Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vurderer Finse til Rjukan på ski i vinter. Ser nå at Krossobanen er stengt på ubestemt tid. Er det mulig å komme seg ned til Rjukan uten bruk av banen eller er det med livet som innsats?

Annonse
Skrevet

Du kan ta Ryes vei ned. Hvordan "trafikk mønsteret" er når banen er stengt, er ikke godt å si. Det bety nok enten ski eller beina. Tar du med et par solide brodder, burde vel sistnevnte funke.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Er du god på nedoverkjøring med pulk går det sikkert greit i hårnålssvingene under banen. Jeg har sett den veien er populær blant barn med snow-racer.

Jeg hadde nok ikke brukt skia, men generelt å komme seg ned går nok helt fint. Det er mye værre å tenke på å komme seg opp uten banen nå 😅

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Tidlig om morgenen søndag 28. februar 1943 kom seg en gruppe på 9 karer opp Ryes vei ganske raskt – og de bar på ski og noe andre ting. Jeg tror de ønsket å komme seg til Sverige.

Kanskje de rett og slett ikke hadde nok penger til billetter på Krossobanen.

  • Hehe 2
Skrevet (endret)
KS10 skrev (6 timer siden):

Takk! Da ser det hvertfall ut som det finnes en trygg vei ned:) Er Ryes vei kjørt opp hele vinteren? 

Ryes vei, eller "sikksakken", er ikke oppkjørt. Kun driftsrelatert kjøring med firhjuling når bart. Krappe svinger vanskeliggjør skuterkjøring vinterstid og motorisert ferdsel ikke tillat for den gemene hop. Brodd, som nevnt over, er et must å ha når det har dannet seg is. Ca. en kilometer nedoverbakke før dette. Kjennes i beina, og traseen er på høyde med hva Vestlandet har å by på.

( Blir spesielt i år, og "spennende" å se ift farbarhet. Er en skutertrase før "kanon-stillingen"( før det går nedover), går til venstre og ned til Miland. Vanligvis kjøres ikke løyper opp før i Februar, når snøen får satt seg, men folk skal inn på hyttene sine, og dette er eneste farbare vei med skuter. Blir muligens å prøve det ut ila vinteren, men kan ikke nok om dette foreløpig. Har du Facebook, så er nok Gvepseborg Hytteeierlag stedet for info).

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Knoten1 said:

Hørte nettopp at banen  mulig .var åpnet igjen. Vet ikke helt om det stemmer.

Ingenting om gjenåpning på Facebook «Hva skjer – Rjukan/Tinn».

Den beste informasjonskilden: Rjukan Turistkontor, tel 35 08 05 50

01.01 - 31.12:  mandag - fredag: 09 - 15.30

                        lørdag - søndag: stengt

 

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Det vil nok kreve noen millioner for at Krossobanen igjen skal åpne. De skal gjøre mer enn å bytte et par fester. Bare mine tanker, men når de nå først fant mye feil og skal sette i stand må jo standarden bli veldig høy og det koster noen hundre millioner tenker jeg. Dette er jo Norsk historie, håper AS Norge kan bidra med penger, om ikke kan det ta lang tid før denne er klar for godkjent kjøring igjen. 

  • Trist 1
Skrevet
16 minutes ago, André Pedersen said:

Det vil nok kreve noen millioner for at Krossobanen igjen skal åpne. De skal gjøre mer enn å bytte et par fester. Bare mine tanker, men når de nå først fant mye feil og skal sette i stand må jo standarden bli veldig høy og det koster noen hundre millioner tenker jeg. Dette er jo Norsk historie, håper AS Norge kan bidra med penger, om ikke kan det ta lang tid før denne er klar for godkjent kjøring igjen. 

Nå ble det en tur down the rabbit hole for min del, men etter å ha sett over en haug med Gondolprosjekter osv i Alpene så virker det som at en realistisk kostnad ligger på et sted mellom 50-80 millioner kroner.

Men det er prisen for nybygg, og gjerne på steder hvor man ikke har vei tilgjengelig. Ryes vei er jo en eksisterende anleggsvei.

Så det spørs litt, det blir jo fort dyrere hvis man skal bevare historien fremfor å bare skaffe noe som fungerer.

Skrevet
Gabs88 skrev (1 minutt siden):

Nå ble det en tur down the rabbit hole for min del, men etter å ha sett over en haug med Gondolprosjekter osv i Alpene så virker det som at en realistisk kostnad ligger på et sted mellom 50-80 millioner kroner.

Men det er prisen for nybygg, og gjerne på steder hvor man ikke har vei tilgjengelig. Ryes vei er jo en eksisterende anleggsvei.

Så det spørs litt, det blir jo fort dyrere hvis man skal bevare historien fremfor å bare skaffe noe som fungerer.

Jeg har bare hørt tallet, men ja 50-80 millioner er fortsatt mer enn hva de ansvarlige for Krossobanen kan betale, det trengs nasjonal støtte. Denne trekker turister, så her tenker jeg bare noen må finne ut kostnaden, så må regningen sjekkes og godkjennes og betales av As norge :) 

 

Skrevet

Det er virkelig synd – ikke bare for tapet av turistbesøk i kommunen, men for innbyggerne i kommunen selv som nektes muligheten til å snappe litt sol i de mørke vinterdagene, for ikke å snakke om de som eier hytter opp i bakkene.

