Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes MR 48 felleski.??

Kastensland

Anbefalte innlegg

Annonse

Hej - jeg har prøvet Åsnes Mountain Race skin i 210 cm. i Beitostølen/Langsua. Jeg vejer 85 kg - med tursæk og tøj vel 105 kg. Skiene har godt spænd og kan køres som alm. langrendsski, og glider godt ifht. fjellski / ok ifht. langrendsski. Jeg er teknisk middelmådig langrendsløber (dansker 😉) og oplever at skiene er vanskelig at kante/presse ned på stejlere nedfarter netop på grund af det effektive dobbeltspænd. Har derfor skifter til ousland, da den er bredere og mere tilgivende for dårlig teknik og skiftende føre - og da den primæt skal bruges til langtur med pulk, er ski med indfæstede feller no-go, da de gerne skal kunne tørre indendørs om natten og er ubrugelige, hvis de er blevet våde og vandet er frosset.

NB: brugte BC med Crispi Nordland BC. Ville ikke anbefale kraftigere støvle end det - og skulle jeg købe felleski påny alene til brug i løjpe, ville jeg tage et par madshus 44 mm med skins og nnn - eller en ren løjpeski.

Endret av Thorsten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min har smøreversjonen av MR48, og jentene hans og min minste sønn har MR48 Jr. Jeg kjøpte et par MR48 Skin til andre sønnen og kona på deling i fjor, men han vokser så i vår kjøpte jeg et par lengre Fischer Transnordic 59 (E89) til ham framover. Alle virker fornøyd med skiene så langt. Jeg så dog feil da jeg kjøpte ski i vår og det ble Fischer Easyskin i stedet for Twinskin, så jeg får se hvordan det går. Madshus har også M50 og T50 ski i samme klasse, samt M44 som er enda litt smalere. Fischer TN59 og Madshus T50 har hel stålkant i motsetning til de tre andre som har 3/4, men jeg vet ikke hvor stor eller liten forskjell det er på skiene ellers. Vi går ofte turer fra hytta både i oppkjørte spor og utenfor, så derfor kjøpte jeg slike ski i stedet for langrenns/markaski eller fjellski. Jeg tenkte også at ungene kan bruke de som fjellski utenfor oppkjørte spor, og minste sønnen brukte sine til det i påsken.

Vi bruker NNN på disse skiene, siden det er det ungene har, samt at vi ikke har NNN-BC. Kona og jeg har Xplore, som hun bruker på gamle Fischer E99 og Åsnes Rago smørefri, mens jeg har det på Åsnes Ousland. (I tillegg har vi Xplore på Åsnes Falketind 62 for litt brattere turer og turer i løsere snø.) Jeg syns Ousland fungerer ganske bra med Xplore i de oppkjørte sporene på hytta, men hadde heller valgt MR48/TN59/M50 med NNN til bruk på turer delvis i og utenfor spor. Hvis turene bare hadde gått i spor så hadde jeg valgt langrennsski. Jeg ville sett litt på om man skal ha med noe annet skiutstyr og om man kan slippe unna med et par sko i stedet for flere, men det spørs jo helt på hva man foretrekker selv. Felleski er valgt så jeg skal slippe klaging på feste eller gli fra de som ikke kan eller vil smøre selv, samt for vekslende føre.

Jeg syns NNN binding og kombisko fungerer veldig bra med slike ski. Svogeren er en god skiløper, bruker et par gamle skøytesko og virker veldig fornøyd med MR48, selv om han ikke er helt imponert over spennet. Jeg syns Xplore hadde blitt stikkende litt langt ut på såpass smale ski, men kunne gått for NNN-BC hvis jeg hadde det ellers. Fordelen med NNN hvis man går for felleski er også at man kan montere justerbar binding for å øke gli eller feste, men vi har montert faste bindinger på våre ski. Lykke til.

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorsten skrev (På 3.11.2024 den 21.09):

[…] da den primæt skal bruges til langtur med pulk, er ski med indfæstede feller no-go, da de gerne skal kunne tørre indendørs om natten og er ubrugelige, hvis de er blevet våde og vandet er frosset.

Har du opplevd dette i praksis? Jeg pleier ikke å ta av feller på skiene når jeg telter, har ikke opplevd at ising over natten er et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for tilbakemelding.
Høres som vi har ca samme ckroppsbygning og samme teknikk :)   Du skriver at skiene var vanskelige i kante/presse ned? Vil dette si at skiene var litt for lange? hadde passet bedre på 200cm?  Har du NNN bindinger på Ousland skiene dine?

