Gå til innhold
  • Bli medlem

Teapot Billy


Anbefalte innlegg

Har drevet å kikket etter en Teapot Billly laget i aluminium, men disse ser ut til å bare selges i Australia. Frakten blir relativt stiv for en liten kjele om den skal kjøpes derifra. De som selges på ebay er også fra nedunder😅 

ock-btp18s-d_2000x.thumb.jpg.dc88c2395b2e2e4489cd36ce94a2ceac.jpgSiden kjelen har tut tror jeg det vil redusere noe kondens da en slipper å ta av lokket for å helle vannet over i termos eller lignende. 

Denne er å få kjøpt i Norge men er lage av rustfritt stål, så den er vel ca 50% tyngre enn en billy teapot laget i alu. Robens White River Kettle 3L Silver. Mulig man får ta til takke med de ekstra gammene, skal jo uansett trekkes i pulk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er altså på utkikk etter en kjele til snøsmelting med helletut og fast håndtak?

Jeg bruker GSI haulite 1,8 liter Kettle til snøsmelting. Fungerer bra den.

- Håndtak som ikke løsner = mye tryggere.

- Helletut gir liten kjangse for søl, og mindre kondens i teltet siden man kan ha lokket på.

- Størrelsen er helt fin for 1-2 personer. Om man må smelte i etapper, så går det like mye drivstoff, og omtrent samme tid.

 

Toaks har også en fin titangryter med lokk på rundt 2 liter, helletut som virker når lokket er lagt på, og fast håndtak.  De virker meget bra til snøsmelting :) 258 gram inkludert alt. Aliexpress/ebay har denne.

https://www.toaksoutdoor.com/products/pot-2000-bh

 

IMG_6947.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia sin største kaffekjele er 1,4l og veg 201g. Den er stor nok til å fylle den største termosen min, så eg ser faktis ingen grunn til å ha større.

Større aluminiumskaffekjelar finnst i bøtter og spann på loppemarked, brukbutikkar ol, Men dei fleste av desse er ikkje laga for friluftsbruk, så godset er tjukkare, og vekta er derfor høgare. Problemet med store, tynne aluminiumskjelar er jo at dei vert frykteleg bulkete etter nokre turar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får til å helle med lokket på med min Sea to Summit alpha pot, riktignok med en finger eller andre hånden godt festet på lokket.

Alt i alt veldig fornøyd med kjelen til vinterbruk.

Kaffe/tekjeler er fort litt keitete å bruke om formålet er å smelte snø (pga liten åpning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

“……and he sang as he watched and waited till his billy boiled

You’ll come a waltzing Matilda with me”

21 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Har drevet å kikket etter en Teapot Billly laget i aluminium, men disse ser ut til å bare selges i Australia.

De ser ut til å være populære i Russland også, som er mye nærmere enn Australia. Jeg aner ikke hvordan det fungerer å importere noe fra Russland på grunn av de nåværende sanksjonene. Jeg tviler på om noe vestlig kredittkort kan brukes, og direkte bankoverføringer er kanskje ikke mulig, men det er ingen skade å spørre. Hvis du har en venn som er en russisk spion, kan han kanskje ta med en i diplomatvesken sin.

Denne har en kapasitet på 2,6 liter og veier 240 g (og den er av aluminium):

https://market.yandex.ru/product--camp-s5/426998396?sku=100622365527&uniqueId=1239586&do-waremd5=cSK0T_QwiSDhOkUH4Q-EDQ

ECOS2_6L.png.eb036b3e4c6d67e5f90f0f1e1cbbd712.png

….og her er en 1,8 liters versjon (200g):

https://market.yandex.ru/product--camp-s4/429050947?sku=100625007365&uniqueId=96529536&do-waremd5=l4hfXos0Uw8PWKKZP9c5zw

ECOSBilly1_8L.png.1577e50d3811fb7147476029fb5a1bb7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.