Man må imidlertid spørre seg hvor erstatningspengene ville kommet fra ved en alvorlig ulykke med skader og tap av liv som følge av dårlig vedlikehold av anlegget.

Det er en taubane her bare tre minutter til fots fra døren min, og de stenger for en rutinemessig revisjon i flere uker hvert år. En stor revisjon, som involverer skifte av hjul, kabler osv. tar seks uker. Det er et stort inntektstap, men det må gjøres, ellers vil de være forpliktet ved lov til å stenge.

Skrevet

Fingrene holdes krysset, men inntil videre er nok Rjukan som startsted for vintertur fjernet som en enkel mulighet for skitur her. Er det noen her som har gått opp Ryes vei med ski og pulk? Er det brattere enn bakkene etter toppstasjonen? Det kan jo alltids tas som en skikkelig treningstur.

Skrevet
4 hours ago, André Pedersen said:

Jeg har bare hørt tallet, men ja 50-80 millioner er fortsatt mer enn hva de ansvarlige for Krossobanen kan betale, det trengs nasjonal støtte. Denne trekker turister, så her tenker jeg bare noen må finne ut kostnaden, så må regningen sjekkes og godkjennes og betales av As norge :)

Vi får se hva som skjer, de skulle vel ha et infomøte nå den 15 Januar.

En viss grad av statsstøtte er jo rimelig men samtidig så er dette en taubane som enkelte år har gått med så mye som 1.5 millioner kroner i overskudd. I tillegg til turismeinntektene det har gitt kommunen og arbeidsplassene som skapes.

Når noe er lokalt lønnsomt trenger ikke nødvendigvis AS Norge å stå for hele regningen.

Fant forøvrig denne:

image.thumb.png.a790417d9f8d9794428cc31388703f45.png

 

Er det slik at man tar Krossobanen opp og akebrett ned igjen?

Skrevet

Vi tilbrakte største delen av sommerferien 2022 på ei sæter 30 km fra Rjukan. 
Hadde en plan om å få med oss litt Rjukan-historie når vi først var i traktene, og en tur med Krossobanen var selvsagt en del av den planen.
På godt og ondt sammenfalt ferien med en aldri så liten hetebølge. Perfekt for fjellturer, og badetemperaturen på 900 moh. har vel sjelden vært så bra, men fisket var begredelig og med over 30 grader i skyggen og hund på passasjerlisten begrenser det seg hva en kan få med seg av urbane attraksjoner. 

Håper banen settes i stand så vi, og andre, kan få muligheten igjen på ett senere tidspunkt.

Ett lite ferieminne fra Rjukan sentrum, mens resten av familien er inne på butikken å tømmer frysdisken for is:

image.png.b6f73f151dcc8b5c02c79ddc4d6f9445.png

Skrevet

Hadde det ikke vært for Krossobanen hadde jeg ikke hatt denne utsikten over dalen til Vemork:

20230227_132822.thumb.jpg.9fb927a6ef1a89c319e5f36dd9b6db81.jpg

 …..eller denne utsikten over til Gausta:

20230227_131151.thumb.jpg.31e2c8d4f318471c9cf760aba2393a07.jpg

Disse to bildene er tatt på ettermiddagen 27.02.2023 – dagen før 80-årsjubileet for Vemorksabotasjen, som var grunnen til at jeg var på Rjukan:

20230228_153740.thumb.jpg.59e7c8fc7849b99331337caf0f428aa1.jpg

  • Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet
Gabs88 skrev (På 1.1.2025 den 23.28):

Vi får se hva som skjer, de skulle vel ha et infomøte nå den 15 Januar.

En viss grad av statsstøtte er jo rimelig men samtidig så er dette en taubane som enkelte år har gått med så mye som 1.5 millioner kroner i overskudd. I tillegg til turismeinntektene det har gitt kommunen og arbeidsplassene som skapes.

Når noe er lokalt lønnsomt trenger ikke nødvendigvis AS Norge å stå for hele regningen.

Fant forøvrig denne:

image.thumb.png.a790417d9f8d9794428cc31388703f45.png

 

Er det slik at man tar Krossobanen opp og akebrett ned igjen?

Joda, 1,5 i overskudd. Men hvor mye Skulle de brukt på vedlikehold? Det kan virke som de avvikene som er avdekket ville kostet mye mer enn 1.5 millioner....

Skrevet
Swiss John skrev (10 minutter siden):

........og 1,5 millioner kroner ville ikke dekket erstatningskravene hvis noe slikt hadde skjedd:

https://www.bbc.com/news/articles/ckgydwvkv1do

Vedlikehold er billigere i lengden.

Nettopp, og en annen sak er nok at nytt anlegg vil koste mye. man kan håpe at "bytting av deler" vil gjøre mye. men lukter ny Gondolbane av hele greia. nå er vel møtet avholdt. jeg vet ikke hva som kom ut av det.

