Gå til innhold
  • Bli medlem

Knivbelte type samisk

Dompappen

Anbefalte innlegg

Hatt samekniv og lethermann på vanlig belte. Synes det til tider er upraktisk. Har jeg belte i buksa er samekniv og lethermann alt for tungt, samt at vanlig belte på anorakk og selebukse uten "beltehemper" ikke alltid funker bra. Sett litt på samiske knivbelte som er laget for å ha utenpå skuterdressen. Noen som har noe erfaringer her og som bruker samisk knivbelte. Tenker ikke så veldig på etiske her, men er det praktisk? De flest samer har jo flere og "større" kniver enn det jeg har.

Grunnen til dilla ovenfor er at jeg har behov for å kniven lett tilgjengelig når jeg driver med hundekjøring og hvis det skulle oppstå kritisk linekrøll, da jeg ikke tid til å lete i sleden eller finne sekken hvor kniven ligger.

Nå er samekniven nærmest allemannseie, så hvorfor ikke knivbelte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår behovet, men har ikke erfaring med samisk belte (ala de du ser her)  Derimot kjøpte jeg for noen år siden et svensk millitærbelte i lær 5cm bredt - 130cm langt, som jeg bruker om vinteren - utenpå tykk vinterjakke. Nettopp for å ha lett tilgang til kniv og annet jeg måtte henge der, og som ikke "trekker av meg buksa" . Sjekk div overskuddslagre/forsvarsbrukt etc. Selv fant jeg mitt på Ebay til 35 usd i 2014.
bilde.png.de79b821937c7b72fb4077f31f0cbba1.png

Et dyrt alternativ er Fjällräven sitt utstyrstbelt: https://www.fjallraven.com/no/no/dame/tilbehor/belter-seler/equipment-belt/
bilde.png.63bc513307bcdff537876bfe7f42f417.png

Er du nevenyttig innstilt på gjør-det-selv, så har Skinnlåven ett "Belte kit - villmark" som kanskje kan være noe. Står ikke bredde eller lengde på det der, men du kan kontakte dem å spørre, se: https://www.skinnlaaven.no/belte-kit-villmark
bilde.png.7f25a19557265201232923c4c33aef63.png

Dersom design/utseende ikke er avgjørende, kun funksjonalitet, så kan du jo også titte på diverse verktøy-belter, som f.eks. dette fra Fiskars:
https://www.fiskars.com/en-gb/gardening/products/accessories/woodxpert-tool-belt-1003626
bilde.png.5e7385c42edc68adbe3bd8dec2099a14.png

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (12 timer siden):

Derimot kjøpte jeg for noen år siden et svensk millitærbelte i lær 5cm bredt - 130cm langt, som jeg bruker om vinteren - utenpå tykk vinterjakke. Nettopp for å ha lett tilgang til kniv og annet jeg måtte henge der, og som ikke "trekker av meg buksa" . Sjekk div overskuddslagre/forsvarsbrukt etc

Er dette ekte og kvalitetslær? Digger kvalitet du får ved å kjøpe militært utstyr, er laget for å kunne "tåle", motsetning til sivilt som  er laget for å "kastes" :-) Dette er noe av grunnen til jeg snuser på samisk produsert og ikke Kina produsert.

Forsåvidt er den fra Fjellreven interessant, da dette er ekte lær og denne skal vare livet ut. Muligens det finnes noe av disse på finn til en litt rimeligere pris. Har kjøpt en del "lærbelter" som er bare noe ræl, selv fra kjente og dyre merker.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.