Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose for dame - manneversjon?

Lyngfrost

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en sovepose for vinterbruk. Er 165 cm, tynn og fryser veldig, veldig lett. Jeg må bruke vanlig vintersovepose på høst/vår. Så nå er jeg på utkikk etter en ekspedisjonssovepose for vinterstid, men det virker som de fleste av disse er laget for menn. Jeg har lest et eller annet sted at for lang sovepose er ugunstig, da man fort blir kald dersom soveposen er for lang. Noen som har kunnskap/erfaring med dette? Vil det være bortkastet for meg å kjøpe en ekspedisjonspose beregnet for noen på 180? Eller innvirker lengden lite på varmen?

Alle tips mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 cm forskjell er kanskje ikke så mye, og man kan legge en genser eller lignende i bunnen om det føles for romslig ved føttene. Det kan være behagelig å ta på seg varme klær om morgenen.. Men det kan være litt ulik utforming etter typiske mannlige og kvinnelige kropper (skulderbredde f.eks). En annen sak er at temperaturområdet for kvinner og menn er ulikt. En pose som angis minus 20 for menn, holder kanskje minus 15 for kvinner. Så om du velger en herrepose, så gå opp litt.

Det er mange som velger å bruke to poser utenpå hverandre om vinteren, så hvis du har en god pose til 3 sesong som passer deg så kan du kjøpe en 3-sesongs herrepose i tillegg. Hvis du søker på forumet så får du opp tråder om dette. For eksempel denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng med forskjellen i tempratur-rating og det å putte klær i fotenden. Hadde ikke tenkt på det, men vil jo selvfølgelig ha varme klær om morgenen :)

Jeg hadde slått fra meg toposesystemet for jeg har fått høre at det er nei nei med tanke på kondens mellom posene, men ser jo her at dette nok ikke var sant. Da har jeg plutselig litt flere muligheter å undersøke. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lyngfrost said:

Gode poeng med forskjellen i tempratur-rating og det å putte klær i fotenden. Hadde ikke tenkt på det, men vil jo selvfølgelig ha varme klær om morgenen :)

Jeg hadde slått fra meg toposesystemet for jeg har fått høre at det er nei nei med tanke på kondens mellom posene, men ser jo her at dette nok ikke var sant. Da har jeg plutselig litt flere muligheter å undersøke. Takk!

Ikke noe kondens mellom poser, så ytterposen ikke er en plastpose. Null problem å stappe klær i bunn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd, kjøp en skikkelig 5 sesongs vinterpose fremfor toposesystem. To-posesystem er litt mer styrete og tar med plass i pakkingen. Det duger helt fint, men kan man styre unna så er min anbefaling å kjøpe en dedikert pose for vinteren. Ift lengde så går det helt fint å knyte igjen tomrommet i bunnen av soveposen dersom det viser seg at den er altfor lang. Det gjør vi ofte til barna når de ender opp i voksenposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleste vinterposer har ekstra fyll/isolasjon i fordelen, ved å legge klær/korte-inn vil man jo miste noe av der det er mest isolasjon rundt føttene. Min vinterpose min har en ekstra tykk kappe ved fot delen.

Hvis vekt ikke er et problem så syr isbjørn poser på mål, disse er syntetisk. Usikker på hva de tilbyr av T-comf.  Selv bruker jeg som regel bare synt vinterstid. 

To-pose system er forsåvidt genialt, en får to poser med forskjellige bruksområder og ikke bare en pose som kan brukes til vinteren. Ja, det er litt mer kluss med å ta av og på, men ikke noe mer enn at det går helt fint. Såklart dumt å kombinere poser med glidelås på hver sin side 😅 

Siden du skriver at du bruker vinterpose sommer/høst så har du allerede en pose som har t-comf på minus siden? Kombineres denne med en pose som passer skikkelig godt utenpå vil du fort ha en svært varm pose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare biffet opp vinterposen du allerede har (?) med noe ala Halite Overbag (pro/lite) eller lignende. De fleste "ekspedisjonsposer" av den seriøse sorten består allerede av flere poser/lag, hvor gjerne den ytterste posen er i syntetfyll. Dette er bare konge for kondenshåndtering. Dunpose innerst holder seg bestandig tørr og fin, og ytterste posen tar støyten ved at kondenspunktet flyttes ut til den.

Halite sin overbag legger på ca 10 grader på den innerste posen sin ytelse. Har du da en -15 t-comf pose blir det fort et ish -25 t-comf system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (43 minutter siden):

De fleste "ekspedisjonsposer" av den seriøse sorten består allerede av flere poser/lag, hvor gjerne den ytterste posen er i syntetfyll. 

Du sier de fleste ekspedisjonsposer av den seriøse sorten. Hvilke andre enn Helsport Spitsbergen kommer som topose-system med syntet ytterst og dun i innerpose? Jeg kjenner bare til den med den type konstruksjon. 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (8 timer siden):

Du sier de fleste ekspedisjonsposer av den seriøse sorten. Hvilke andre enn Helsport Spitsbergen kommer som topose-system med syntet ytterst og dun i innerpose? Jeg kjenner bare til den med den type konstruksjon. 

Jeg var nesten overbevist om at jeg hadde sett flere, men ser du har rett nå når jeg leter, så stryk den!😅 Konseptet er i hvert fall mye brukt, spesielt her på forumet - Om ikke solgt som hyllevare!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (15 timer siden):

Halite sin overbag legger på ca 10 grader på den innerste posen sin ytelse. Har du da en -15 t-comf pose blir det fort et ish -25 t-comf system.

Jeg har en Western Mountaineering Kodiak -18C pose og en Halite Overbag pro. Jeg har sovet i -32 med denne kombinasjonen og var god og varm og jeg tror jeg er over gjennomsnittet frossen av meg. Det skal sies at det bare ble testet i telt utenfor hytteveggen så jeg var uthvilt og ikke utslitt som også kan ha noe å si på hvordan man opplever temperatur. Med 3 liggeunderlag var endte jeg på 11R.

Et minus med Halite Overbag er at den er veldig lang så man må jo drasse med seg en del ekstra pose man egentlig ikke har bruk for om man er 165cm lang.

Cumulus syr poser av angivelig høy kvalitet og man kan få dem med stor grad av skreddersøm.

Hva legger du i ekspedisjonspose? Hvor går ekspedisjonen?

Endret av ryback
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (53 minutter siden):

Jeg har sovet i -32 med denne kombinasjonen og var god og varm og jeg tror jeg er over gjennomsnittet frossen av meg. Det skal sies at det bare ble testet i telt utenfor hytteveggen så jeg var uthvilt og ikke utslitt som også kan ha noe å si på hvordan man opplever temperatur.

Nå vet ikke jeg om du målte -32 i eller utenfor teltet, men var det utenfor teltet var det garantert ikke like kalt inni teltet. Som Randulf Valle har målt og erfart : "Med 40 minusgrader ute kan det godt være 20 grader varmere inne i teltet. Det er en enorm forskjell."

Når valget står mellom åpen himmel og en duk av nylon

Betviler dog ikke at comboen Kodiak (som jeg har selv) og Halite er bra saker. 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.