KS10 Skrevet 21. oktober 2024 Skrevet 21. oktober 2024 Hei. Vurderer Finse til Rjukan på ski i vinter. Ser nå at Krossobanen er stengt på ubestemt tid. Er det mulig å komme seg ned til Rjukan uten bruk av banen eller er det med livet som innsats? Siter
Omnilite Skrevet 21. oktober 2024 Skrevet 21. oktober 2024 Du kan ta Ryes vei ned. Hvordan "trafikk mønsteret" er når banen er stengt, er ikke godt å si. Det bety nok enten ski eller beina. Tar du med et par solide brodder, burde vel sistnevnte funke. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 21. oktober 2024 Pålogget Skrevet 21. oktober 2024 (endret) Er du god på nedoverkjøring med pulk går det sikkert greit i hårnålssvingene under banen. Jeg har sett den veien er populær blant barn med snow-racer. Jeg hadde nok ikke brukt skia, men generelt å komme seg ned går nok helt fint. Det er mye værre å tenke på å komme seg opp uten banen nå 😅 Endret 21. oktober 2024 av sneakyowl 1 Siter
KS10 Skrevet 21. oktober 2024 Forfatter Skrevet 21. oktober 2024 Takk! Da ser det hvertfall ut som det finnes en trygg vei ned:) Er Ryes vei kjørt opp hele vinteren? Siter
Swiss John Skrevet 21. oktober 2024 Skrevet 21. oktober 2024 Tidlig om morgenen søndag 28. februar 1943 kom seg en gruppe på 9 karer opp Ryes vei ganske raskt – og de bar på ski og noe andre ting. Jeg tror de ønsket å komme seg til Sverige. Kanskje de rett og slett ikke hadde nok penger til billetter på Krossobanen. 2 Siter
+Myriameter Skrevet 21. oktober 2024 Skrevet 21. oktober 2024 (endret) KS10 skrev (6 timer siden): Takk! Da ser det hvertfall ut som det finnes en trygg vei ned:) Er Ryes vei kjørt opp hele vinteren? Ryes vei, eller "sikksakken", er ikke oppkjørt. Kun driftsrelatert kjøring med firhjuling når bart. Krappe svinger vanskeliggjør skuterkjøring vinterstid og motorisert ferdsel ikke tillat for den gemene hop. Brodd, som nevnt over, er et must å ha når det har dannet seg is. Ca. en kilometer nedoverbakke før dette. Kjennes i beina, og traseen er på høyde med hva Vestlandet har å by på. ( Blir spesielt i år, og "spennende" å se ift farbarhet. Er en skutertrase før "kanon-stillingen"( før det går nedover), går til venstre og ned til Miland. Vanligvis kjøres ikke løyper opp før i Februar, når snøen får satt seg, men folk skal inn på hyttene sine, og dette er eneste farbare vei med skuter. Blir muligens å prøve det ut ila vinteren, men kan ikke nok om dette foreløpig. Har du Facebook, så er nok Gvepseborg Hytteeierlag stedet for info). Endret 21. oktober 2024 av Myriameter 1 Siter
+Knoten1 Skrevet 25. oktober 2024 Pålogget Skrevet 25. oktober 2024 Hørte nettopp at banen mulig .var åpnet igjen. Vet ikke helt om det stemmer. Siter
Swiss John Skrevet 25. oktober 2024 Skrevet 25. oktober 2024 1 hour ago, Knoten1 said: Hørte nettopp at banen mulig .var åpnet igjen. Vet ikke helt om det stemmer. Ingenting om gjenåpning på Facebook «Hva skjer – Rjukan/Tinn». Den beste informasjonskilden: Rjukan Turistkontor, tel 35 08 05 50 01.01 - 31.12: mandag - fredag: 09 - 15.30 lørdag - søndag: stengt Siter
André Pedersen Skrevet onsdag kl 16:54 Skrevet onsdag kl 16:54 Det vil nok kreve noen millioner for at Krossobanen igjen skal åpne. De skal gjøre mer enn å bytte et par fester. Bare mine tanker, men når de nå først fant mye feil og skal sette i stand må jo standarden bli veldig høy og det koster noen hundre millioner tenker jeg. Dette er jo Norsk historie, håper AS Norge kan bidra med penger, om ikke kan det ta lang tid før denne er klar for godkjent kjøring igjen. 1 Siter
+Gabs88 Skrevet onsdag kl 17:19 Skrevet onsdag kl 17:19 16 minutes ago, André Pedersen said: Det vil nok kreve noen millioner for at Krossobanen igjen skal åpne. De skal gjøre mer enn å bytte et par fester. Bare mine tanker, men når de nå først fant mye feil og skal sette i stand må jo standarden bli veldig høy og det koster noen hundre millioner tenker jeg. Dette er jo Norsk historie, håper AS Norge kan bidra med penger, om ikke kan det ta lang tid før denne er klar for godkjent kjøring igjen. Nå ble det en tur down the rabbit hole for min del, men etter å ha sett over en haug med Gondolprosjekter osv i Alpene så virker det som at en realistisk kostnad ligger på et sted mellom 50-80 millioner kroner. Men det er prisen for nybygg, og gjerne på steder hvor man ikke har vei tilgjengelig. Ryes vei er jo en eksisterende anleggsvei. Så det spørs litt, det blir jo fort dyrere hvis man skal bevare historien fremfor å bare skaffe noe som fungerer. Siter
