Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til telt

Bergensjente97

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en voksen dame, som har lyst til å skaffe meg et telt til å bruke mest i 3 sesonger, men om det kan brukes om vinteren og er det bare et pluss. Jeg bor i Bergen, så det er fort snakk om på fjellene som omringer byen. I tillegg må teltet naturligvis være helt vanntett i regnbyen haha!

Tanken er å kunne bruke det alene, men også med en annen (mann), så da er det kanskje greit med 3-personstelt? Siden det er sjanse for at jeg må bære det alene, vil jeg gjerne ikke at det skal være så tungt. Har ikke så god peiling, og Google gir hundre svar. Skjønner at Helsport er bra, men de som er i en ok prisklasse (helst max 3000), er gjerne ganske tunge. Har vurdert disse to:

Trillemarka 3-Pers Tent

Dovrefjell Vidda Light 3p tunneltelt

Har noen erfaringer eller råd eller tips? Vil nok helst ha tunneltelt, da jeg forstår det som at det er best i mye vind og regn. Tusen takk :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke snakk om hund i teltet i tillegg synes jeg 2-personers telt er plenty, spesielt som 3-sesongstelt.

Med rabattstige-kode hos Fjellsport får du et Sydvang Skaring 2 Ultralight til Kr 4124,- - Det er mye telt for pengene! Relativt lett er det også. Velg eventuelt 3-personers utgaven om du vil ha den ekstra plassen. Teltet har stort fortelt, så det er god plass til utstyr for 2 personer.

https://www.fjellsport.no/merker/sydvang/sydvang-skaring-2p-ultralight-tunnel-tent-olivine?_gl=1*9jjqyi*_up*MQ..*_ga*MTQ1MzY3Mjk1OS4xNzI5NjgzOTI2*_ga_8LCQQ72GE4*MTcyOTY4MzkyNi4xLjAuMTcyOTY4NDAxNi4wLjAuMTc2Mjk5NTQ3OA..

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rimelig alternativ, kan være Naturehike Opalus, som kommer i både 2, 3 og 4 personsutgave.

Hvis man ønsker andre alternativ enn et tunneltelt, har de telt for dette også. Pakklett.no har en grei oversikt

Naturehike lager prisgunstige 3 sesongstelt av grei kvalitet, som også vil fungere en godværsdag vinterstid. Ville riktignok ikke tatt det med på ei vidde eller et sted med mye snø, men hvis Bergen har samme vintre som Stavanger, bør det gå greit :) Jeg har både to og tremannsutgaven av Opalus, og er godt fornøyd.

Vekt på 3p utgaven er på ca 2.5 kilo og prisen er under 3000. Ulempen er at det ser ut til å være utsolgt hos norske forhandlere, men er man ikke redd for å handle direkte fra Temu eller AliExpress kan det være et alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot Vapor 3p kan være et alternativ. Sport outlet har det til 3000,-. Det er et kuppeltelt med to innganger, men spørs jo om du foretrekker kuppel eller tunell. Eller du kan vurderer Marmot Limelight 3p, litt lettere (2,7 kg) med bedre ventilasjon. Fjellsport.no har det til 2699,-.

Premium telt får du ikke til denne prisen, men her er ihvertfall noen brukererfaring:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å anbefale teltmodeller, men kort fortalt må du bestemme deg om du vil ha kuppeltelt eller tunelltelt, kuppeltelt er finere og raskere å sette opp på diverse underlag, tunelltelt har bedre fortelt til feks matlaging i drittvær eller hvis du skal være på samme sted flere dager på rad. Du kan feks tørke klær i forteltet, noe som kan være veldig nyttig.

Så hvilken type turer seg du for deg? En person som skal gå opp til et fjellvann og være der i 3 dager i strekk uansett vær, trenger en type telt. En person som kun setter opp teltet om kvelden for å sove før man går videre trenger en anne type telt. Den personen som skal bo i teltet setter kanskje veldig pris på mulighet for matlaging inne i teltet, mens personen som kun skal sove kanskje setter mer pris på at teltet tar lite tid å sette opp og veier lite. Finn ut hvem du er.

Et 4 sesongers telt veier normalt ca 50% mer, så hvis 3 sesongers veier 2 kilo, så veier 4 sesongers varianten av det samme 3 kilo. En kilo er ikke all verdens, men husk at når det går opp en kilo så krever det også 50% mer plass i sekken.. Det kan være like viktig som vekten i seg selv.

Men det er også stor forskjell på teltene innenfor 3 sesongers kategorien, noen tåler kun fine sommerdager, andre tåler en høststorm.

Du kan bør også kanskje tenke litt over NÅR du trenger teltet, vi er nettopp ferdige med en teltsesong for de aller fleste og hvis du uansett ikke har tenkt å bruke teltet før neste vår/sommer så ville jeg ha anbefalt å holde øye med tilbud i mellomtiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting å tenke litt på er takhøgde. Dersom det skal brukast i fjellet og i alt av vestlandsver, så er det no hyggeleg å ha nok takhøgde til å kunne områ seg. 

Eg synes at 90 cm er slik at det funkar greit når eg er åleine, men er ein to og må sitte litt meir ut mot sidene på teltet, blir det fort "lågt under taket" når ein skal styre med ting. 

Kanskje du kan låne eller leige telt ein ein gong eller to, og skaffe deg erfaring som gjer det lettare å velje? 

Så er det ofte slik at det å få låg vekt, låg pris og albogerom på same tid er sjeldan. Ein kan få forholdsvis låg vekt og låg pris, men då gjerne litt mindre takhøgde og albogerom. Så kan ein få albogerom og låg vekt, men då til ein stivare pris (lette materialar er ofte dyrare). 

Fine mellomløysingar kan då vere sydvangteltet du har fått link til, eller Salewa Sierra Leone III (det siste er ein favoritt hjå meg i det prissjiktet). Dei er båe litt over ditt budsjett, men med ei rabattkode bør det begynde å nærme seg, og så kan ein jo legge inn eit søk på finn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.