Gå til innhold
  • Bli medlem

Durston X-Dome 1+


Globerotta

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser ok ut til sitt bruk. Jeg syns for min del at Niak er mer enn luftig nok, så eneste grunn til å vurdere dette for meg måtte jo være vekta. Mulig jeg sjenker det en tanke når kroppen blir hakket mer skrøpelig enn den allerede er. Uansett så vil jeg nok ventet på v 1.1. eller 2.0, er alltid noe som dukker opp på nye modeller som utvikler ikke hadde tenkt på.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å repetere det jeg kommenterte i en annen post: 

Det virker som at Durston har gjort noen kompromisser å få vekten under 1 kg. Bunnduken på 15D silpoly mener jeg er for lav med dårlig slitestyrke. I mine øyne ville  20D eller 30D vært bedre for et telt som skal være mer robust og ikke konkurrere med de letteste mid-teltene. Jeg hadde foretrukket mindre myggnett i innerteltet i et telt med et design som skal tåle mye vind. Typisk sparer dette også litt vekt. Er det flere som synes det er rart at glidelåsen til ytterteltet ikke går ned i et hjørne, men snarere stopper «midt på» panelet? Da må man enten rulle vekk to dører, eller bruke en ekstra plugg.

Jeg har hatt lyst til å lage min egen lettvekstversjon av Hilleberg Unna, og fikk ikke mindre lyst nå :D 

Endret av ole_brum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble umiddelbart skuffet, hadde nok sett for meg noe mer Hilleberg-aktig. Enig med @ole_brum om bunnduken, Helsport brukte i sin (historiske) tid å lage den betraktelig kraftigere enn resten av teltet, med norsk lyng og bærkratt tror jeg 15D kan bli vel skjørt. Jeg savner også innertelt i helt stoff, men dette kommer visstnok i 2025. 

På plussiden har hatt fått til godt med takhøyde, ytterduk som skjermer for sitteplass og kokkelering fra innerteltet. Endeveggene ser også så rette ut at det bør være mulig å bruke uten å stange i veggen om man er høy. 

Jeg hadde nok tenkt å kjøpe dette, men er ikke fullt så sikker nå. Skal studere det litt mer.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den filmen, og ble ikke videre imponert over Youtuberen. Litt skeptisk til karbonstangen og, men mest Youtuberen. 

Filmen er god for å illustrere hvorfor man bardunerer et hjørne i bakken FØR man setter opp teltet om det er litt vind. Særlig når teltet er så lett. Jeg skjønner ikke hvorfor teltdøra er åpen når teltet settes opp, i mitt hode er dette bare med på å øke vindfanget. 

Når stangen knekker ser man også at han legger unødig press på den når han bøyer seg ned for å hente festepunkt for teltduken. Skulle tro det ble mindre belastning om man fester duken nedenfra og opp. Uansett en smule negativt hva gjelder stangens bæreevne ved skjeve laster, som jo er det som skjer når vindkastene kommer uforvarende på deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (18 timer siden):

 

Dans svar:

"This incident is not at all representative of the tent. What happened was a gluing issue on a pre-production poleset, combined with further breaks from an improperly oversized sleeve creating high stress points.

Yes there was a metal ferrule/insert coming unglued, but this is a pre-production poleset that does not undergo the normal QC checks. During actual production there is a push/pull test on every ferrule. So I am confident we'll have these fully glued in place on the production tents.

After the ferrule did slide out of position and was replaced by a sleeve, the sleeve creates stress points at the ends (as mentioned) because the sleeve transfers all the force that is normally distributed onto a small focus point at the end. This is especially the case when the sleeve is oversized like the first one here. So that leverage/stress focus caused the other breaks (as mentioned). If the sleeve was sized for the poles (like the orange tubing at the end) it would be better distributed.

So I am confident this was a pre-production gluing issue and a domino effect from there. The actual poles we use are the same poles used by quite a few other brands (e.g. Samaya, Tarptent, Big Agnes, MSR) and here we are using dual archs of the smaller size (on the ends) or a single arch of the large size (on top) so it is quite a bit stronger than many other CF tents that use a single arch of the smaller size. Without the stress point of the sleeve, the poleset is normally several times stronger than the aluminum polesets in comparable tents, and I expect it to do very well in windy conditions without that issue and when pitched for the conditions (e.g. guylines when appropriate, optional trekking pole supports if really windy)."

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt teltet og gleder meg til å prøve det ut når det kommer mot slutten av november :)

For tiden bruker jeg mest vaude space seamless 1-2p som er foreløpig favoritten min blant lette/ultralette telt og Durston X-mid 1 som krever mer av størrelse og underlag på teltplassen.

De fleste av overnattingene blir på høgfjellet på vestlandet hvor det ikke alltid er så lett å finne den perfekte teltplassen, så lite fotavtrykk er en fordel. X-mid ble noe vel luftig for meg med storm i kastene siden denne typen telt har det med å løfte ytterduken når det blåser godt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av X-Mid Solid 1P og Hilleberg Niak så havner jo dette teltet midt i mellom det jeg har allerede, men det som slår meg personlig er at det vil være hakket mer styr å sette opp dette kontra Niak. Men samtidig så er det jo nesten halve vekten.

Kommer nok ikke til å kjøpe, men tror kanskje jeg hadde valgt dette over X-Mid den dag i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.