Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Saivo 3 - Drømmetelt?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det oppdaterte Hilleberg Saivo 3? Er det drømmeteltet for vinterstid?

https://hilleberg.com/eng/products/tent/Saivo

Kuppelkonstruksjonen med tunnel-type fortelt taler skikkelig til meg. Man får en sterk konstruksjon som tåler det meste fra alle retninger, ganske rette endevegger og stor romfølelse i innerteltet.
Samtidig har man et stort fortelt å bevege seg i, spesielt om man graver ut grop.
Det er kanskje det største minuset med kuppeltelt på vinterstid. Plassen i forteltene er ofte begrenset selv om du graver ut en grop, og dørene er så nærme innerteltet at det er vanskelig å ikke dra med seg snø inn.

Saivo har også et mindre fortelt som jeg kan se for meg at jeg ville parkert pulken i.

De eneste minusene jeg kan komme på ut i fra papir-specsene er litt høy vekt, stort og høyt kuppelrom krever mye hardere fyring for lunk i teltet (høyere fuel-forbruk) og at kuppeltelt aldri vil slå tunneltelt i raskt og trygt oppsett og nedpakking i uvær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det perfekte vinterteltet i Keron 3!

Synes generelt at kuppeltelt er flott, og bruker Allak og Unna en del, men ingenting er så raskt og lett å slå opp som et tunneltelt.  år det blåser får man nesten hjelp av vinden til å slå det opp, ved å feste to pluggene i ene enden, og så strekker vinden det ut i det andre. Og nettopp i vinterfjellet i vind er det viktigst å kunne få opp teltet raskt. Det er også symmetrisk så man trenger ikke gruble på hvilken vei det skal, og alle stengene er like lange. Oppbevarer man det delvis oppslått i pulkpose sparer man et minutt.

Sideveggene er relativt rette og endeveggene er 100% rette. Med sine 105 cm innvendig høyde er det langt nok til at jeg kan stå oppreist (med ryggen i 90 grader) og ta på meg ei bukse. Ventilasjonen er topp, med store ventiler høyt montert. Vekta er levelig for et 3-pers ekstremtelt. 

Det kan fås med stort fortelt men jeg har aldri helt sett vitsen. Forteltet har så lett for å snø ned i fokk, og man får aldri opp samme temperatur om man fyrer i forteltet. Jeg gjør alt unntatt steking av kjøtt og bacon i innerteltet, og oppbevarer knapt en ting i ytterteltet.P_20240406_091031.thumb.jpg.95f455f058e9e3c8ede5840c0d2a9504.jpgP_20240404_210224.thumb.jpg.93b7ea62ccdd44cfe373f7e46d4ca401.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.