Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling tunnel telt (supplement til Unna)


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg har et Hilleberg Unna som jeg er veldig fornøyd med. Det har fungert fint til meg som er ca 170 cm og en liten hund. Det vil etterhvert trolig bli flere turer med en-to hunder til av middels størrelse, så jeg har begynt å kikke på alternativer. Jeg har det ikke travelt, og er veldig åpen for at jeg finner det neste teltet på Finn.

Jeg tenker i utgangspunktet at et tunneltelt kan være greit da det gir litt større vestibyle, og det er lettere  å tørke både klær og hund. Hovedbruksområde for teltet er vår, sommer og høst i Nord-Norge. Det kan hende det blir en eller annen vintertur og, men det er i unntaket. Vekt spiller derfor en rolle, uten ar jeg har satt noen maksgrense her. Jeg er ikke av typen som drar på telttur når jeg vet det er meldt dårlig vær, men vet erfaringsvis at ting kan snu fort. Bærfjell og rett under tregrensa er det vanligste området jeg ferdes i. Sjelden turer på over fire overnattinger frem til nå.

Er åpen for ulike merker. Vet enkelte modeller/merker har mulighet for utvider vestibyle, så tar gjerne imot erfaringer folk har gjort seg med dette og. Usikker på om det er ett to- eller tremannstelt som blir mest passende.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Fjällräven Abisko Shape 3 til dette. Selv om jeg vanligvis foretrekker Hilleberg falt valget på Fjällräven over Nallo pga. litt lavere vekt og øvre ventiler i begge ender mtp. bruk på snøen. Fjällräven duller ofte opp billig på Finn, ellers har Jakt og Friluft hatt noen meget gode kampanjer.

Synes teltet er gjennomført bra. Samme plugger og stenger og bardunstrammere som Hilleberg bruker. Ikke et telt for langbeinte spetakkel, men jeg synes det fungerer utmerket for mine 176 cm. Står stramt og fint. God ventilasjon.

Jeg hadde tidligere Lite 3, som er samme teltet uten stort fortelt, men byttet ut da jeg fikk flere hunder. I høyfjellet i sommerhalvåret foretrekker jeg tunneltelt med litt innvendig plass og litt fortalt. Da kan man slå det opp i en fei om det regner og pakke ut fra sekken fra inne i teltet. Har også brukt det mye vinterstid i litt lunere terreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket outleten til Barents Outdoor? 

Det ligger flere tunneltelt der, både UL og mere robuste. Regner med UL ikke er så aktuelt med hund i teltet...

Jeg har selv BO Trollheimen UL 3-pers, og liker særlig godt høyden i forteltet og muligheten for å åpne hele fronten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Bokhylla said:

@foroll det skal jeg sjekke ut. Kan jeg spørre hvilke hunder har du og hvor mange? Hadde det funket med et tomannsversjonen tror du? 

Har 2 alaskan huskier - har også brukt teltet med 1 ekstra husky, og det gikk bare fint med 3 inne ilagmed meg. I 3-versjonen har man grei plass til to liggeunderlag med litt avstand mellom de, så får hundene det ene og jeg tar det andre. Hundene mine sover ute når det er okei vær men pleier å få inn ved f.eks. regn. Vil gjerne slippe bløt hund inntil soveposen.

Jeg syntes ikke vektforskjellen på 2- og 3-versjonen er nok til å gå for 2, men hadde helt sikkert klart meg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (56 minutter siden):

@foroll det skal jeg sjekke ut. Kan jeg spørre hvilke hunder har du og hvor mange? Hadde det funket med et tomannsversjonen tror du? 

Shape 2-eier her. Du mister litt takhøyde fra 3-ern, men jeg på 183 cm bruker som regel teltet med et enkelt skumunderlag som ikke spiser mye av høyden. Brukte blant annet teltet på solo-kryssing av Island i 2022.

Fint med plass til mellomstor hund og sekk i innerteltet, eventuelt to hunder i innertelt og sekk i forteltet.

For mitt bruk av Shape 2 nå som er mest solotur kunne jeg godt byttet det ut i Lite 2 som er det samme uten stort fortelt, men likevel god nok plass til å ha sekken i. Eventuelt har du Lite 3, som har større innertelt enn Shape 2 og veier også mindre.

Kjøpte Lite 3 tidligere i år primært for Norge på Langs neste år med samboer og hund, men jeg kan se for meg at det havner i sekken på aleneturer med/uten hund også noen ganger.


Shape 2 under organisering av nye forsyninger på langtur 😁:

IMG_0336_Original.thumb.jpeg.754aaceee4bb07f32e7006a65d021982.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sofasliter nei jeg er helt i startfasen av prosessen. Men skal definitivt ta en kikk, og håper det er flere som har noen erfaringer å dele og md det merket😀Har du hatt noen uheldige opplevelser med UL teltene og hund selv, er er det mer ift konseptet UL og hund? Alltid vanskelig å vite hvor skjørt sånt materiale er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@foroll takk for svar! Så ut som det var samme lengden, men at det (ikke så overraskende) er bredden som er større. Ikke vant med tunnelltelt, så er ikke så erfaren med å tenkte over eventuelle «plass begrensinger» i naturen mår jeg velger teltplass. Skal holde øynene åpne😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (31 minutter siden):

@sofasliter nei jeg er helt i startfasen av prosessen. Men skal definitivt ta en kikk, og håper det er flere som har noen erfaringer å dele og md det merket😀Har du hatt noen uheldige opplevelser med UL teltene og hund selv, er er det mer ift konseptet UL og hund? Alltid vanskelig å vite hvor skjørt sånt materiale er.

