Gå til innhold
  • Bli medlem

3,5-sesongspose til 10åring

langen

Anbefalte innlegg

Hei,

junior på 10 år går i speidern, og det er planlagt noen turer i vinter.

Posen han har nå er en Mammut Little Mammut:

https://www.fjellsport.no/merker/mammut/mammut-little-mammut-azurit-arumita-160-l

..men den blir for tynn når det blir kaldt.

2-pose system blir for voluminøst å bære med seg når han må bære alt selv på speidertur.

Da er vel eneste(?) mulighet en dunpose, men utvalget er jo ikke voldsomt. Dameposer med passende lengde ser jeg for meg blir for brede..?

Noen som har noen erfaringer eller produkttips å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt med klær på i soveposen hjelper også veldig bra. Det er gjerne klær man allikevel har med.

En ekstra jakke/genser/bukse/stilong/trøye etc. til bruk om natten er lurt.

Overflaten av bena er nesten like stort som overflaten av overkroppen, dermed er varmetapet ganske likt (men man har færre varmesensorer på bena, så man føler mindre kulden der). Man har derfor mye igjen for en ekstra bukse/stilongs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

En varm syntetpose på 160 (Tyin eller Alta Winter) kunne nok funka, men han klager allerede på at 160-posen han har idag er "for kort". Den er ikke det helt ennå, men jeg mistenker at han vil vokse ut av en 160-pose en liten stund før han selv blir 160...

Jeg lurer derfor på om strategien blir å finne en kort damepose, typ 170-180 lengde, med t-comf på noen minus. De gangene han skal være med meg kan jeg bære med meg en syntet forsterkningspose.

Tipset om påkledning inni posen skal heller ikke kimses av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke damepose. Eks. Warmpeace viking 600 og 900 får man i både 160 170 og 180 lengde.

Jeg har vert strålende fornøyd med min viking 600. Særlig fordi den er lett å vaske og impregnere i vaskemaskinen hjemme. Da holder den seg «bedre enn ny» i år etter år. Samtidig har den ikke så tynt stoff at det klistrer seg til huden, som jeg opplevde på quilten jeg hadde.

900 i 170-180 lengde må jo være en ideell 3,5 sesongs som kan vare «livet ut». Dunposer som kan vaskes vil jo være like varm etter 20 års bruk, og en my vask. Mens i en syntetpose blir fibrene dårligere etterhvert som den brukes.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunposer legger seg bedre rundt kroppen enn syntetposer synes jeg, så om den er litt bred/lang mener jeg ikke gjør så mye. Min 10-åring har en Warmpeace Viking 600 til sommer/tresesongsbruk og en Helsport Rago X-trem 185cm som vinterpose (han vokser til med åra og faren hans (jeg) er 201cm så disse posene holder neppe i 20 år mtp lengden). Jeg har i tillegg alltid med en Jerven Hunter eller Extrem på høst/vinterturer så litt soveposeforsterking er alltid til stede om behovet skulle melde seg. 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (5 timer siden):

Hvordan impregnerer du soveposen?

Jeg vasker den først med dunvaskemiddel, så kjører jeg en runde med dunimpregnering i vaskemaskinen.

Sentrifugerer noen ganger på høyere og høyere fart, så blir det noen runder i trommelen med tennisballer.

Resultatet blir kjempebra.

Jeg har ikke prøvd med Viking 900 i tørketrommelen, men jeg tror den også skulle fått plass. Hvis ikke er det bare å lufttørke den siste biten om den blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.