Gå til innhold
  • Bli medlem

Hoftebelte løsner, hva gjør jeg feil?


fjellræv

Anbefalte innlegg

Tidligere i uka her fikk jeg hente en splitter ny Norrøna recon pack fordi den andre jeg hadde ble levert inn til reklamasjon da hoftebeltet å noe annet løsna/ble ødelagt etter totalt ca 7-10 dager på tur. Med en ny sekk følte jeg meg ganske trygg men IGJEN på første turen begynte hoftebeltet å løsne. Kan det være brukerfeil og eventuelt hvorfor/hvordan? Idag var sekken ca 23-25kg totalt med vekta på sekken og det burde den absolutt tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det samme sekken? Eller samme som var reparert?

Hoftebelte skal jo være hinsides enkelt i bruk.. Og det skal i alle fall ikke ryke etter noen få dager.

Og Norrøna Recon er vel en ryggsekk som er laget til 125L, så 23-25 kg er jo ingenting mot det som den sekken skal tåle.

Jeg vil spekulere i at det kan være to sekker fra samme parti som begge er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, fjellræv said:

Den ene sekken kjøpte jeg ubrukt på finn og den ble kjøpt i 2021 men tatt i bruk først i år av meg. Den andre var en splitter ny en jeg fikk som erstatning. Det er bare boltene som løsner men det skal jo ikke skje helt uten videre.

Legg ut et bilde?

Boltene? Mener du spennene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (25 minutter siden):

Idag var sekken ca 23-25kg totalt med vekta på sekken og det burde den absolutt tåle.

Jeg har både Recon Pack  (siden 2015) og Para ranger (siden 2018) og begge tåler greit +30kg på ryggen. Ikke hatt noe problem med hofte beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjellræv i høst oppdaget jeg at det samme skjedde med min Para Ranger. En av mutrene hadde løsnet og falt ut.

Jeg hadde fortsatt skruen, den lå inne i sekken. 
Tok skruen med på Biltema og fant en mutter der som passet til skruen. Mutteren passet også i det 6-kantete(?) hullet i rammen. Quick fix 😊

Skruen kan strammes med unbraconøkkel CR-V5 eller tilsvarende.  
 

Stramming av hoftebeltet: vet at man kan sende sekken inn til Norrøna og få beltet sydd om, slik at man strammer beltet fra siden og inn mot midten. Det skal visst funke bedre enn den originale løsningen. Har vurdert å få dette gjort på min sekk, siden det ikke er så lett å stramme med den originale løsningen. 
 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke opplevd dette enda, men er tydeligvis et relativt kjent problem. På med loctite! Jeg har holdt på med diverse skytesport, og man skulle tro denslags var passe solid sammenskrudd, men det er ikke uvanlig å se sikter og andre våpendeler fly avsted for aldri å bli funnet igjen. Loctite på alt der og! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G. skrev (1 time siden):

@fjellræv i høst oppdaget jeg at det samme skjedde med min Para Ranger. En av mutrene hadde løsnet og falt ut.

Jeg hadde fortsatt skruen, den lå inne i sekken. 
Tok skruen med på Biltema og fant en mutter der som passet til skruen. Mutteren passet også i det 6-kantete(?) hullet i rammen. Quick fix 😊

Skruen kan strammes med unbraconøkkel CR-V5 eller tilsvarende.  
 

Stramming av hoftebeltet: vet at man kan sende sekken inn til Norrøna og få beltet sydd om, slik at man strammer beltet fra siden og inn mot midten. Det skal visst funke bedre enn den originale løsningen. Har vurdert å få dette gjort på min sekk, siden det ikke er så lett å stramme med den originale løsningen. 
 

Lykke til!

Det med å sy om hoftebeltet hadde jeg nok gjort om jeg skulle beholde sekken tror jeg. Stramminga er veldig tungvint som den er iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 minutter siden):

Slik som mutteren ser ut så er det jo bare å få limt den på plass, feks med Loctite eller liknende. Det gjør vel ingen ting om den skruen er permanent festet?

Neida det er en enkel sak å fikse det men jeg synes det er litt dårlig at den faller av på første turen, men jeg lurer på litt hvorfor også? Det er forsåvidt en låsemutter som sitter fra før så skulle tro det var nok. Jeg har tenkt på om det er pga det roterende hoftebeltet som kan være en medvirkende årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hadde samme problem som deg levert den inn igjen og fikk tilbake en ny sekk men den sekken var det låsemutter og locktight lim på virke som det er nesten litt tilfeldig om du får sekk med låsemutter og locktight lim
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontakter Norrøna i 2008 og klagde på samme problemet. 
fikk beskjed om at dette var en feilproduksjon og at de alltid brukte nylon låsemuttere……

 

jeg byttet uansett skruene til like med rett spor, og mutterne til vanlige nylon låsemuttere. Rett spor for å kunne stramme dem på tur. Har ikke hatt problemer siden, aldri måttet stramme, men angrer ikke. 20 kr i deler. Har hatt en mutter og en skrue i topplokket siden, men det har i praksis bare vært for å øke sekken sin vekt med 3-4 gram. 
 

jeg blir bare oppgitt over at Norrøna sparer noen kroner på å levere mye dårligere produkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haugoy skrev (12 minutter siden):

Jeg kontakter Norrøna i 2008 og klagde på samme problemet. 
fikk beskjed om at dette var en feilproduksjon og at de alltid brukte nylon låsemuttere……

 

jeg byttet uansett skruene til like med rett spor, og mutterne til vanlige nylon låsemuttere. Rett spor for å kunne stramme dem på tur. Har ikke hatt problemer siden, aldri måttet stramme, men angrer ikke. 20 kr i deler. Har hatt en mutter og en skrue i topplokket siden, men det har i praksis bare vært for å øke sekken sin vekt med 3-4 gram. 
 

jeg blir bare oppgitt over at Norrøna sparer noen kroner på å levere mye dårligere produkt. 

Hva er skruer med «rett spor»?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle skrevet «flatt spor», det er mer forklarende. 
 

Logikken min var at dette er vanligere å finne på en hytte eller på et multiverktøy. At jeg må ta posen av rammen er tungvint, men har fortsatt ikke hatt behovet etter at jeg byttet. Og mye kan strammes med en mynt i en krise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.