Kveldulv Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) I den senere tiden har jeg fundert litt på å skaffe meg en form for nødkommunikasjon. Jeg er en del på tur alene, både sommer og vinter, ofte i områder der det er dårlig med mobildekning. Jeg padler også en del kajakk, der det kan gå lang tid imellom hver gang man møter på andre. Etter å ha sett på forskjellige alternativer, vurderer jeg nå å anskaffe en håndholdt nødpeilesender (PLB). En enhet jeg har sett litt på er Ocean Signal Rescue Me PLB1 ( heretter PLB1 ). Et annet medlem av Fjellforum gjorde meg oppmerksom på at det nylig har kommet en annen type PLB på markedet. Jeg dro derfor innom Seatronic i Moss, som har begge enhetene i butikk, for å vurdere disse opp mot hverandre. På oppfordring fra nevnte medlem av Fjellforum legger jeg her ut litt utvalgt informasjon om disset to modellene (med forbehold om at informasjonen jeg per nå har er riktig). Den andre enheten det er snakk om er en Jotron Tron SA20 ( heretter SA20 ). Jeg ble fortalt at dette er en enhet som tidligere har vært forbeholdt et profesjonelt marked, men som nylig ble gjort tilgjengelig for private brukere. Dette forklarer muligens hvorfor jeg fant lite informasjon om denne enheten når jeg gjorde et raskt søk på nettet. Begge enhetene er rene nødpeilesendere med mange av de samme egenskapene. En forskjell er at SA20 også har «return link system RLS», der man får signal med lys på enheten om at nødsignalet er mottatt. SA20 har i tillegg til LED-strobe, en IR-LED, som gjør enheten synlig både i lys og mørket. Batterilevetid: 7 år for PLB1 og 11 år for SA20. Med PLB1 kan man bytte batteri en gang og oppnå ytterligere 7 års levetid. Dette koster ca. 3500 kr. Man kan ikke bytte batteri på SA20, så etter 11 år må man vurdere en ny enhet. Begge enhetene er vanntette, men oppgir litt forskjellige data rundt dette. PLB 1 vanntett ned til 15 meter. SA20 viser til standar IPX7, skal fungere minimum 24 timer i vann, og den skal kunne fungere etter å ha vært 1 meter under vann i 30 minutter. Det er et generelt krav for alle nødpeilesendere at de skal kunne fungere i vann i 24 timer. Temperatur: Begge enhetene skal fungere i temperaturområde -22 til +55 grader C. Vekt: PLB1 veier 116 gram. SA20 veier 150 gram. Begge enhetene sender ut peilesignal og de sender nødsignal i minimum 24 timer. Satellittsystem: Begge enhetene fungerer opp mot flere forskjellige satellittsystemer. På bruksanvisningen til PLB1 står det at den fungerer opp mot COSPAS / SARSAT. Dette systemet er igjen linket opp mot flere av de eksisterende satellitt-systemene vi har i dag. SA20 støttes av GPS, Galileo og GLONASS. Slik jeg forstår det fungerer begge systemene godt på våre breddegrader. Når det gjelder nøyaktigheten på posisjonen, avhenger det mer av omgivelsene man er i ( åpent lende / hav vs. trang dal eller kløft ). Tilbehør: Med PLB1 får du med en festebrakett og bæreveske. SA20 leveres med bæreveske, halsbånd med fløyte og signalspeil. Slik jeg forstår det må begge enhetene være i en bæreveske for å kunne flyte. Pris hos Seatronic: PLB1 koster 4499 kr. SA20 koster 4799 kr. Begge enhetene krever programmering som koster 699 kr. I tillegg kommer det et årlig abonnement hos Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på 500 kr. For å kvalitetssikre noe av det jeg her skriver, tok jeg kontakt med en person som jobber i redningstjenesten. Vedkommende fortalte ut over det jeg lurte på, om at de årlig får en del unødige nødmeldinger. Da er det enten snakk om dårlig forståelse av hva som defineres som en nødssituasjon, eller nødmeldinger som blir aktivert pga. av at sekken pakkes / snøres for stramt og at andre gjenstander aktiverer SOS knappen. At man mister soveposen, eller at teltet blir ødelagt er i utgangspunktet IKKE en nødssituasjon. Tenk over hvordan man oppbevarer / pakker en enhet med SOS-funksjon. En unødig redningsaksjon er i beste fall sløsing med fellesskapets ressurser, og i verste fall vil det gå betydelig lengre tid før personer i reel nød, får assistanse. Avslutningsvis, jeg har