Gå til innhold
  • Bli medlem

Hot tent

Nikke

Anbefalte innlegg

Blir mer og mer glad i, og komfortabel, med hot tent når gradestokken truer med blått. Første 1-manns fra Pomoly(Dune). Uvant konstruksjon, så trenger noen innkjøringsrunder. For tidlig å si noe om kvaliteten på teltet, så kommer tilbake med erfaringer til våren.

6d0b74b7-fb01-4208-94f7-4ee7524cc775.jpg

b656b309-ab80-4fa9-8cdb-b3391476cad9~2.jpg

4aeb5eb6-57d8-4c5d-867a-db670c73f5af~3.jpg

75834225-c7f9-4644-9813-8482ba5e87d1.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
foroll skrev (2 timer siden):

Hva slags ovn kjører du inni den? Hvor lenge opplever du at teltet holder varmen etter at du slutter å hive innpå ved?

Ovn: Tomount mini titanium (Amazon)

Har ikke tenkt noe over det. Gjør unna tannpuss og pissing før jeg går i teltet for kvelden. Legger deretter så mye jeg får plass til i ovnen. Så kryper jeg i posen og sovner til flammene som spiller opp til dans i sidevinduet på ovnen. Da "overlapper" varmen fra ovn og pose hverandre. Har måttet ut å pisse noen ganger på natta/morgenen, og da er det kaldt, som er forventet.

Luksus å pisse på flaske om morgen og fyre opp i ovnen fra posen. Da er det bare å sette på kaffekjelen legge seg i posen og nyte både flammene og varmen som raskt tar seg opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (På 3.11.2024 den 13.57):

Hva slags ovn kjører du inni den? Hvor lenge opplever du at teltet holder varmen etter at du slutter å hive innpå ved?

Min erfaring med så og si all fyring i telt, enten det er parafinbrenner i vanlig fjelltelt eller vedovn i hot tent, er at du må fyre så lenge du vil ha det varmt. Når ovnen slukker er det kaldt ila. få minutter.
Nikke sitt oppsett med 1-mannstelt og feltseng som er hevet over bakkenivå vil sikkert føles varmere litt raskere og litt lenger enn mine oppsett med forholdsvis store, høye telt (Nortent Gamme 6 og Lavvo 6) og vanlig liggeunderlag, men forskjellen er nok ikke vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Min erfaring med så og si all fyring i telt, enten det er parafinbrenner i vanlig fjelltelt eller vedovn i hot tent, er at du må fyre så lenge du vil ha det varmt. Når ovnen slukker er det kaldt ila. få minutter.
Nikke sitt oppsett med 1-mannstelt og feltseng som er hevet over bakkenivå vil sikkert føles varmere litt raskere og litt lenger enn mine oppsett med forholdsvis store, høye telt (Nortent Gamme 6 og Lavvo 6) og vanlig liggeunderlag, men forskjellen er nok ikke vesentlig.

Er det Polycotton-utgaven av Gamme 6 du har eller nylon? Jeg har siklet litt på PC-utgaven for å starte hot-tent reisen selv, men det er jo et stort og tungt beist i forhold til nylon. Takler duken eventuelle gnistrester fra pipa eller blir det fæle hull?

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (23 timer siden):

Ovn: Tomount mini titanium (Amazon)

Har ikke tenkt noe over det. Gjør unna tannpuss og pissing før jeg går i teltet for kvelden. Legger deretter så mye jeg får plass til i ovnen. Så kryper jeg i posen og sovner til flammene som spiller opp til dans i sidevinduet på ovnen. Da "overlapper" varmen fra ovn og pose hverandre. Har måttet ut å pisse noen ganger på natta/morgenen, og da er det kaldt, som er forventet.

Luksus å pisse på flaske om morgen og fyre opp i ovnen fra posen. Da er det bare å sette på kaffekjelen legge seg i posen og nyte både flammene og varmen som raskt tar seg opp.

Det er jo ingen magasinert varme i hverken teltduk eller tynne ovnsvegger, så det blir kaldt når det brenner ut. 

Men jeg lurer på om du har reflektert noe rundt kullos og soving i telt med brennende ovn? Nå vet jeg ingen ting om lufting i dette teltet, men jeg har alltid hatt som regel at det ikke skal være noen form for brenner gående når man skal sove. Selv i telt med gode og store lufteluker. Jeg har brukt både Heatpal spritbrenner, multifuelbrenner og vedovn i lavvoen, men de skal være slukket når vi legger oss for å sove. Det finnes jo CO-alarmer man kan ta med seg. Kanskje det hadde vært en ide om du skal fyre om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Er det Polycotton-utgaven av Gamme 6 du har eller nylon? Jeg har siklet litt på PC-utgaven for å starte hot-tent reisen selv, men det er jo et stort og tungt beist i forhold til nylon. Takler duken eventuelle gnistrester fra pipa eller blir det fæle hull?

