Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Lofoten Pro 2 til vinterbruk

Westgaard

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Helsport Fjellheimen 2 camp, men har betenkligheter ang egnethet på vinteren.

Det er nok en eldre modell (tror det er 2009), men i veldig god stand.

Det jeg er mest betenkt over er at det har skjørteventilasjon, lignende Hilleberg Nallo.

Tror det blir en dårlig løsning itp fyring i telt + mye telttid.

Hva er deres erfaringer?

Ser at Helsport kjører tilbud på Lofoten 2 camp og det er også noen aktuelle Helsport lofoten Pro 2 liggende ute.

Jeg drar alene på tur, men trenger plassen i et 2 manns telt nå på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse

Jeg har et tilsvarende fjellheimen 3 camp fra 2007 som har vært med på utallige teltnetter vinterstid. Mange ganger under svært barske forhold i høyfjellet med veldig sterk vind og mye snø og fokksnø. Teltet har alltid stått han av, men under slike forhold var alltid stormmatter et savn. Jeg ofra en del innvendig plass for å måkke snø opp langs kantene rundt hele teltet for å tette skikkelig. 

Straks jeg var ferdig å studere så investerte jeg derfor i et nesten tilsvarende fjellheimen 3 camp extrem med stormmatter, men da fritida etter studiene er relativt begrensa så har fortsatt ikke det "nye" ekstremteltet kommet opp i like mange netter ute vinterstid som den gode gamle sliteren. 

Det gamle fjellheimen 3 camp har som du skriver ikke ventiler med like god gjennomtrekk som de nye. Det har likevel alltid gått bra for meg å fyre primus inni det også vinterstid. (kanskje bare flaks? Har aldri prøvd å ha med CO-måler) 

Jeg ser at det nye Lofotenteltet du refererer til har duk som ikke går helt ned til bakken i front. Dette er en detalj jeg regner med at du vil være missfornøyd med vinterstid. Når du må slå fronten opp mot vindretninga og fokksnøen kover må du tette helt i front. Du blir da nødt til å laste på med snø og presse frontduken helt ned i bakken sånn at det blir helt tett. Teltet vil helt sikkert stå han av og funke sånn høvelig OK på vinterturer, men personlig vil jeg alltid foretrekke telt med stormmatter på vinterturer høyt til fjells. Stormmatter både av hensyn til ekstra stabilitet og innvendig plass da man slipper å måkke snø opp langs kantene og presse ihop yttertelt og innertelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om hvor du skal på tur om vinteren. I "ungdommen" brukte jeg alle mulige ulike slags telt i Nordmarka om vinteren. Noen ganger bare tarp. Det er helt kurant i skogsterreng. Det eneste vi gjerne passet på var en runde opp om natta og riste av snø om det var mye og bløt nedbør når det var mildt. Det går helt fint.

Her i Finnmark og over tregrensa vil jeg gjerne ha mer dedikerte ekstremtelt til de turene det kan bli litt vær. Men også her har jeg hatt kompiser som har kommet og teltet ved/hos meg med SL-versjoner av telt og det har gått helt fint når det har vært lite vind og nedbør. Mitt telt har vært deres backup om det skulle bli mer vær enn spådd. Jeg bruker gjerne 4-Camp alene på vinteren til 1, men innser at det kan være litt mye å håndtere i vind ved oppsett alene. Men det har gått fint til nå.

Så det kommer både an på hvor du skal på tur og hvilke forhold du velger å bli hjemme i...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei👋

Det jeg tenker meg er turer over tregrensa og opp til ca en uke av gangen Jeg liker meg best på snaufjellet og det blir fort endel vind. Teltet burde tåle 20 - 25 m/s.  Jeg har hittil bare teltet i tre sesonger og jeg har ikke prøvd med på vinteren. Da har det hittil vært hytte så langt. Er det meste på tur på Østlandet, ifra Setesdalen til Rondane og Hardangervidda.

Var nå på 3 dagers helgetur i Finnemarka, kom akkurat hjem. Flott område.-2 og tåke. 

Hadde med meg Fjällreven Abisko 1 lite teltet. Supert telt, men for litet når jeg presser inn vinterpose og annet vinterutstyr.

Ser vel for meg at Helsport Fjellheimen, Lofoten eller kanskje et Hilleberg Kaitum 2 GT er det jeg trenger, men tenkte det var greit med noen innspill da dette fins så mye på markedet.

Jeg går med sekk og da er vekt og pakkstørrelse også av betydning.

Mange ting som skal klaffe😊

Takk for svar og hjelp👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westgaard skrev (På 17.10.2024 den 17.05):

Jeg kjøpte et Helsport Fjellheimen 2 camp, men har betenkligheter ang egnethet på vinteren.

