Gå til innhold
  • Bli medlem

Kapping av teltstenger


Kija

Anbefalte innlegg

Hei

Hørte på podkasten uteliv i dag med Randulf Valle. Der snakket han og Bengt Rotmo at de glemte å kappe teltstenger før de startet på langtur.

Dette var visstnok noe alle som ferdes i polare strøk gjorde. Hva er hensikten? Er ikke stengene fra fabrikk riktig lengde? er det for at teltet skal kunne leggen nærmere bakken for å unngå trekk? Hvordan blir da ventilasjonen og faren for kullos ved fyring av primus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
bjaalean skrev (11 timer siden):

Teltduken krymper i ekstrem kulde , så de gutta i podcasten kutter stengene 10-20 cm mener jeg å huske. 

4-5cm var det vel. Hvis man hører podcastepisode nr 38 fra 17.01.20 om vintertelting med Bengt Rotmo så forteller de mer om det der og mange andre tips. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket punkt temperaturmessig vil en nylonduk krympe egentlig?

Jeg har kappet mine stenger noen cm på noen av Fjällräven teltene mine av en litt annen grunn. Tørr nylonduk trekker seg sammen (og blir slapt når vått), og etter en ordentlig god tørking på gjerne litt over et døgn på et varmt bad så kan stengene være litt vanskelige å få inn i stangkoppene på første oppsett siden tørking. 2-3 cm mindre gjør dette litt enklere. Alternativet er å vente litt fra nedstaking av teltet så det rekker å trekke til seg litt fuktighet og løsne opp litt.

I felt blir aldri teltet _så_ godt tørket, så det er egentlig bare en utfordring første kveld på en tur.

Jeg har egentlig ikke hørt noen andre med samme problem, så det kan være jeg bare tørker teltene litt vel hardt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kappet stengene på mine telt for å få dem litt lenger ned mot bakken, og for at de ikke skal sprekke i sømmene når et oppstrammet vått telt blir som trommeskinn når det tørker i sola. Jeg liker  ikke stormmatter på teltene, så derfor er det greit å få dem litt lenger ned. 
Telt som er egnet for bruk om vinteren har uansett store lufteåpninger høyt oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kappet stengene til mitt Helsport Patagonia ca. 5 cm. Det har fungert veldig bra. Bruker dette teltet bare på vinteren. Strammemekanismen som er festet til stangkoppene gjør at duken blir stram og fin. Erfarte absolutt at det var mer krevende å slå opp teltet de gangene det ble gjort før jeg kappet stengene.

Jeg er forøvrig veldig glad for stormmattene som er på teltet. Opplevde rask endring i værmeldingen i løpet av en tur for noen år siden. Meldingen endret seg fra frisk bris til sterk storm. Da var jeg glad for at duken var forankret med stormmatter, samt dobbelt sett med teltstenger i kanalene. Jeg prøver å være nøye med å komprimere snøen jeg legger på mattene med spaden, slik at den binder seg skikkelig. Ellers fare for at snøen blåser bort.

Som nevnt ovenfor så har vel alle telt beregnet for vinterbruk godt med lufteventiler, slik at man kan være relativt trygg med tanke på kullos. Litt avhengig av forholdene åpner jeg evt. litt på en av glidelåsene i ytterteltet, for å være på den sikre siden.

 

Endret av Kveldulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg driver ikke med ekstrem polar telting, men har altså også måtte kappe noen cm av teltstenger på helsportt telt for overhodet å kunne få stengene i stangkoppen! Det annet telt har ikke stangkopp, men remse med flere huller til stangfoten, så det er enklere å regulere spenningen på telt duken. Så dette er et alminnelig forefkommende fenomen særlig i forbinnelse med vintertelting.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Jeg kappet vinterstengene mine 2 cm på Fjellreven teltet for å unngå problemet de nevner i podcasten.

Fikk teltet aldri stramt igjen, så jeg måtte skjøte på stengene igjen.

Det høres merkelig ut at 2cm skulle utgjøre så mye. Det var vel rundt 2cm som jeg tok fra Keb Endurance-stengene mine også. Det er fremdeles nok av motstand når teltet går opp i både helt tørr tilstand og etter litt bruk. Dog vesentlig mindre når teltet er vått, men fremdeles stramt og godt uten å stramme remmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 minutter siden):

Det høres merkelig ut at 2cm skulle utgjøre så mye. Det var vel rundt 2cm som jeg tok fra Keb Endurance-stengene mine også. Det er fremdeles nok av motstand når teltet går opp i både helt tørr tilstand og etter litt bruk. Dog vesentlig mindre når teltet er vått, men fremdeles stramt og godt uten å stramme remmene.

Egentlig ikke så merkelig, siden stangkoppene på teltet kan strammes helt med opprinnelig lengde, når teltet er tørt.

Så slår man opp teltet med 2 cm kortere stenger, man smelter snø og bor i teltet, så blir duken fuktig og slapp. Da får man den ikke like stram igjen.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Egentlig ikke så merkelig, siden stangkoppene på teltet kan strammes helt med opprinnelig lengde, når teltet er tørt.

Så slår man opp teltet med 2 cm kortere stenger, man smelter snø og bor i teltet, så blir duken fuktig og slapp. Da får man den ikke like stram igjen.

Da høres det ut som teltene/stengene våres (tross relativt like telt om du snakker om Abisko Endurance) er temmelig ulike. Strammerne på stangkanalene/koppene brukes omtrent aldri her fordi de selv i _våt_ tilstand ikke behøves og kan i hvert fall ikke makses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg kappet vinterstengene mine 2 cm på Fjellreven teltet for å unngå problemet de nevner i podcasten.

Fikk teltet aldri stramt igjen, så jeg måtte skjøte på stengene igjen.

Samme opplevde jeg på mitt Spitsbergen X-Trem 4 Camp, tror jeg tok 3 cm. Måtte fikse nye stangledd og gå tilbake til opprinnelig lengde. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 timer siden):

Da høres det ut som teltene/stengene våres (tross relativt like telt om du snakker om Abisko Endurance) er temmelig ulike. Strammerne på stangkanalene/koppene brukes omtrent aldri her fordi de selv i _våt_ tilstand ikke behøves og kan i hvert fall ikke makses.

Da får du vel ikke duken helt ned til bakken på siden med stangkoppene?


 

Men når det gjelder dette, så hadde jeg ett abisko shape 3 før, med grønn duk. Jeg erindrer at denne duken krympet mye mer når den var tørr, enn den blå abisko endurance 3 duken. På shape tror jeg faktisk jeg lot teltet tørke med stengene i, slik at jeg ikke skulle få problemer med å få inn stengene ved neste oppsett. Dette er helt fraværende på mitt blå endurance telt 🤔🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Da får du vel ikke duken helt ned til bakken på siden med stangkoppene?

Joda, duken er klin nedpå bakken den til enhver tid så lenge det er flatt🤔

Ikke så godt bilde, men i hvert fall et før jeg har spadd snø rundt:

IMG_2122_Original.thumb.jpeg.e40010828ac731a5514b5844e480be5d.jpeg

Litt semi-avsporing fra trådens tema men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.