Nylon begge to. Mer enn tungt nok det :)

Gamme er nyest, så den har jeg knapt fyrt i. Lavvo 6 har vært med på noen turer der vi har fyrt bra, og jeg har ikke sett tegn til svimerker så langt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Nylon begge to. Mer enn tungt nok det :)

Gamme er nyest, så den har jeg knapt fyrt i. Lavvo 6 har vært med på noen turer der vi har fyrt bra, og jeg har ikke sett tegn til svimerker så langt 

Må si, for en fet doning av et telt Gamme modellen er! En kompis, til stor overraskelse, dro frem 4 manns versjon i nylon ut av pulken på en ukes vintertur i Indre Troms for et par år siden. Den luksusen,  kosen og som en sosial "arena," i 15-20 minus, var fantastisk. Litt jobbing på tre mann i den vesle bjørkeskogen var absolutt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (3 timer siden):

Det er jo ingen magasinert varme i hverken teltduk eller tynne ovnsvegger, så det blir kaldt når det brenner ut. 

Men jeg lurer på om du har reflektert noe rundt kullos og soving i telt med brennende ovn? Nå vet jeg ingen ting om lufting i dette teltet, men jeg har alltid hatt som regel at det ikke skal være noen form for brenner gående når man skal sove. Selv i telt med gode og store lufteluker. Jeg har brukt både Heatpal spritbrenner, multifuelbrenner og vedovn i lavvoen, men de skal være slukket når vi legger oss for å sove. Det finnes jo CO-alarmer man kan ta med seg. Kanskje det hadde vært en ide om du skal fyre om natta?

Takk for omtanke. Har ikke tenkt like mye på det med det på den type tur som vises på bildene, i kontrast til tur profilene der jeg fyrer med Kovea booster+. På de turene er jeg ekstremt bevisst på all type fyring.

Dune teltet har forøvrig lufting i nedkant hele veien rundt, 2 høye luftekanaler og 2 dører. Selve ovnen er liten og derfor er det ikke plass til mye og stor ved, den brenner derfor fort ut. Jeg fyrer i ovnen med fult åpent spjeld. Tilslutt så må det sies at jeg nyter flammene mens de varer, leser litt eller ser noe nedlastet til telefonen. Tar likevel med meg det du skriver i mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (3 timer siden):

Det er litt av greia med pipe. De kjipe gassene forsvinner stort sett ut. Uansett ikke feil med eller annen varsler/alarm for kjipe gasser.

Jeg tipper vi har brent opp ekvivalenten til 100 sekker ved i lavvoovn de siste 16 årene uten at det har vært dårlige pusteforhold. Det var verre da vi brukte Helsports rundbrenner. Spesielt da kompis brukte en halv tørkerull for å tørke opp en vinflaske som kantret og slengte alt oppi brenneren i refleks da det er typisk sånn man kan gjøre i en ovn. Da ble det umiddelbar evakuering av lavvo. 

Tror enda jeg har til gode å få mottrekk ned pipa. 

Kan skrive under på at varmen varer ikke lengre enn glørne i ovnen. Med mindre du gjør slik en gammel kompis og gjengen gjør på rypejakt oppe i fjellheimen sørpå. De har tatt vare på kleberstein etter en gammel havarert peis og slept opp i fjellheimen og gjemt under en heller og bruker til å pakke inn vedovnen i lagsteltet med. De mener det holder greit nok til at fyringsvakta bare putter i ovnen èn gang i løpet av natta...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (16 minutter siden):

Det er litt av greia med pipe. De kjipe gassene forsvinner stort sett ut. Uansett ikke feil med eller annen varsler/alarm for kjipe gasser.

Jeg tipper vi har brent opp ekvivalenten til 100 sekker ved i lavvoovn de siste 16 årene uten at det har vært dårlige pusteforhold. Det var verre da vi brukte Helsports rundbrenner. Spesielt da kompis brukte en halv tørkerull for å tørke opp en vinflaske som kantret og slengte alt oppi brenneren i refleks da det er typisk sånn man kan gjøre i en ovn. Da ble det umiddelbar evakuering av lavvo. 

Tror enda jeg har til gode å få mottrekk ned pipa. 

Kan skrive under på at varmen varer ikke lengre enn glørne i ovnen. Med mindre du gjør slik en gammel kompis og gjengen gjør på rypejakt oppe i fjellheimen sørpå. De har tatt vare på kleberstein etter en gammel havarert peis og slept opp i fjellheimen og gjemt under en heller og bruker til å pakke inn vedovnen i lagsteltet med. De mener det holder greit nok til at fyringsvakta bare putter i ovnen èn gang i løpet av natta...

Ja, det hjelper med høy pipe over teltet. Problemet kan komme hvis det skulle bli ulming/ufulltendig forbrenning når man sover. Denne gassen merker man jo ikke. Greit nok om man må evakuere pga røyk. Det er ubehagelig, men ufarlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (19 timer siden):

Ja, det hjelper med høy pipe over teltet. Problemet kan komme hvis det skulle bli ulming/ufulltendig forbrenning når man sover. Denne gassen merker man jo ikke. Greit nok om man må evakuere pga røyk. Det er ubehagelig, men ufarlig. 

Vår erfaring er at du allerede har varme i ovnen når man fyrer på kvelden og det gjør at når man legger i ovnen og regulerer ned trekken så det skal vare litt lenge uten ekstremvarme så gjør varmen at trekken ved evt ulming osv uansett går opp pipa. Har som nevnt over aldri hatt noe problem med trekk med pipa uansett hvordan vær og forhold vi har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.