Gå til innhold
  • Bli medlem

Sokker til en som svetter mye på beina, og som er eller blir fort kald på beina.

Svartedauen

Anbefalte innlegg

Trenger forslag til gode sokker som er like gode på jobb som til fjells. Bruker medisiner som øker svettingen i føtter og håndflater, så blir fort klam og svett på føttene. Har prøvd en del forskjellig, men ikke funnet go too sokken. 

Kan være lange og korte. Men, passe til jobb og tur, så jeg slipper å kjøpe til hvert sitt bruk.  Er det ull, bambus eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt noen av de samme utfordringene som du har på føttene, men ikke pga medisiner. Jeg bruker skremmende mange timer hver dag i MC sko, og det blir veldig fort klamt. Det eneste jeg har funnet som fungerer for meg, er Ullsokk (trysilsokken på Europris er billig og god) også legger jeg et truseinnlegg i skoen. Dette holder meg tørr og varm på føttene når det er kaldt ute. 

Det er så tynt at du ikke merker det i skoen og det finnes ikke noe annet produkt på markedet som suger til seg fukt så godt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om tåsokker fra Injini kan være noe her? Det skiller jo tærne fra hverandre noe som sikkert kan være en fordel på klamhetsfølelsen når man ikke svetter like mye mellom tærne. Finnes både i ull og coolmax, men er nok ikke de rimeligste. Kvaliteten er for øvrig knakende god og jeg har hatt mine i mange år.

Selges også noname brand av tåsokker på Tmu/AliExpress til en rimeligere penge. Kan fort være bomull eller et kunststoff, men jeg synes de jeg har forsøkt har vært overraskende bra og kan derfor være en rimelig test for å finne ut om dette er noe for deg, før du eventuelt oppgraderer til de mer kostbare Injinji modellene

Du kan lese litt mer her: https://www.fjellsport.no/merker/injinji

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartedauen skrev (1 time siden):

Er det ull, bambus eller noe annet?

Ull, definitivt. Min erfaring er at det bør være en blanding med minst 70% ull, og de bør være såpass tykke at de kan absorbere en del fuktighet uten å føles klamme. Min favoritt er sokkene til Lasting, da de er de mest slitesterke og komfortable jeg har prøvd.

Bambus og andre syntetiske tekstilfibre har jeg ikke tro på til turbruk i alle fall, men kanskje andre har mer erfaring med dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forfrøs begge føtter ganske heftig på slutten av 80-tallet. Det medfører at jeg fryser mye da jeg blir ganske klam for så å bli veldig kald...

I de senere år så har jeg gått over fra forsvarets tykke grå til mellomtykke tåsokker fra Injini innerst og et par mellomtykke ullsokker ytterst. Det har faktisk gjort livet mye greiere. Injini sokkene er helt rå, så de anbefales på det sterkeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt latterlig kalde føtter, og det virker ikke som jeg svetter mindre på føttene selv om de er kalde, noe som fører til at det produseres fuktighet uten at det er varme nok til at denne kan fordampe og drives ut av skoen, og det blir en ond sirkel med stadig kaldere og klammere føtter. 

Har tenkt at dette var ganske unikt for min fysiologi, men så så jeg på en episode av Brille at Espen Eckbo opplever at den ene foten har blitt akkurat sånn etter han brakk ryggen, mens den andre fortsatt er tørr og varm. Jeg har aldri vært utsatt for noe lignende ryggtraume, men det fikk meg til å tenke at det kanskje kan være noe kluss med nervesignalene som styrer kroppens temperaturregulerende mekanismer.

Anyhow, det som har funket best for meg er først og fremst å unngå at det er stramt rundt foten. Jeg har ca. 44 i skostørrelse, så det er ikke kjempelett å finne romslige sokker. Ullsokker har en del innebygd elastisitet som mange produsenter utnytter ved å produsere en størrelse som skal dekke mange fotstørrelser. Det gjør at en sokk som er oppgitt f.eks str. 43-45 gjerne sitter for stramt rundt foten min. Så jeg ser etter størrelser som starter rundt 44+. Jeg liker å kjøre med to lag; en tynn ullsokk innerst og en skikkelig raggsokk ytterst. 

