Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe nytt telt, eller beholde det gamle? (Helsport Ringstind Light 2)


Bryggekar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her, men ikke helt fersking på tur.

I 2013 kjøpte jeg meg nytt telt, et Helsport Ringstind Light 2. Det er merket med prosuksjonsdato i 2012. Den gangen var vel dette noe av det letteste man kunne få som tåler en tur på Hardangervidda om høsten, som var det jeg trengte det til.

Siden har jeg brukt det både på fjelltur, i skogen i lavlandet, på campingplasser på sykkelferie og ellers til alt jeg trenger telt til, siden det er det eneste teltet jeg eier. Jeg har aldri hatt noe bedre telt enn dette, og er kjempefornøyd med hva det har tålt av drittvær, men så har jeg jo heller ikke prøvd noe annet på disse 11 årene.

Nå planlegger jeg en lengre tur neste sommer, og lurer på om jeg burde/skulle skaffe meg et mer moderne og lettere telt. Gamaldroget bikker akkurat over to kilo med ekstra bunnduk (som jeg liker å bruke på fjellet siden den gir meg tørt gulv i forteltet). Jeg planlegger å gå fra Oslo til Galdhøpiggen (Jotunheimstien pluss litt), så jo mindre jeg drar på, jo bedre.

Så da er spørsmålet til dere kloke hoder som har erfaring med mer moderne telt:

Finner jeg noe som er like bra eller bedre, samtidig som det er merkbart lettere enn to kilo? Jeg kan leve godt med noe mindre plass i teltet, men vil kunne sitte med rak rygg hvis jeg skal vente en dag på været på snaufjellet. Et 1p-telt kan funke hvis det er romslig, eventuelt et nett 2p-telt. Jeg trenger bare ett telt i livet mitt, så det må tåle drittvær på fjellet i sommersesongen, og tresesongsbruk i lavlandet. Jeg eier verken ski eller truger, så veldig snøsikkert trenger det ikke å være.

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt Ringstind 1 i mange år. Lett og solid, så ender fort opp med det på høyfjellet og lengre turer, når jeg vet at det tåler regn og storm - selv om jeg er like irritert hver gang av at inner og yttertelt limes sammen og fører fukt inn. Har ymse lette løsninger for fiske og mindre turer ellers.

Men...om jeg skulle gå for et nytt enmannstelt, har jeg troen på Snota 1 UL fra Barents Outdoor. Får gode skussmål, ikke minst pga stort fortelt, der de i motsetning til andre produsenter lar deg ligge på venstrearmen og kokkelere og rote rundt med høyre hånd i forteltet, da inngang er på høyresiden. 1,38 kg og godt ventilert. Og så får du sikkert brukt footprinten videre ( kan jo sjekkes ut).  

Lykke til! Telt(ing) er gøy 

https://barentsoutdoor.no/product/snota-1-ultralight-3/ 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.