johnpd Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Knakk staven min for to uker siden på fjellet. lurte på om det finnes noe gode alternativer til swix mountain? eventuelt teleskopstaver lengde 155cm noen forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars M Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Jeg har teleskopstave, men med den erfaring, jeg har i dag, ville jeg nok have valgt stave med fast længde. Låseringen, som du spænder, når du har justeret stavens længde, er et svagt punkt. Gevindet kan ødelægges, om du spænder for hårdt. Hvis det er vigtigt for dig at kunne gå med lange stave, når du går bortover, og gøre stavene kortere, når du skal køre nedover, så køb teleskopstave. Hvis det ikke er specielt vigtigt for dig, så køb stave med fast længde. Stave med fast længde er enklere og dermed mere driftsikre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lommelun Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Gipron sine teleskopstaver har jævlig bra kvalitet. Har selv hatt mine i 8 år og har et par kamerater som har hatt sine i over 5 år... Mine har ivertfall fått jævlig mye juling, både i bakke og på fjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg foretrekker teleskopstaver pga de da kan festes til sekken ved behov. Ellers under bruk står stavene på samme lengde 99% av tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leik Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Veldig kjekt med teleskopstaver på rypejakt om vinteren, går lett ned i sekken uten å være til nevneverdig hinder. Hold deg unna staver med skru-låser, de siger i kulde. Flipplock (f.eks på Gipron) låser mye bedre. Teleskopstaver er svakere enn faste staver, tåler mindre bøy og tøy, og knekker lettere. Det er kjekt å kunne ha kortere staver under nedkjøring. Hvis det kun var "vanlige" skiturer det var snakk om så ville jeg ha tenkt nøye gjennom behovet før jeg gikk til innkjøp av teleskopstaver. God tur!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Som “lommelun” har jeg også gode erfaringer med Gipron teleskopstaver. Har hatt et par i 5-6 år, og de fungerer like godt i dag. De har tålt mye steinrøys med harde rykk og napp når de har sittet fast mellom steinene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alek Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Har vel hatt mine Gipron snart i 11 år. Brukt de til telemark og fjellskiturer og de har tålt en god del juling. Det er bra å ha teleskop de gangene man må traversere i lange bratte skråninger, da gjør man bare den ytterste lengre og den innerste kortere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hvor lang kan Gipron-stavene bli? Har selv Black Diamond, men de har max 145 cm. Greit ved tung sekk, men kunne gjerne tenkt opptil 155cm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hvor lang kan Gipron-stavene bli? Jeg mener det står 145 cm som siste strek på de jeg har, men skal ikke slå altfor hardt i bordet med den påstanden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asghegg Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Vurderer selv å kjøpe Gipron, og de er maks 155 http://www.oslosportslager.no/product/0/2762/420319/Gipron_797_Flicklock_Rondane_teleskopstaver.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Dyre staver, men nå er det prute-tid. Vi må jo hjelpe til med å få plass til sommervarene, halv pris er passelig på denne tiden av året Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elgen Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hei Ville ikke bruke teleskop staver på lang vintertur! Er det mekanikk, kan det og gå i stykker! Dessuten er teleskopstaver vel i korteste laget (bare ca. max. 150 cm??) for velvokste mannfolk?? Gipron gjør en meget bra vanleg turstav - ikke teleskop- Gipron Mountain med store, bra trinser! Jeg meget fornøid med den og billigere enn Swix Mountain. Hilsen Elgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alek Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg vil nå si at denne "mekanikken" på Gipron teleskopstavene er ganske idiotsikker. Det er jo ikke mekanikk i den form av at det er deler som til en hver tid er i beveglighet. Er de låst så holder de seg låst og slitasjen på låsen er omtrent null. Det eneste man bør være obs på er at strammeskruen til låsen er skrudd godt nok inn, ellers kan man ufrivillig korte inn staven når man legger press på den. Men strammeskruen er lett å justere ved førstegangsbruk. Jeg justerte denne til å være ganske hard da de var nye for ca 11 år siden og har aldri behøvd å justere på nytt. Aldri hatt problemer selv om det har blitt mange og lange turer. Flipplock kan man stole på i motstening til skru lås patenten. Men er enig med Elgen at hvis man skal på en lengre tur over vidda så holder det med vanlige staver. Men jeg ville gått for teleskopstaver på krevende toppturer med krevende nedkjøringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kryk Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Gipron telescopstavene er et meget trygt kjøp. Det var vel stor enighet om det tidligere i en slik tråd også: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5238&highlight=gipron Men når det gjelder å putte staven i sekken, så bør en være obs på at låsemekanismen kan skru seg ut. Jeg var på vinterjakt og gikk med den ene staven i sekken, og da mistet jeg rett og slett skrumekanismen i låsingen. Den skrur seg lett ut av seg selv om den ikke er låst og uten press på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leik Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Men når det gjelder å putte staven i sekken, så bør en være obs på at låsemekanismen kan skru seg ut. Jeg var på vinterjakt og gikk med den ene staven i sekken, og da mistet jeg rett og slett skrumekanismen i låsingen. Den skrur seg lett ut av seg selv om den ikke er låst og uten press på. Derfor er det viktig hvilken ende av staven man putter ned i sekken... Har selv lært "the hard way"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johnpd Skrevet 9. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2011 Fant en gammel traad og tenkte aa proeve aa faa noen gode svar, beklager mangel paa tegn men jeg er i USA Hvilken modell har dere og hva anbefaler dere? Jeg har funnet disse: http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/ski-poles/expedition-ski-pole -> denne gaar bare til 140cm... http://www.gipron.it/en/alpinismo.html -> 792 og 762 Winter Expert F/L -> hvor lang er denne? Eller er det andre som er bedre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.