K.A

@ThorstenHej - jeg har prøvet Åsnes Mountain Race skin i 210 cm. i Beitostølen/Langsua. Jeg vejer 85 kg - med tursæk og tøj vel 105 kg. Skiene har godt spænd og kan køres som alm. langrendsski, og glider godt ifht. fjellski / ok ifht. langrendsski. Jeg er teknisk middelmådig langrendsløber (dansker 😉) og oplever at skiene er vanskelig at kante/presse ned på stejlere nedfarter netop på grund af det effektive dobbeltspænd. Har derfor skifter til ousland, da den er bredere og mere tilgivende for dårlig teknik og skiftende føre - og da den primæt skal bruges til langtur med pulk, er ski med indfæstede feller no-go, da de gerne skal kunne tørre indendørs om natten og er ubrugelige, hvis de er blevet våde og vandet er frosset.

NB: brugte BC med Crispi Nordland BC. Ville ikke anbefale kraftigere støvle end det - og skulle jeg købe felleski påny alene til brug i løjpe, ville jeg tage et par madshus 44 mm med skins og nnn - eller en ren løjpeski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (43 minutter siden):

Har du opplevd dette i praksis? Jeg pleier ikke å ta av feller på skiene når jeg telter, har ikke opplevd at ising over natten er et problem. 

Nej, jeg mener, at hvis fellen er blevet våd kan den ikke tørres om den er indfældet i skiene og man overnatter i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastensland skrev (33 minutter siden):

Hei

Takk for tilbakemelding.
Høres som vi har ca samme ckroppsbygning og samme teknikk :)   Du skriver at skiene var vanskelige i kante/presse ned? Vil dette si at skiene var litt for lange? hadde passet bedre på 200cm?  Har du NNN bindinger på Ousland skiene dine?

K.A

@ThorstenHej - jeg har prøvet Åsnes Mountain Race skin i 210 cm. i Beitostølen/Langsua. Jeg vejer 85 kg - med tursæk og tøj vel 105 kg. Skiene har godt spænd og kan køres som alm. langrendsski, og glider godt ifht. fjellski / ok ifht. langrendsski. Jeg er teknisk middelmådig langrendsløber (dansker 😉) og oplever at skiene er vanskelig at kante/presse ned på stejlere nedfarter netop på grund af det effektive dobbeltspænd. Har derfor skifter til ousland, da den er bredere og mere tilgivende for dårlig teknik og skiftende føre - og da den primæt skal bruges til langtur med pulk, er ski med indfæstede feller no-go, da de gerne skal kunne tørre indendørs om natten og er ubrugelige, hvis de er blevet våde og vandet er frosset.

Jeg ved ikke om skien var for lang, men den havde ivertilfældepassende spænd til klassisk diogonalteknik. Jeg tror, at kombinationen af en ski med nordic rocker (blød top til dyb sne) og hårdere midtspænd så fellerne ikke slæber (MR skin har angiveligt noget hårdere spænd / "smørelomme" end MR skiene uden skin) resulterer i en ski med  kort og hårdt midtspænd, som derfor er vanskeligt at kante for mindre teknisk dygtige skiløbere - giver det mening?

Jeg har BC på ousland

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorsten skrev (3 timer siden):

Nej, jeg mener, at hvis fellen er blevet våd kan den ikke tørres om den er indfældet i skiene og man overnatter i telt.

Ja, jeg har flere ganger hatt våte feller før jeg legger meg i teltet for kvelden. Har ikke opplevd at det er noe problem når det fryser på over natten.

image.png.3aac786257b8bfe4633b7a823b91244c.png

Feller er på

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (4 timer siden):

Ja, jeg har flere ganger hatt våte feller før jeg legger meg i teltet for kvelden. Har ikke opplevd at det er noe problem når det fryser på over natten.

image.png.3aac786257b8bfe4633b7a823b91244c.png

Feller er på

😀

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastensland skrev (3 timer siden):

Måtte se på bilde to ganger @jaknudsen
Fint med mohair feller :)

Har dere som har MR48 Skin opplevd at den intigrete fellen har løsnet når dere har langt på x-skin feller?
Ser Åsnes skriver at det bør unngås den føste tiden for å hindre dette.

K.A

Ikke jeg - men har jo ikke langtidserfaring.

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (5 timer siden):

Men spørsmålet består – har du egen erfaring med at integrerte feller iser over natten og at det påvirker festet dagen etter? Jeg tenker at man da evt. kan sette kort- eller langfeller utenpå.

Jeg har ikke brugt MR 48 på telttur - netop fordi jeg ikke kunne tage fellerne med ind i teltet og tørre dem. Men jeg har stået med kortfeller, hvor den bagerste del var blevet våde og frosset og netop derfor skulle med ind at tørre.

Endret av Thorsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.