Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken helårs bukser bruker folk?

MrVikingJack

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske varmblodig person, som ser etter forslag til fjell/skogtur bukser. 

Ideelt noe som kan brukes på så mange årstider som mulig.

Jeg er ganske langbeint kar da jeg bikker opp mot 198, å mye av det er i beina. 

Hvilke bukser/merker bør jeg ta en titt på? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
foroll skrev (55 minutter siden):

Klättermusen Gere er min favorittbukse til helårsbruk. Slitesterk, nesten vindtett. Ikke vanntett men tørker fort. Gode lommer og god passform. Gamasjekrok.

Helt enig. Dog synes jeg de blir for varme/tunge til varme sommerdager, selv med den gode lårluftingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrVikingJack skrev (2 timer siden):

Jeg er en ganske varmblodig person, som ser etter forslag til fjell/skogtur bukser. 

Ideelt noe som kan brukes på så mange årstider som mulig.

Jeg er ganske langbeint kar da jeg bikker opp mot 198, å mye av det er i beina. 

Hvilke bukser/merker bør jeg ta en titt på? 

Er selv 200cm lang og Fjellreven sine long modeller er helt klart de som passer best av bukser som jeg har hatt opp gjennom årene. Er selv mest fornøyd med Vidda Pro og Vidda Pro Light 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jaknudsen said:

Helt enig. Dog synes jeg de blir for varme/tunge til varme sommerdager, selv med den gode lårluftingen.

Helårsbukser blir nødvendigvis et kompromiss ja. 

Jeg vet ikke om de er "for varme" for varme sommerdager, men de er i hvertfall unødvendig varme. Jeg bruker et par lettere bukser når gradestokken er over 20 C.

Gere er heller ikke 100% vindtett. Det merker man om det blåser i høyfjellet i -15 C. Så til tøffeste vinterbruken ville jeg anbefalt noe annet, men til lettere vinterbruk er Gere super. Jeg bruker mine masse på skitur.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort fra forede vinterbukser og bibs, så trur jeg alle mine turbukser/utebukser brukes hele året i en eller annen grad. 
Kort oppsummert er det kombinasjonen av aktivitet og værforhold som bestemmer hva jeg anser som det beste valget, men det kan ligge mange hensyn bak det endelige valget.

De som brukes mest er:
Trangoworld, ukjent modell (gammel).  Ganske tynn syntetisk bukse med knallbra passform og gode løsninger mtp. lufting, lommer etc. Brukes til aktiviteter med høy intensitet, teltturer eller generelt når jeg vil ha noe med god bevegelighet og/eller som tørker raskt, enten det kommer fra svette eller nedbør.
RevolutionRace, GP Pro Rescue. Polyester/bomull-blanding med stretchpaneler. Hvis jeg er generøs så kan jeg si at den er sterkt inspirert av Fjällräven Keb, men den er ikke en blå-kopi. Og de små forskjellene som er gjør at jeg liker denne bedre enn Keb. Fin til generelt friluftsliv i lavere tempo. Litt tykkere stoff som puster bra gjør dette til ett bra valg på tørre og kalde dager. Da skader det heller ikke at den funker bra til bålfyring. Stille nok til det meste av jakt er den også.
Mountain Equipment, G2. Mange tenker nok primært på denne som ei vinterbukse, men her i Trøndelag er det absolutt ei helårsbukse. Windstopper/GTX Infinium uten tapede sømmer er ikke fult så vanntett som vanlig GTX, men nesten. Og det at den har ørlite grann fleece-aktig polyester på innsiden gjør den mer behagelig å bruke direkt mot huden enn andre skallbukser på sommeren, når det fort blir for varmt med undertøy eller vanlig bukse under.
Fjällräven, Sörmland. Dette er mer en "honorable mention" siden jeg bare har hatt den 3/4-år. Men den har blitt mye brukt siden jeg fikk den. Prinsipielt sett er det ikke mye som skiller denne fra Rev Race GP Pro, men den er litt tynnere og den har ett mer nøytralt utseende som ikke "roper" turbukse. Ganske trivielle forskjeller, men det gjør det til en bukse som er lettere å velge i noen sammenhenger, spesielt i den varme årstiden.

Det er fint lite som som skiller disse buksene fra andre bukser på markedet, teknisk sett. Du finner hundrevis av andre modeller med samme eller tilsvarende materialer, det som gjør at jeg velger akkurat disse er hvor godt de passer min kroppsform kombinert med lommeplassering, ventilasjonsåpninger m.m. som er slik jeg liker å ha det. Så mitt beste tips er å komme seg i en bukse å finn det som passer deg. Gjerne start med å prøve de buksene som får mange anbefalinger, det er ofte en god grunn til det, men det viktigste er at buksa passer godt til deg.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke helårsbukser. 

Prioriterer andre egenskaper på bukser som benyttes om vinteren.

Når det er sagt så bruker jeg f.eks samme buksa til jakt uavhengig av vær/snø/vind/regn hele høsten. For tiden er det denne so er favoritten da jeg misliker slimfit-modeller:

Outdoor Research: OR Men's Skyward II Pant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.