André Pedersen Skrevet onsdag kl 17:22 Skrevet onsdag kl 17:22 Gabs88 skrev (1 minutt siden): Nå ble det en tur down the rabbit hole for min del, men etter å ha sett over en haug med Gondolprosjekter osv i Alpene så virker det som at en realistisk kostnad ligger på et sted mellom 50-80 millioner kroner. Men det er prisen for nybygg, og gjerne på steder hvor man ikke har vei tilgjengelig. Ryes vei er jo en eksisterende anleggsvei. Så det spørs litt, det blir jo fort dyrere hvis man skal bevare historien fremfor å bare skaffe noe som fungerer. Jeg har bare hørt tallet, men ja 50-80 millioner er fortsatt mer enn hva de ansvarlige for Krossobanen kan betale, det trengs nasjonal støtte. Denne trekker turister, så her tenker jeg bare noen må finne ut kostnaden, så må regningen sjekkes og godkjennes og betales av As norge Siter
Swiss John Skrevet onsdag kl 18:06 Skrevet onsdag kl 18:06 Det er virkelig synd – ikke bare for tapet av turistbesøk i kommunen, men for innbyggerne i kommunen selv som nektes muligheten til å snappe litt sol i de mørke vinterdagene, for ikke å snakke om de som eier hytter opp i bakkene. Man må imidlertid spørre seg hvor erstatningspengene ville kommet fra ved en alvorlig ulykke med skader og tap av liv som følge av dårlig vedlikehold av anlegget. Det er en taubane her bare tre minutter til fots fra døren min, og de stenger for en rutinemessig revisjon i flere uker hvert år. En stor revisjon, som involverer skifte av hjul, kabler osv. tar seks uker. Det er et stort inntektstap, men det må gjøres, ellers vil de være forpliktet ved lov til å stenge. Siter
+sneakyowl Skrevet onsdag kl 21:12 Pålogget Skrevet onsdag kl 21:12 Fingrene holdes krysset, men inntil videre er nok Rjukan som startsted for vintertur fjernet som en enkel mulighet for skitur her. Er det noen her som har gått opp Ryes vei med ski og pulk? Er det brattere enn bakkene etter toppstasjonen? Det kan jo alltids tas som en skikkelig treningstur. Siter
+Gabs88 Skrevet onsdag kl 22:28 Skrevet onsdag kl 22:28 4 hours ago, André Pedersen said: Jeg har bare hørt tallet, men ja 50-80 millioner er fortsatt mer enn hva de ansvarlige for Krossobanen kan betale, det trengs nasjonal støtte. Denne trekker turister, så her tenker jeg bare noen må finne ut kostnaden, så må regningen sjekkes og godkjennes og betales av As norge Vi får se hva som skjer, de skulle vel ha et infomøte nå den 15 Januar. En viss grad av statsstøtte er jo rimelig men samtidig så er dette en taubane som enkelte år har gått med så mye som 1.5 millioner kroner i overskudd. I tillegg til turismeinntektene det har gitt kommunen og arbeidsplassene som skapes. Når noe er lokalt lønnsomt trenger ikke nødvendigvis AS Norge å stå for hele regningen. Fant forøvrig denne: Er det slik at man tar Krossobanen opp og akebrett ned igjen? Siter
aico Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Vi tilbrakte største delen av sommerferien 2022 på ei sæter 30 km fra Rjukan. Hadde en plan om å få med oss litt Rjukan-historie når vi først var i traktene, og en tur med Krossobanen var selvsagt en del av den planen. På godt og ondt sammenfalt ferien med en aldri så liten hetebølge. Perfekt for fjellturer, og badetemperaturen på 900 moh. har vel sjelden vært så bra, men fisket var begredelig og med over 30 grader i skyggen og hund på passasjerlisten begrenser det seg hva en kan få med seg av urbane attraksjoner. Håper banen settes i stand så vi, og andre, kan få muligheten igjen på ett senere tidspunkt. Ett lite ferieminne fra Rjukan sentrum, mens resten av familien er inne på butikken å tømmer frysdisken for is: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.