Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Jeg skal bygge/sette opp en primitiv gapahuk selv.


Frihet85

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å få tillatelse av grunneier til å sette opp en enkel gapahuk her:

WhatsAppImage2024-10-04at21_54_13.thumb.jpeg.753e5170bb55d099ead4ad4027dabbc4.jpeg

 

Så jeg stakk på Jula, kjøpte en billig øks (70 kr,-) en kniv (25 kr,-) og en sag (30 kr,-) 😜 

Det er mye "nedfallsfrukt" i området, så jeg har plukket med meg noen stokker - som jeg tenkte skal ligge til tørk.

Dagens "fangst":

WhatsAppImage2024-10-08at13_07_54.thumb.jpeg.534b052c106a6190c37b3f6ffded0ce3.jpeg

Men jeg har jo ikke PEILING på hva jeg egentlig driver med. 

Jeg har masse tid, dårlig helse (så ting tar tid) - og lite på kontoen. 
Alt av treverk som ligger rundt omkring - er i tilsvarende størrelse.... ca 2,5 meter lange +/- tipper 10-20 cm omkrets. 

Stedet ligger godt skjermet for vind - og det kommer normalt sett lite snø her. Men mye regn. Dette er på Haugalandet en plass.

Jeg håper å få laget en liten gapahuk på ca 2,5 x 2,5 meter... (kanskje).

Tips & triks på hva jeg bør være oppmerksom på? Ideer? Forslag? Tips til ting & tang, verktøy... osv...? 

Her er jeg på bar bakke.... (bokstavelig talt). Verktøy: Primitive greier, uten strøm.... og alt må bæres ca 2 km.

Men fy så artig da....
Aldri gjort noe slikt før. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frihet85 skrev (9 minutter siden):

Jeg har vært så heldig å få tillatelse av grunneier til å sette opp en enkel gapahuk her:

WhatsAppImage2024-10-04at21_54_13.thumb.jpeg.753e5170bb55d099ead4ad4027dabbc4.jpeg

 

Så jeg stakk på Jula, kjøpte en billig øks (70 kr,-) en kniv (25 kr,-) og en sag (30 kr,-) 😜 

Det er mye "nedfallsfrukt" i området, så jeg har plukket med meg noen stokker - som jeg tenkte skal ligge til tørk.

Dagens "fangst":

WhatsAppImage2024-10-08at13_07_54.thumb.jpeg.534b052c106a6190c37b3f6ffded0ce3.jpeg

Men jeg har jo ikke PEILING på hva jeg egentlig driver med. 

Jeg har masse tid, dårlig helse (så ting tar tid) - og lite på kontoen. 
Alt av treverk som ligger rundt omkring - er i tilsvarende størrelse.... ca 2,5 meter lange +/- tipper 10-20 cm omkrets. 

Stedet ligger godt skjermet for vind - og det kommer normalt sett lite snø her. Men mye regn. Dette er på Haugalandet en plass.

Jeg håper å få laget en liten gapahuk på ca 2,5 x 2,5 meter... (kanskje).

Tips & triks på hva jeg bør være oppmerksom på? Ideer? Forslag? Tips til ting & tang, verktøy... osv...? 

Her er jeg på bar bakke.... (bokstavelig talt). Verktøy: Primitive greier, uten strøm.... og alt må bæres ca 2 km.

Men fy så artig da....
Aldri gjort noe slikt før. :)

Dette er fantastisk kjekt og mye godt arbeid. Alt kan gjøres med håndverktøy som øks, kniv og sag. Men jeg vil anbefale deg å skaffe en treborr så du kan kjøre noen kiler inn i stokkene så de holder seg på plass (midten) Det er mye gode tips å hente via Youtube. Du kan søke på lafting eller tømmerbygning i skogen. 
Hvor tett du vil ha det avgjør litt hvor mye jobb det er. Med tanke på å unngå gliper mellom stokkene, du ønsker å få den såpass høyt at du kan sitte i åpningen uten å måtte sitte på bakken. Skal du bruke en stokk som fundament vil jeg anfale deg å brenne stokkene før du setter de i jord. Da råter de ikke så fort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 minutter siden):

Dette er fantastisk kjekt og mye godt arbeid. Alt kan gjøres med håndverktøy som øks, kniv og sag. Men jeg vil anbefale deg å skaffe en treborr så du kan kjøre noen kiler inn i stokkene så de holder seg på plass (midten) Det er mye gode tips å hente via Youtube. Du kan søke på lafting eller tømmerbygning i skogen. 
Hvor tett du vil ha det avgjør litt hvor mye jobb det er. Med tanke på å unngå gliper mellom stokkene, du ønsker å få den såpass høyt at du kan sitte i åpningen uten å måtte sitte på bakken. Skal du bruke en stokk som fundament vil jeg anfale deg å brenne stokkene før du setter de i jord. Da råter de ikke så fort. 

Takk for mange gode stikk.

Å brenne stokken - kjenner jeg jo til.... Men det hadde jeg helt glemt ut. Satt faktisk å tenkte på det, "hvordan unngå råte..." Hadde fullstendig glemt ut hvordan man gjør det. Takk! 

Det ser nok mye bedre ut med stokken rett ned i jorda.... enn noen stygge sementblokker som fundament. 
 

Får se litt på Youtube i dagene fremover.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! Mitt råd er å ikke gjøre det for komplisert. Lag en gapahuk med skråtak som åpner mot den flotte utsikten. Om du bruker stående trær som stolper sparer du masse jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (16 timer siden):

Takk for mange gode stikk.

Å brenne stokken - kjenner jeg jo til.... Men det hadde jeg helt glemt ut. Satt faktisk å tenkte på det, "hvordan unngå råte..." Hadde fullstendig glemt ut hvordan man gjør det. Takk! 

Det ser nok mye bedre ut med stokken rett ned i jorda.... enn noen stygge sementblokker som fundament. 
 

Får se litt på Youtube i dagene fremover.... 

 

Jeg syntes denne viser en ganske god og enkel måte å bygge på. Selv ville jeg ha hevet den fra bakken og hatt en stokk bare i front. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Myriameter absolutt! Selv om det er overraskende vindstille på stedet - ønsker jeg ikke et røykehus heller (selv om det også hadde vært artig ;p)

@tshansen Jeg fant en lignende video; som er litt mer innafor det jeg tenker:
 

 

Men istedenfor en liten dør i front, tenkte jeg to-tre stokker opp - og som du nevnte; et fundament å hvile stokkene på. Norge har såpass vått klima, at det tenker jeg er nesten obligatorisk. Kan samle noen store steiner og hvile stokkene på. 

Noe motorsag tror jeg ikke jeg skal styre med. Når jeg er på stedet; kan jeg høre folk småprate flere km unna (i alle fall føles det slik... små mumling). Selv om jeg har tillatelse fra grunneier, er jeg nok litt vel blyg til å ta meg for mye til rette. 

Mye kjekt på Youtube.... spesielt med søkefrasen "tiny log cabin" og "off grid log cabin".

Skal sørge for å poste noen bilder underveis. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse godt materiale i eingangspaller, desse får du gratis på dei fleste byggeforetninger og alle andre butikker som bruker dette. bare gå og spør. Har bygd mykje forskjellig av desse. Det andre er at dersom du kan skru noko ved hjelp av drill så gjer det, veldig mykje enklare når du må korrigera på noko (og det må du). Lafting er gøy men krev veldig mykje arbeid og tid for å få det bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.