Det er nok en eldre modell (tror det er 2009), men i veldig god stand.

Det jeg er mest betenkt over er at det har skjørteventilasjon, lignende Hilleberg Nallo.

Tror det blir en dårlig løsning itp fyring i telt + mye telttid.

Hva er deres erfaringer?

Ser at Helsport kjører tilbud på Lofoten 2 camp og det er også noen aktuelle Helsport lofoten Pro 2 liggende ute.

Jeg drar alene på tur, men trenger plassen i et 2 manns telt nå på vinteren.

Har den side inngang på begge sider? Er ikke så kjent med pro utgaven fra 2009.

Har fjellheimen extrem 2017 mod, selv med gode ventilasjoner og at disse alltid står full gap (bortsett fra de gangene det har blåst og snø har kommet inn), fyrer alltid primusen når jeg har liten åpning øverst i den ene side inngangen. Alt fra 1 cm åpning eller 5 cm (ettersom om det blåser og snø kommer inn i teltet). Samtid åpner jeg alltid en liten åpning nederst i hovedinngangen.

Man bør alltid ha ventilasjonene stå på full gap, spesielt på når det er kaldt. Frister å lukke disse når du fryser, men det er som å pisse i buksa. Når du sitter å fyrer med primus må man kompensere litt mer enn det som er anbefalt, som nevnt ovenfor. Kjenner du til at vinden tar litt i håret (så sant det ikke er helt vindstille ute) når du sitter å fyrer er dette bra mtp å unngå kullosforgifting, men enda bedre for å redusere kondens på innsia av teltet.

Forskjellen på pro og extrem versjon er hakket bedre duk som tåler mer, stormmatter og mulighet for doble stenger. Personlig mener jeg at doble stenger er greit tiltak til at teltet tåler mer enn uten. Iafall så sover jeg som en stein når det rusker litt mer enn vanlig duken :-) Men det er mange som ikke går for doble stenger selv om de har ekstrem versjonen, da det finnes mange andre tiltak får å gjøre teltet mer rustet for dårlig vær. Doble stenger er også mer i vekt.

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (28 minutter siden):

Forskjellen på pro og extrem versjon er hakket bedre duk som tåler mer, snøskjørt og mulighet for doble stenger. 

Pro og X-Trem serien har samme duk. Pro serien har 9,6mm tykke teltstenger. X-Trem har 10,25mm tykke stenger. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westgaard skrev (På 10.11.2024 den 19.47):

Hei👋

Det jeg tenker meg er turer over tregrensa og opp til ca en uke av gangen Jeg liker meg best på snaufjellet og det blir fort endel vind. Teltet burde tåle 20 - 25 m/s.  Jeg har hittil bare teltet i tre sesonger og jeg har ikke prøvd med på vinteren. Da har det hittil vært hytte så langt. Er det meste på tur på Østlandet, ifra Setesdalen til Rondane og Hardangervidda.

Var nå på 3 dagers helgetur i Finnemarka, kom akkurat hjem. Flott område.-2 og tåke. 

Hadde med meg Fjällreven Abisko 1 lite teltet. Supert telt, men for litet når jeg presser inn vinterpose og annet vinterutstyr.

Ser vel for meg at Helsport Fjellheimen, Lofoten eller kanskje et Hilleberg Kaitum 2 GT er det jeg trenger, men tenkte det var greit med noen innspill da dette fins så mye på markedet.

Jeg går med sekk og da er vekt og pakkstørrelse også av betydning.

Mange ting som skal klaffe😊

Takk for svar og hjelp👍

Mtp vekt og erfaring så langt ville jeg starta med å prøve det fjellheimenteltet du allerede har. Det står seg godt. Som nevnt over så har jeg mange vinternetter på høyfjellet i tilsvarende.

Så finner du fort ut om vintertur er noe du vil drive med eller ikke. Hvis vintertur faller i smak så vil du nok få lyst på telt med stormmatter etterhvert. For å få en følelse med forskjellen kan du leie deg et telt med stormmatter for en tur bare for å få prøvd det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardy skrev (8 timer siden):

Mtp vekt og erfaring så langt ville jeg starta med å prøve det fjellheimenteltet du allerede har. Det står seg godt. Som nevnt over så har jeg mange vinternetter på høyfjellet i tilsvarende.

Så finner du fort ut om vintertur er noe du vil drive med eller ikke. Hvis vintertur faller i smak så vil du nok få lyst på telt med stormmatter etterhvert. For å få en følelse med forskjellen kan du leie deg et telt med stormmatter for en tur bare for å få prøvd det. 

Jeg tror også det høres fornuftig ut. Det jeg var redd var CO forgiftning og generell kondensproblematikk.

Jeg prøver det teltet jeg allerede har på et par småturer så får jeg høste noen erfaringer.

Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.