_gl=1*9c2z72*_up*MQ..*_ga*MTMxNjM2ODQzOS4xNzMwNjYyNDc3*_ga_8LCQQ72GE4*MTczMDY2MjQ3NS4xLjAuMTczMDY2MjQ3NS4wLjAuMzEwNTA3MzI3*_ga_96HETQCCS5*MTczMDY2MjQ3NS4xLjAuMTczMDY2MjQ3NS4wLjAuMTU0ODI1MDkwMQ..

Farge er hvit/blå.

Jeg har ikke knytt de kjempemye i trær, bare et få ganger etter at jeg satt de på Jervenduken min. Kan ikke minnes at de var vanskelige å knyte opp, men så er jeg også skikkelig dårlig på knuter, så de sitter ikke allverden fra start heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt både 1,7mm og 2,1mm refleks-varianter fra Adventurexpert. Synes den på 2,1mm blir i tykkeste laget så foretrekker den på 1,7mm.

https://www.adventurexpert.com/product/uhmwpe-15m-cord-pack-with-polyester-cover-1-7mm/

https://www.adventurexpert.com/product/uhmwpe-15m-cord-pack-with-polyester-cover-2-1-mm/

Har ikke vært nok i bruk til å si noe om slitestyrke enda..

Hadde vært interessant å vite om Ironwire er bedre enn røkla innen UHMWPE-kjerne barduner.

Bra tema :)

Endret av langen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (4 timer siden):

Jeg har kjøpt både 1,7mm og 2,1mm refleks-varianter fra Adventurexpert. Synes den på 2,1mm blir i tykkeste laget så foretrekker den på 1,7mm.

https://www.adventurexpert.com/product/uhmwpe-15m-cord-pack-with-polyester-cover-1-7mm/

https://www.adventurexpert.com/product/uhmwpe-15m-cord-pack-with-polyester-cover-2-1-mm/

Har ikke vært nok i bruk til å si noe om slitestyrke enda..

Hadde vært interessant å vite om Ironwire er bedre enn røkla innen UHMWPE-kjerne barduner.

Bra tema :)

Jeg har testet begge de variantene fra AdventureXpert, og det er de jeg har brukt på tarpene jeg har laget så langt. Jevnt over er jeg fornøyd, men jeg synes de kan være litt harde å løsne knuter på. I tillegg har de en hi-vis-farge, som jo er en smakssak! Ironwire skiller seg fra disse ved å ha UHMWPE også i hylsen, ikke bare kjernen. Men de er også stive og dermed harde å løsne knuter på. Glowire virker bedre på det området, og selv 2 mm burde være sterk nok med en bruddstyrke på 113 kg som er nesten det dobbelte av 2 mm Hilleberg-bardun på 60 kg. 

Hva synes dere om farger på barduner?

Endret av ole_brum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (14 timer siden):

jeg synes de kan være litt harde å løsne knuter på

Hvilke knuter bruker du, og hvorfor?

Gitt at man bruker hardware for å stramme ser jeg ingen stor grunn til å bruke knuter etter at bardunen er på plass..?

Hilsen en som synes knuter er veldig gøy :)

ole_brum skrev (14 timer siden):

Hva synes dere om farger på barduner?

Farger og refleks ftw! Kan ikke fordra svarte barduner (=snublefeller)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en enkel slippknute til å knyte barduner fast til trær. Husker ikke hva den heter i forbifarten, men så den først hos Friluftsmatatøren for flere år siden. Til å stramme bardunene foretrekker jeg ClamCleat Line-Loks :) hvis du har gode forslag til knuter til trær lytter jeg! 

langen skrev (30 minutter siden):

:)Farger og refleks ftw! Kan ikke fordra svarte barduner (=snublefeller)

Refleks er viktig - enig der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten fersk anektdote angående refleks på barduner:

På tur i helgen teltet jeg fra lørdag til søndag nedenfor Gaustatoppen, bare noen få minutter gange opp fra Stavsro parkering. Valget med teltplass sto mellom å være enkelt til syne for alle som var på vei opp Gaustatoppen, eller et stykke ovenfor, men til syne for de sørgående bilene langs veien. På dagtid ikke så synlig uansett hvis man følger med på veien og ikke opp i fjellet. Det ble spotten nærmest veien.

Når mørket kom opplevde jeg at flere biler og lastebiler stoppet/bremset opp på veien, sannsynligvis fordi de så noe rart (bardunene mine) lyse opp i fjellsiden fra fjernlysene deres, før de kjørte videre.

Det var jo ganske "ikke-teltbart" uvær, så de forventet nok ikke å se hverken telt eller folk der. Da kunne jeg godt hatt barduner uten refleks, så hadde jeg sluppet den litt kleine følelsen av å kanskje måtte forklare til noen at "ja jeg telter her og det går helt fint" :D

Samme med overnattinger i nærmarka i hverdagen hvor man gjerne ikke velger de beste teltplassene, og ofte nærme der folk ferdes for å komme seg effektivt hjem neste morgen. Da kan jeg godt være litt mer inkognito!

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 minutter siden):

Liten fersk anektdote angående refleks på barduner:

På tur i helgen teltet jeg fra lørdag til søndag nedenfor Gaustatoppen, bare noen få minutter gange opp fra Stavsro parkering. Valget med teltplass sto mellom å være enkelt til syne for alle som var på vei opp Gaustatoppen, eller et stykke ovenfor, men til syne for de sørgående bilene langs veien. På dagtid ikke så synlig uansett hvis man følger med på veien og ikke opp i fjellet. Det ble spotten nærmest veien.

Når mørket kom opplevde jeg at flere biler og lastebiler stoppet/bremset opp på veien, sannsynligvis fordi de så noe rart (bardunene mine) lyse opp i fjellsiden fra fjernlysene deres, før de kjørte videre.

Det var jo ganske "ikke-teltbart" uvær, så de forventet nok ikke å se hverken telt eller folk der. Da kunne jeg godt hatt barduner uten refleks, så hadde jeg sluppet den litt kleine følelsen av å kanskje måtte forklare til noen at "ja jeg telter her og det går helt fint" :D

Samme med overnattinger i nærmarka i hverdagen hvor man gjerne ikke velger de beste teltplassene, og ofte nærme der folk ferdes for å komme seg effektivt hjem neste morgen. Da kan jeg godt være litt mer inkognito!

Jeg ser helt klart poenget ditt! Når jeg overnatter i nærmarka liker jeg noen ganger litt synlighet slik at folk går i en liten omvei rundt leiren og ikke tvers gjennom, særlig når det er flere som leter etter leirplass :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (1 time siden):

Husker ikke hva den heter i forbifarten, men så den først hos Friluftsmatatøren for flere år siden

Kan det være denne? Jeg bruker den av og til, og den er veldig fin med hansker på (som vist), samt at den er quick-release.

https://www.animatedknots.com/siberian-hitch-knot

Helt klart et poeng å knyte barduner rundt ting som trær etc! Jeg var litt bastant i posten over :)

Jeg synes det funker bra å ha en liten løkke i enden av bardunen som man kan legge rundt feks et tre og feste i seg selv vha en teltplugg, en liten pinne, etc.
(I tillegg til å legge løkken rundt teltpluggen på vanlig måte selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.