Skrevet

https://www.ta.no/dette-er-et-vepsebol-det-skal-dere-vite/s/5-50-1956548


 

Fant denne artikkelen, den legger frem noen tall på kostnad. Ulriksbanen 2021 hadde kost på 120m bane + 30m på vernet byggging.

Men det innebærer også endring fra 25 til 50 passasjerer per tur.

Krossobanen blir en lavere kostnad, men det står ikke spesifikt om hva kostnaden blir.

Det blir også nevnt at enkle oppgraderinger er som å pisse i buksen for å holde varmen, og at den ikke kan drives på dugnad i fremtiden. Det har vert en helt fraværende sikkerhetskultur på banen og det nevnes en ulykke hvor 14 stk døde og hvordan hele kommunestyret potensielt kunne ha havnet i fengsel.

Det var et infomøte nå 15 Januar.

Det er flere nettaviser som har skrevet om dette, bak betalingsmur. Om noen har lyst å dele en oppsummering gjør det gjerne.

Åpning beskrives som potensielt 2026 hvis man handler raskt, og 2027 hvis man ikke gjør det.

Det finnes ingen selskaper i Norge som har nødvendige sertifiseringer for å ta jobben.

Det blir hintet sterkt til at man bør vurdere å bygge ny bane med moderne sikkerhetsstandard i stedet for å oppgradere.

Virker som om den nye lederen og ingeniøren hun har hatt med seg er ganske så bra kompetente og tør å si i fra.

Det nevnes også at tilsvarende baner drives kommersielt og profitabelt.

Skrevet
Gabs88 skrev (På 18.1.2025 den 18.56):

https://www.ta.no/dette-er-et-vepsebol-det-skal-dere-vite/s/5-50-1956548


 

Fant denne artikkelen, den legger frem noen tall på kostnad. Ulriksbanen 2021 hadde kost på 120m bane + 30m på vernet byggging.

Men det innebærer også endring fra 25 til 50 passasjerer per tur.

Krossobanen blir en lavere kostnad, men det står ikke spesifikt om hva kostnaden blir.

Det blir også nevnt at enkle oppgraderinger er som å pisse i buksen for å holde varmen, og at den ikke kan drives på dugnad i fremtiden. Det har vert en helt fraværende sikkerhetskultur på banen og det nevnes en ulykke hvor 14 stk døde og hvordan hele kommunestyret potensielt kunne ha havnet i fengsel.

Det var et infomøte nå 15 Januar.

Det er flere nettaviser som har skrevet om dette, bak betalingsmur. Om noen har lyst å dele en oppsummering gjør det gjerne.

Åpning beskrives som potensielt 2026 hvis man handler raskt, og 2027 hvis man ikke gjør det.

Det finnes ingen selskaper i Norge som har nødvendige sertifiseringer for å ta jobben.

Det blir hintet sterkt til at man bør vurdere å bygge ny bane med moderne sikkerhetsstandard i stedet for å oppgradere.

Virker som om den nye lederen og ingeniøren hun har hatt med seg er ganske så bra kompetente og tør å si i fra.

Det nevnes også at tilsvarende baner drives kommersielt og profitabelt.

Jeg tenker nok dette kommer på langt over 150mill. Her må det gjøres en jobb, denne blir ikke pusset opp. jeg tipper 2-300mill. Ser jo hva "ting" koster. håper jeg tar feil, men vi får se. 2026 var tidlig om det er en omfattende jobb.. Dette er min mening og påstand, kan være skivebomm. Men det er ikke mange som kan gjøre en jobb som dette, og det bygges gondoler over en lav sko og høy pris mange steder. 

 

Skrevet
5 hours ago, André Pedersen said:

Jeg tenker nok dette kommer på langt over 150mill. Her må det gjøres en jobb, denne blir ikke pusset opp. jeg tipper 2-300mill. Ser jo hva "ting" koster. håper jeg tar feil, men vi får se. 2026 var tidlig om det er en omfattende jobb.. Dette er min mening og påstand, kan være skivebomm. Men det er ikke mange som kan gjøre en jobb som dette, og det bygges gondoler over en lav sko og høy pris mange steder. 

 

Sammenligningen til Ulriksbanen og at det ville være mindre omfattende er daglig leder sine egne ord etter at hun hadde jobbet med prosjektet i over et år.

Og som nevnt sjekket jeg en del sammenlignbare prosjekter tidligere, samt at en del infrastruktur som feks vei opp allerede er på plass som gjør at det ikke er behov for feks helikoperløft.

Jeg ble også forøvrig imponert over hvor klar i talen den nye lederen var, som nevnt tidligere. Det var en veldig "no nonsense" tone over det som ble presentert.

Så jeg tar tallene god god fisk og tenker prosjektet er gjennomførbart for er sted mellom 100-135 mill.

Men det betyr ikke at det ikke kommer til å balle på seg, hvis det blir snakk om kapasitetsutvidelser, kulturbygg og annet fjas så vil det jo fort bli snakk om andre kostnader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.