Gå til innhold
  • Bli medlem

Storebjørn, snarveien fra smørstabbreen

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig å gå opp der om våren. Jeg har gjort det to ganger. Den første turen var vi så tidlig ute at snøen var steinhard. Isøksa var god å ha... Den andre gangen hadde sola fått tak så da var det rene rulletrappa. Bregleppa har jeg ikke sett stort til om våren.

Gjest Anonymous
Skrevet

Supert!

Bregleppa var enorm i august 2000 i hverftall...

For det er vel raskere å gå der enn rundt gjennom Bjørneskard?

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke om jeg kommer til å føle meg mindre utsatt når vi tråkker over den kjæmpasprekken vi var nede i men..... :)

Skrevet
Disse omtalte snøbruene fra Bjørneskaret så ikke jeg noe til da jeg gikk der i mai i hvert fall.

Nei det er det som er farlig. Snøbruene eller sprekkene du ikke ser! Det du ser er som regel ikke så farlig!

Skrevet

Kim, det går haugevis av folk der hver dag i begynnelsen av mai. Det er så mye snø at det er ufarlig.

Et annet spørsmål er når veien til Leirvassbu åpner. Det er antakelig ikke før i slutten av mai, og da er breene langt mer avsmeltet enn i begynnelsen av måneden, da man kan begynne å gå fra Krossboden.

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det noen som har gått her på våren?

http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/Image1.jpg

Vi gikk her en gang i august, da var det en fæl bregleppe her:

http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/Image2.jpg

Har noen gått her i mai/juni på ski?

Hvordan var det?

Var bregleppa der?

Føltes det bratt/rasfarlig?

Kult om noen vet...

Gikk opp på Storebjørn via Bjørneskar og ned igjen renna på bildet 14 juni i år.

Vi hadde ikke ski, men turen kunne med fordel vært gjennomført med ski.

Ingen rasfare på selve ruta vi tok, men vi så det hadde gått et stort ras fra området rundt Kalven og ned på breen (ca 50-100 m utover). Så hvis det ser usikkert ut - husk å holde avstand.

Det var heller ingen åpen bregleppe der. Vi var obs på denne og gikk svært forsiktig...men så ikke noe til den.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for kjappe svar!

Dere som har gått turen på ski, hadde dere skiene på på vei opp/ned denne passasjen......?

Et annet spørsmål jeg har er:

Hvor er det desidert kjappest å gå hen når en skal til Storebjørn? Den vanlige veien fra Krossbu om Leirbreen eller noe annet? Er det noen snarveier her? Sognefjellshytta? Rett mot Kalven?

Skrevet

Sognefjellshytta er nok ikke noe bedre alternativ. Da må man gå en del opp og ned før man kommer til breen. Dessuten kan man ikke gå rett mot Kalven derfra, fordi den sterkt oppsprukne Bøverbreen ligger imellom. Fra Krossbu er det jevn og fin stigning i riktig retning. Ser også av Kartet at det neppe er noe særlig å spare på å starte ved Leirvassbu, men kanskje fra veien et stykke nedenfor Leirvassbu. Hvis man ønsker å bestige Gravdalstind på samme dag som Storebjørn er man nærmest nødt til å gå denne ruten som Espen omtaler.

Skrevet

Fra Sognefjellshytta sparer man noen høydemetre. Jeg gikk derfra til de sørlige Smørstabbtindan, inkl. Gravdalstind, og måtte ikke så veldig mye ned før stigningen begynte. Men det er et stykke bortover. Sikkert like kjapt å gå fra Krossbu.

Å gå fra Krossbu gir imidlertid en annen gevinst; du får unnabakke helt tilbake til bilen :wink:

Skrevet

Mens vi er inne på temaet vil jeg anbefale turen over Smørstabbtindene og til Gravdalstind. Det er helt herlig å gå der oppe og se ned på verden under, og det går kjapt som bare rakkeren fra topp til topp. Tror jeg returnerer dit en svært vakker dag som jeg gleder meg til :wink:

Jotunheimen i mitt hjerte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men er det kjappere å gå opp i kant med Bjørnebreen fra Krossbu, og ikke via Leirbreen?

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg sa Bjørnebreen, mente jeg selvfølgelig Bøverbreen :wink:

Skal ikke surre med sånt... :wink:

Skrevet

Espen,

det er nok veldig marginale forskjeller. Men det er selvsagt artig å ta en annen vei for opplevelsens skyld, så jeg ville vurdert å runde Bøverbreen og opp derfra hvis jeg skulle gått der nå.

Skrevet

Veldig greit å gå "på land" opp høydraget mellom Leirbreen og Bøverbreen, punkt 1678 på Jotunheimen Vest. Da får du litt mer variasjon i turen opp dit, i forhold til å tråkke oppover Leirbreen. Inn på breen ved punkt 1678.

Vet ikke im det er noe å spare på dette tidsmessig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.