ingen bånd til Seatronic i Moss, og begge enhetene er å få kjøpt andre steder. https://seatronic.no/ocean-signal-plb-rescueme-personlig-nodpeilesender https://seatronic.no/jotron-tron-sa20-plb-personlig-nodpeilesender-med-gps-og-rls-jo104500 Endret 28. oktober av Kveldulv 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Min PLB1 henger på padlevesten hele padlesesongen, og på skulderstroppen på sekken i skiseongen. Den har vert med på utallige rulleøkter, den er vanntett som bare juling. Akkurat det er jo veldig viktig for en nødpeilesender som skal være med i kajakk. Inreach og den slags sender ikke peilesignal, og man kan da bli vanskelig/umulig å finne om man driver i sjøen. Så PLB er det rette valget på sjøen, tenker jeg. PLB1 har blinkende strobelys. Den kommer ihvertfall med noen kraftige blink når jeg tester den. Og den kommer med flyteveske. Men at det koster 3500kr for batteribytte var voldsomt. Da er jo SA20 betydelig billigere per år, enn PLB1. Siden jeg snart må skifte batteri i min, kan jeg kanskje vurdere SA20 i stedet. Men den er jo både større, tyngre, og ikke like god kapslingsgrad (vanntetthet)… 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aico Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Marius Engelsen skrev (48 minutter siden): ikke like god kapslingsgrad (vanntetthet)… Det kan hende, men det kan også hende at Jotron bare har valgt å teste mot IPX7 fordi det er det som er bransjestandard/krav. Ocean signal oppgir ikke hvilken standard de har testet mot, hvis de har testet mot en offisiell standard i det hele tatt? Jeg vil anta at begge enhetene er tilstrekkelig vanntett, og utover det vet vi egentlig ikke så mye. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Marius Engelsen Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) aico skrev (10 timer siden): Det kan hende, men det kan også hende at Jotron bare har valgt å teste mot IPX7 fordi det er det som er bransjestandard/krav. Ocean signal oppgir ikke hvilken standard de har testet mot, hvis de har testet mot en offisiell standard i det hele tatt? Jeg vil anta at begge enhetene er tilstrekkelig vanntett, og utover det vet vi egentlig ikke så mye. Produsentene oppgir den kapslingsgraden de har kommet fram til jf. spesifikasjonene i IP standarden. Så det kan være ganske primitive tester, særlig for tall nr. 2. Såvidt jeg vet. Etter min erfaring holder ikke alltid IPX7 til bruk på sjøen over tid. Det er ofte stor forskjell på hvor gode IPx7 kapslingene er. Det kommer selvsagt an på hva slags produkt det er, men IPX8 er ofte vesentlig bedre kapslet. Jeg vil derfor anta at ett produkt som er merket vanntett til 15 meter er bedre kapslet enn IPX7. Selv om IPX7 i teorien skal holde godt nok. Kveldulv skrev (12 timer siden): SA20 har i tillegg til LED-strobe, en IR-LED, som gjør enheten synlig både i lys og mørket. Der fant jeg info om stroben. Men IR-led virker jo interessant, om det gir bedre synlighet enn varmestrålingen fra kroppen. Endret 29. oktober av Marius Engelsen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kveldulv Skrevet 29. oktober Forfatter Del Skrevet 29. oktober Legger ved link til brukermanual jeg i etterkant fikk tilsendt. Der står det bl.a. at også SA20 fungerer opp mot COSPAR / SARSAT systemet. https://jotron.com/wp-content/uploads/2023/11/Manual-Tron-SA20-PLB_Rev_A.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Gabs88 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 13 hours ago, Kveldulv said: En forskjell er at SA20 også har «return link system RLS», der man får signal med lys på enheten om at nødsignalet er mottatt. SA20 har i tillegg til LED-strobe, en IR-LED, som gjør enheten synlig både i lys og mørket. Kind of a big deal, at man vet at signalet er mottatt er jo veldig viktig, hvis man ikke får signal mottatt kan man jo ved feks et benbrudd krabbe videre til man får bekreftet at beskjeden er sendt. Planlegger kjøp av en av enhetene selv, lener mot SA20, men det var intressant å se størrelsesforskjellen på dem. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.