Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke produsenter tilbyr reparasjoner?


Are-Harald Brenne

Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger å gradvis oppdatere garderoben fra tilfeldige plagg med varierende kvaliteter, til å være mer gjennomtenkt og lettvektig. 

Planen er å loke på finn og gradvis kjøpe plagg utelukkende fra store etablerte produsenter med gode garanti- og reparasjonsordninger.

Er det andre produsenter enn Bergans, Norrøna og Patagonia som har reparasjonsordninger? Er det noen som har erfaringer eller meninger med hvor bra det fungerer å få plagg reparert hos disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjallraven er vel et annet typisk eksempel.

Men de fleste som produserer teknisk bekledning har reparasjonsordninger, det sagt så sier du at du skal "loke på finn", vær klar over at hvis du ikke er orginalkunden så er det ikke sikkert at de vil være villige til å reparere klær for deg.

Hvis jeg feks kjøper en jakke hos XXL, og så kjøper du jakken av meg, så skal du egentlig reklamere til meg, og så skal jeg reklamere videre til XXL, som reklamerer videre til sin forhandler. Så hvis du ikke er den som kjøpte et plagg i utgangspunktet så vil butikkene noen ganger være vanskelige å ha med å gjøre. (Men det går stort sett fint)

Det sagt så vil mange leverandører benytte samme verksteder for reparasjoner, feks sender Arc'Teryx jakker til et reparasjonsverksted som jeg mener mange andre også benytter seg av. Og de verkstedene kan ha latterlig lang kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arc’teryx lett vindtett jakke. Drageren på glidelåsen ble borte og jeg kontaktet support. 
Etter avtale ble jakka sendt inn og kom tilbake fra verksted med ny glidelås. Min kostnad ble porto for å sende til verksted. 
 

Jeg fikk også ny brystrem til en Gregory sekk, dette også uten kostnad. 
 

Ingen kvittering ble etterspurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (9 timer siden):

Jeg har en Arc’teryx lett vindtett jakke. Drageren på glidelåsen ble borte og jeg kontaktet support. 
Etter avtale ble jakka sendt inn og kom tilbake fra verksted med ny glidelås. Min kostnad ble porto for å sende til verksted. 
 

Jeg fikk også ny brystrem til en Gregory sekk, dette også uten kostnad. 
 

Ingen kvittering ble etterspurt. 

Min erfaring også. Har fått tilsendt reservedeler og utført reparasjoner hos hvert fall Norrøna, Alfa, Bergens og Helsport her hjemme uten noe spørsmål om kvittering eller slikt.

Og alt dette var egentlig før de startet med slike reperasjonsløsninger.

Her i vår fikk jeg gratis tilsendt nye teltstenger fra Helsport til et telt jeg fant i bagasjerommet på en brukt Opel Rekord jeg kjøpte i 1994!!

I mange år var dette mitt primære turtelt. Har senere beholdt det som kuriositet, men det var akkurat like bra. Lånte det til et av barna som skulle på blåtur som russ og en eller annen full person falt på det i løpet av natta og knakk begge stengene.

Helsport syntes bare dette var en morsom historie på et minst 30 år gammelt telt, spurte om målene og sendte nye stenger. Fikk også med ny oppbevaringspose da den originale var lappet haugevis av ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Norrøna , har de ikke imponert meg. De har ett "tilbud", men det virket for meg å være virtuelt og ikke virkelig. Når jeg kontaktet dem angående en helt ny bukse jeg hadde kjøpt og ville justere lengden på, var det negativt. "Har i allefall ikke tid i år." var svaret . Og jeg spurte i februar. Heldigvis har jeg en kompetent kone med en brukande symaskin.  Og en annen gang etter å ha hatt kommunikasjon med dem om muligheten for å bytte glidelås på to jakker, en Finnskogen og en Forelhogna, fikk jeg omsider tommel opp for at jeg kunne sende jakkene til dem. Fikk begge i retur noen uker etterpå med lapp i pakken som fortalte: "reparasjon ikke foretatt pga manglende betaling av faktura" . Jeg hadde aldri sett eller hørt om noen faktura. Etter noen e-poster fram og tilbake fikk jeg beskjed om jeg kunne sende jakkene tilbake, så skulle de skifte glidelåsene. Da jeg fikk dem i hus noen uker etter det, etter først å ha betalt for reparasjonen, var glidelåsene minst like dårlige som da  jeg sendte jakkene inn. Mulig de ikke hadde nye glidelåser, og de fant noen gamle og at det ikke var samme glidelåsene. Men en terningkast 6 opplevelse var det ikke.  I den andre enden av skalaen har jeg en terning kast 6 opplevelse, med Bergans nå i høst.  Kontaktet serviceavdelingen deres angående en gammel Trollhetta ryggsekk jeg har der ganske mange av klips spennende er delvis ødelagt. En uke etter det lå det en pose med klips spenner i postkassen sammen med en faktura på kr. 186,00. Slikt liker jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare produsentene selv som kan reparere klær. Jeg trynet på sykkel og ødela jakke fra Arcteryx, bukse fra Lundhags og skallbukse fra Norrøna. Leverte alt inn til Sømhuset i Bærum, som lappet alt for en relativt rimelig penge. Goretexen er like tett nå som før de ble ødelagt. Sømhuset er forøvrig også norsk reparatør for Hilleberg og Osprey.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.