Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk teltet mitt sammen med bunnduk i går. Materiale og søm virker meget solid. Det er endel knitrelyd av stoffet, så er litt spent på om det blir endel lyd når en er ute. 

Er for tiden skadet, så det blir dessverre en stund til en skikkelig tur, men jeg tenker først og fremst å bruke dette vår/sommer/høst. Første inntrykket av teltet er at det vil gå bra.

• Liker 4
  • 5 uker senere...
Annonse
  • 5 uker senere...
Skrevet
On 12/4/2024 at 9:41 PM, udetaljert said:

Fikk mitt X-dome levert på døra i kveld. Tok med et ground sheet, som jeg nok trur blir værende med i pakkposen når jeg skal teste teltet andre steder enn i stua. Er helt sprøtt hvor lett telt det er, for en som startet hobbyen med å drasse på et telt på nesten seks kg. Virker som god kvalitet, var lett å sette opp og fikk plass til en long/wide Exped Synmat XP9 underlag, med plass til utstyr/sekk inne i teltet. 

IMG_1353.jpeg

Hei!

Har du fått testet det ut? Tok du med mesh inner? Hvordan fungerte det? I hvilke områder og temperaturer brukte du det i?

Blir det veldig kaldt med bare mesh?

Hadde det vært bedre med solid inner?

Skrevet

Er det noen som har testet ut x dome med mesh eller solid inner? 

Jeg lurer på å skaffe det, men er usikker på om solid eller mesh inner. Jeg ønsker å bruke teltet hele året, muligens mest på sommer og vår der jeg ønsker å telte steder med low footprint og campe i tett skog men også kunne ta med på fjellet i litt varmere vær.

Har dere noen tips til meg?

Skrevet (endret)
baste92 skrev (1 time siden):

Hei!

Har du fått testet det ut? Tok du med mesh inner? Hvordan fungerte det? I hvilke områder og temperaturer brukte du det i?

Blir det veldig kaldt med bare mesh?

Hadde det vært bedre med solid inner?

Ikke fått testet mer enn gangen ute i jula foreløpig. Var vel ca -4 og lite vind. Ca Sjusjøen i høyde over havet. 

Var bare mesh som var tilgjengelig når jeg bestilte, så bare testet med det. Slippes ikke før nærmere april virker det som. Vil tru solid skjermer mer for vind, da det er ganske greie glipper mellom ytterduk og bakke. Snø hjalp jo der for meg, som såvidt kan se på bildene jeg tok over her.

Håper de kommer med solid som rent ekstravalg, så jeg kan kjøpe det i etterkant, til de turene hvor snøen ikke har kommet, men det er kald vind. For dette trur jeg egentlig fint kan fungere i utvidet sesong. Mange på YouTube som har testet i røffere forhold enn mitt. Du får ev. kikke litt der. Så skal jeg dokumentere mer, når jeg får kommet meg ut igjen! 

Endret av udetaljert
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen som med "Solid" innertelt enda. Jeg har X-Mid 2, Solid. Der er starter mesh-delen ett stykke opp på innerteltet. Dersom jeg skulle bestilt X-Dome, hadde jeg gått for Solid. Det er fordi jeg også bruker teltet i åpent lende. Her er litt info om hvordan solid blir. Det idelle er vel kanskje å ha begge i nerteltene og velge ut fra tur og værmelding.476010602_10233350506883272_1554440202840601632_n.jpg.553c13ff0570dce767e5ad24af185b32.jpg

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det virker ikke som det beste teltet å sette opp i en del vind, spesielt når vinden kan dra stengene ut fra leddene sine 0_o. Durston kommenterte også på videoen med noen generelle råd om teltet og litt forklaring på hvordan dette kunne skje.

For å være et telt på ~1 kg er det fremdeles imponerende hva det takler!

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (12 minutter siden):

Det virker ikke som det beste teltet å sette opp i en del vind, spesielt når vinden kan dra stengene ut fra leddene sine

Enig, jeg så denne i går og det ser ikke helt enkelt ut. Jeg er litt usikker på om stengene er solide nok, litt plunder og heft må en regne med når teltet settes opp under slike forhold og da er det fort at noe glipper under veis, og ting kan knekke. Nå var det heldigvis kort vei tilbake til bilen og mulig å berge seg på den måten.

Jeg kunne nok ønske at det var å få tak i sett med noe mere robuste stenger, det ville selvsagt dratt opp vekten noe, men tryggheten i telte hadde blitt større.

Skrevet (endret)
sofasliter skrev (25 minutter siden):

Enig, jeg så denne i går og det ser ikke helt enkelt ut. Jeg er litt usikker på om stengene er solide nok, litt plunder og heft må en regne med når teltet settes opp under slike forhold og da er det fort at noe glipper under veis, og ting kan knekke. Nå var det heldigvis kort vei tilbake til bilen og mulig å berge seg på den måten.

Jeg kunne nok ønske at det var å få tak i sett med noe mere robuste stenger, det ville selvsagt dratt opp vekten noe, men tryggheten i telte hadde blitt større.

Teltet har også mulighet for å styrkes innvendig med gåstaver. Det bidrar sikkert mye til et sterkere telt når det først er oppe, men jeg tipper det bare er enda mer styr å få på plass før teltet er helt oppe.
Kanskje det hadde hjulpet med noen ekstra "løse" bardunsnorer (på klips) man kunne festet i kun stengene før man klipser på duken? Så får man en solid struktur før "fallskjermfasen".

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (1 minutt siden):

Teltet har også mulighet for å styrkes innvendig med gåstaver. Det bidrar sikkert mye til et sterkere telt når det først er oppe, men jeg tipper det bare er enda mer styr å få på plass før teltet er helt oppe.

Ja, det var vel noe av svaret fra DD også, men det betinger at teltet er satt opp før vinden setter inn for fullt. Det skal også komme info om hvordan teltet settes opp med kun gåstaver.

Jeg har veldig lyst på X-Dome 1, men foreløpig så sitter jeg litt på gjerdet og venter. Sommerens langtur på Norlandsruta blir uansett meg X-Mid 2.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.