Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye typen Helsport 50 cm snøplugger


Memento mori

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
Westgaard skrev (3 timer siden):

306099009_0_m_650_1100.jpeg.d6675e434972de4fb388267cfe970754.jpegJeg har ikke prøvd disse, men har et litet tips på noen billige noen.

30 cm og garantert ikke samme kvalitet.

Men de har fungert godt. 6 stk til 69.-.

https://www.thansen.no/camping/telt-tilbehor/tilbehor/teltplugg-camp-nature-xtreme-31-cm-6-stk/n15752/pn23892

Har også disse, og skal tilføre litt spenning i materialet før vinteren, slik at de blir noe stivere. (Hamre mot treemne som følger formen til pluggene...men ikke for mye, da de kan bli sprø og sprekke). All aluminium som er blank/ glatt, har jeg som hovedregel at ikke har blitt eloksert. Er bare å skrape litt i lakken for å se dette, på fargede plugger.

Ved eloksering (anodebad), åpnes porene i ytre lag. Dette endrer materialstrukturen og gjør den stivere/ hardere i tilleg til å motstå videre korrosjon...som kjennetegnes ved en noe mer ru overflate. Det siste har jo ikke så stor betydning for bruken i villmarka, utover at fargen sitter bedre. (Etter anodebadet, hvor porene i aluminiumeen åpnes, påføres pluggene pigment i eksempelvis et fargebad. Prosessen jeg kjenner til, er at de videre etter tørk dyppes i kokene vann. Dette gjør at porene lukker seg, og låser fargepigmentene i materialet).

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg vedder imot. Jeg gjetter på det er samme kvalitet ;)

 

Jeg har slike som på bildet, men fra Aliexpress. Ett kanonbra produkt.

Jeg har både de litt dyrere Sydvang-snøpluggene og en pakke av disse fra Thansen. Førstnevnte er "matt" i coatingen og siste har en veldig glatt og litt billig feel til seg. Har det noe å si i praksis? Kanskje, sikkert ikke - Men de er ikke like, og de _føles_ bittelitt kjipere ut ;)

Thansen sine er ~5g lettere per plugg og er også 1cm lenger (31), så man kan kanskje argumentere for at man får mer hold per krone og gram også.

Jeg pleier å være rutta på å spa opp plugger, men noen ganger sløver man til og setter spaden rett i siden på en plugg. Sydvang-pluggene har kommet unna dette med små bulker av ingen betydning. Jeg har til gode å gjøre det samme med Thansen sine. Hvis det er en betydelig forskjell i kvaliteten er det nok der det vil merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt forskjellige snøplugger, 50cm Helsport (8), 30cm Helsport (16), Thansen (6).

50cm bøyer seg selvsagt lettest.. og det hadde ikke gjort noe om de tålte mer. Bruker de uansett opp før jeg vurderer nye.

Jeg har rigget 10 av 30cm pluggene med reflekterende snor festet på midten, med karabinkrok i enden. Disse bruker jeg til barduner. Med snor på midten kan jeg kjøre pluggene så langt ned i snøen som jeg vil.

De resterende har jeg reflekterende snor i enden, løkka er så stor at jeg kan gripe tak i den med votter. 50cm pluggene bruker jeg i endeløkkene på teltet (4) og på stengene i enden (4). Deretter bruker jeg 30cm på de to siste stengene (4). Siden det er viktig å holde disse punktene ned mot bakken, bruker jeg plugger på "vanlig måte" her.

Teltet er et Keton 3GT som har 22 plugger. Regnestykket blir at jeg har 8 stk 30cm ekstra, om snøen ikke er dyp nok til 50cm plugger.

For å få opp pluggene tråkker jeg de ned med foten for å løsne de, deretter drar jeg de opp med løkka. Fargede plugger (Thansen) er litt lettere å få øye på i snøen. Siden snorene er med refleks, ser jeg hvor barduner kommer opp av snøen når det er mørkt.

Siden endebardunene holder teltet stramt, har jeg 2stk MSR snow Fluke small. Dette er snøanker med wire.. Jeg har ikke vært ute for vær hvor disse strengt tatt har vært nødvendig å bruke, men de er med likevel, da de kan brukes til annen sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (5 timer siden):

Har også disse, og skal tilføre litt spenning i materialet før vinteren, slik at de blir noe stivere. (Hamre mot treemne som følger formen til pluggene...men ikke for mye, da de kan bli sprø og sprekke). All aluminium som er blank/ glatt, har jeg som hovedregel at ikke har blitt eloksert. Er bare å skrape litt i lakken for å se dette, på fargede plugger.

Ved eloksering (anodebad), åpnes porene i ytre lag. Dette endrer materialstrukturen og gjør den stivere/ hardere i tilleg til å motstå videre korrosjon...som kjennetegnes ved en noe mer ru overflate. Det siste har jo ikke så stor betydning for bruken i villmarka, utover at fargen sitter bedre. (Etter anodebadet, hvor porene i aluminiumeen åpnes, påføres pluggene pigment i eksempelvis et fargebad. Prosessen jeg kjenner til, er at de videre etter tørk dyppes i kokene vann. Dette gjør at porene lukker seg, og låser fargepigmentene i materialet).

Ehhe!? Jeg har egentlig ikke særlig greie på Aluminium bortsett fra å ha sveist noen ganger i det. Brenner lett hull, når man ikke er rutinert, men smeden, som skulle instruere, brente altså et ennda større hull!!😃 Det var på et sveisekurs for mange år siden.

Jeg har bukket aluminium til hundesledefront og meiebukker. Man har bare ET forsøk og kan ikke rette. Det er formentlig en form for deformasjonsherding i bøyet??

Men stål kan man jo deformasjonsherde bl.a med hammer. Fx kan man skjærpe en ljå med en hammer og en liten spesialambolt og få en både skarp og hard egg i stedet for å slipe. Harre en ljå hetter det visst.

Så er det deformasjonsherding eller er elokseringen bare overflatebehandling mot oxydering?? Jeg vet ikke??

Vi har noen ? 50 cm snøplugger fra gamle Holmeslet telt - forløpern for Wiglo konseptet. De er litt myke, kanskje pgr av lengden. De kunne jeg kanskje hamre litt på?? Vi har så omtrent like mange 30 cm fra Helsport. De lange blir satt for og akter sammen med ski i ende bardunen. De kortere i mindre belastet barduner.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.