Jeg har dessverre ingen hund... Mere ment som generelt tips om mulige telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Bokhylla skrev (1 time siden):

@sofasliter nei jeg er helt i startfasen av prosessen. Men skal definitivt ta en kikk, og håper det er flere som har noen erfaringer å dele og md det merket😀Har du hatt noen uheldige opplevelser med UL teltene og hund selv, er er det mer ift konseptet UL og hund? Alltid vanskelig å vite hvor skjørt sånt materiale er.

Jeg har hatt hund (husky) i mitt BO stetind 3 som er UL og det har gått fint men han ligger i ro hele tiden når vi er i teltet.

mulig jeg trenger nytt telt asap  

 

 

 

 

Endret av fjellræv
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (1 time siden):

 

 

 

Jeg har hatt hund (husky) i mitt BO stetind 3 som er UL og det har gått fint men han ligger i ro hele tiden når vi er i teltet.

mulig jeg trenger nytt telt asap  

 

 

 

Er enig i at det kan gå fint. Har også gått for BO ultralight, men Trollheimen 3 med en husky og en flatcoat. Ikke fått testet det i skog og mark ennå men tror det skal gå veldig fint med mindre hundene får fullstendig raptus samtidig. Tror de fleste telt hadde tapt da. 😅 

Det andre tunnelteltet jeg har er nok mer anonymt og ikke av et populært merke overhode og jeg aner ikke om en får kjøpt det lenger. Det er et True North arctic tunelltelt til 2 personer, ikke ultralett på noe måte, det var billig, men er meget godt fornøyd til tross. Hadde ikke kjøpt BO i tillegg hadde ikke det vært for at jeg har to barn som er med på alenetur iblant.

Nå veier det førstnevnte mindre enn det sistnevnte, men det førstnevnte er 3pers og jeg tar nok med større sannsynlighet med meg 2pers når jeg er alene med hundene. Lettere å finne teltplass til et telt som tar mindre areal rett og slett og jeg er ikke noe gramjeger. 

Om du ble noe klokere @Bokhylla? Tviler 😅  min erfaring er primært fjell og mark i Møre og Romsdal, så langt fra nord Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (10 timer siden):

@Tessatroll takk for svar! Opplever du den ekstra plassen i vstibylen er «verdt» det når du teltet på barmark, eller har det vært vanskelig finne optimal plass noen gang?

Sjeldan/aldri hatt noko problem å finne teltplass. Opplever at den ekstra plassen er verdt det til vår bruk. Vi har andre telt vi kan bruke dersom også, både mindre og større. Likevel endar vi ofte med Nallo 3 GT når vi er begge.

Vi kjøpte dette teltet til å ha plass til bikkjer også (ved behov, dei trivast eigentleg best ute), og for å bruke når vi er på jakt. Dette fordi det er greit med litt meir armslag når ein skal prøve å lagre våpen og optikk litt fornuftig. 

Vi har også Nallo 2 i hus. Sambu opplever dette som krøbelt (er nesten 190 cm) men eg er veldig glad i det teltet. Mitt gamle Nallo 2 var i mange år mitt "go to" når eg ikkje hadde kids med. Skulle eg kjøpt eit telt for meg åleine og fleire bikkjer hadde eg nok kjøpt 2GT. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Abisko Lite3 med bikkja. Dverg Schnauzer(DS) er en liten hund, men hu har sitt eget liggeunderlag med hunde soveposen sin. 

Liker at det er lett, bra med plass til alt inne i teltet om man ønsker det. Bra med ventilasjons muligheter, 2 utganger, kan også ha hele "forteltet" oppe sånn at det blir gapahuk.

Enkelt å sette opp mtp det er kun 2 stenger, anbefales!

Vi har to DS’r til i huset og jeg hadde fått fint plass til dem i teltet uten problem

IMG_1560.thumb.jpeg.5eda8dc036e6f6689706c4fae6b3eefc.jpegIMG_1561.thumb.jpeg.c0041e0b5f99bcaba64fadaba40fa0b8.jpegIMG_1562.thumb.jpeg.ccf169966380618e8c6cc9d662bb88d9.jpeg


Faren min har ett MSR Tindheim 2 som de bruker med 2 mennesker og 2 hunder(DS), veier mye mere enn Lite3. Lite3 har 40d mot MSR som har 70d bunnduk. Har godt med ventilasjon, enkelt å sette opp. Kun en inngang.

Blir kun brukt når mamma også blir med på turer mtp det veier en god del, men fortsatt anbefalt!

IMG_1567.thumb.jpeg.bebea71191ddd2ff79400c6c39e8e3b3.jpeg
IMG_1568.thumb.jpeg.a23e9bd8a6f1f1d4b94cf26cd977108b.jpegIMG_1566.thumb.jpeg.51c9d5c0d1bb13812e539fdc37f5fd9c.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.