Det er ikke alle sko som tillater så tykt lag med sokker, så da blir det heller litt tynnere sokk ytterst eller bare en mellomtjukk sokk. Det viktigste er at hverken sokker eller sko sitter stramt rundt foten.
Jeg deler ikke den erfaringen med tåsokker som noen skriver om her. Jeg er veldig glad i bruke tåsokker til intensive aktiviteter, men i kulde opplever jeg at tåsokker har en lignende funksjon som hansker ifht. votter, dvs. at tærne i mindre grad varmer hverandre og jeg blir fortere kald som resultat. Her er det nok individuelle forskjeller, mine føtter er jo på ingen måte "normalen", men det er verdt å nevne at dette kan være ett blindspor for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lagprinsippets fortreffelighet:

Randulf Valle har flere ganger i sin podcast nevnt et forsøk som viste at 2 tynnere ullsokker på 200g/m2 er (minst?) like varme som én tykk sokk på 800g/m2. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren, dampsperre? se feks. https://www.fjellforum.no/topic/60503-anbefale-en-skisokk-for-kalde-føtter/#comment-526219

og eventuelt "kuldekrem" for å forhindre fordampning se https://www.apotek1.no/baby-og-barn/beskytt-deg-og-barna-mot-kulden
Ikke prøvd sånn krem på beina selv, er nok laget for å beskytte "naken hud", men vet jo at fett i huden beskytter når det er kaldt, Derfor man helst ikke vasker seg/vasker seg med såpe - når man er på tur i kulda.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fokusert litt lenger ut. Sko med tett Gore-tex er for eksempel bare å drite i om du vil ha noe utlufting. Noen er værre enn andre. Mine Alfa Piggen kan jeg ikke kjøre bil med uten å bli helt klam på føttene. Med Alfa Laggo-skoene er det ikke samme problem selv med Gore-Tex. I aktivitet blir det litt tett i de og selvfølgelig.

Årets påfunn er Altra terrengløpesko uten noen vanntett membran. Ja du blir klissvåt med det samme du trår i noe vått, men tørker også fort opp om været er greit. Veldig god lufting i.

Dette blir i hovedsak for svetteproblemet. Å fryse på føttene blir noe litt annet. Om det er så stort problem vil dampsperre holde deg varm, men du vil også være ekstremt klam.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sturela skrev (3 timer siden):

To par ullsokker. Et tynt par innerst, og et par raggsokker ytterst. Raggsokken må gå over støvelskafte, da noe fuktighet da trekker ut den veien. Fungerte bra da det ikke var goretex i støvlene.

Utfordringen er at det øker bare svettinga, og det blir for trangt i skoene. Mye som tyder på at to par tynne ullsokker er bedre enn det du foreslår.  
blir nok elimineringsmetoden for å finne ut hva som funker best. 
til fjelltur og skogstur har jeg løsningen, er mer på arbeid jeg må finne en god løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (21 timer siden):

Har bestilt Super Thermo sokker med nettingfor. Kan jo være tingen, når fukt skal trensporteres vekk fra huden. Gjenstår å teste...med tynn ullsokk utenpå, fortrinnsvis..

https://www.brynje.no/super-thermo-super-sock-w-net-lining

Dem må du gerne fortælle om, når du har brugt dem et stykke tid. Har selv over og underdel til kroppen, og er svært fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rune1974 skrev (22 timer siden):

Dem må du gerne fortælle om, når du har brugt dem et stykke tid. Har selv over og underdel til kroppen, og er svært fornøyd.

Kan så langt fortelle at str L/XL blir noe romslige for mine føtter(str.42)...men med tynne ullsokker utenpå, så sitter de bedre. Passformen er ikke det helt store, men siden jeg har stor tro på det tekniske ved paret, så har jeg bestilt str S/M i håp om at de føyer seg mer etter fotformen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (3 timer siden):

Kan så langt fortelle at str L/XL blir noe romslige for mine føtter(str.42)...men med tynne ullsokker utenpå, så sitter de bedre. Passformen er ikke det helt store, men siden jeg har stor tro på det tekniske ved paret, så har jeg bestilt str S/M i håp om at de føyer seg mer etter fotformen. 

Men, 149kroner i frakt for ett par sokker. Det vil jeg si er litt i overkant av hva jeg vil betale for frakt.                                             

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd…

Jeg har i alle år blitt blaut på beina. Når jeg har brukt syntetiske sokker så har føtter og sko lukta lik etter kort tid.

Type ullvang, Kari traa, trysilsokk og andre slike sokker medfører at jeg svetter noe sjukt på beina… Det er totalt ubrukelig for meg. Da var det faktisk bedre med syntetiske sokker og Forsvarets grå ullsokk utenpå.  

Men litt tilfeldig så kjøpte kona Pierre Robert tynne ullsokker på Extra for noen år siden og etter det har problemet i stor grad vært løst. 
Jeg bruker disse hele året både i jobbsko, fjellsko, skisko, joggesko og pensko. 
Jeg blir selvsagt enda av og til fuktig på beina, men det lukter ikke. Og viktigst av alt jeg er varm på beina om vinteren. 

Så anbefaler å gjøre en test på disse tynne ullsokkene. 

https://www.pierrerobert.no/no_NO/mann/tynn-ullsokk-x3%2C-41-45/D876.html?dwvar_D876_color=Black&cgid=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.