Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fjellsport viser 3 nye modeller fra Fjellpulken; Fjellpulken Traverse 145, 165 og 185.
https://www.fjellsport.no/turutstyr/vinterprodukter/pulk?brand=Fjellpulken&sortBy=PriceDesc
Ble bare litt nysgjerrig her da modellene ikke var å finne på Fjellpulken.no, og så langt jeg kan se ikke hos andre forhandlere heller. Er dette da faktisk nye modeller   - og er Fjellsport da bare litt premature med sin annonsering? :-)
(Har selv kun Transporter og den er ikke spesielt god til traversering syns jeg ...)

• Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)

Interesssant! Likte looken på de og det så ut som litt mindre mikk på toppen enn Xplore og Xcountry.

Bredde 46 cm på 145'ern. Jeg skulle likt å visst hva de indre målene er på dette også. Passer en 40cm bred eurokasse bakerst er det ikke utenkelig at den prøves ut!

Endret av sneakyowl
  • 1 måned senere...
Skrevet
sneakyowl skrev (På 7.10.2024 den 6.43):

Interesssant! Likte looken på de og det så ut som litt mindre mikk på toppen enn Xplore og Xcountry.

Bredde 46 cm på 145'ern. Jeg skulle likt å visst hva de indre målene er på dette også. Passer en 40cm bred eurokasse bakerst er det ikke utenkelig at den prøves ut!

Etter å ha kvernet litt på om jeg skulle gå for et Paris-brett med DYI pulktrekk eller en av disse nye modellene landet jeg omsider på en Traverse 145. Spent på å prøve ut når det er i hus!

Angående indre dimensjoner fikk jeg følgende svar fra Fjellpulken i dag:

Sitat

Når det gjelder 46 cm bredde, er dette ganske riktig ytre bredeste mål. Du vil få en kasse med bredde 40 cm i pulken, men ikke langs hele bunnen da skrogformen smalner både forover og bakover. Dersom det legges annen last i bunnen, vil esken komme noe opp og kan passe i større deler av pulken.

For øvrig har det også dukket opp Fjellpulken "Touring" pulker nå. Slik jeg ser det er Traverse og Touring arvtagerene til hhv. Xplorer og Xcountry.

Skrevet
zimwalker skrev (På 6.10.2024 den 22.56):

Fjellsport viser 3 nye modeller fra Fjellpulken; Fjellpulken Traverse 145, 165 og 185.
https://www.fjellsport.no/turutstyr/vinterprodukter/pulk?brand=Fjellpulken&sortBy=PriceDesc
Ble bare litt nysgjerrig her da modellene ikke var å finne på Fjellpulken.no,

Trenger åpenbart lit tid på seg folka hos Fjellpulken. Akkurat nå ser jeg at de kun lister Travers 165 på sin web, men uten noen spesifikasjoner.  :-)

Skrevet (endret)
zimwalker skrev (58 minutter siden):

Trenger åpenbart lit tid på seg folka hos Fjellpulken. Akkurat nå ser jeg at de kun lister Travers 165 på sin web, men uten noen spesifikasjoner.  :-)

Jepp, de nevnte i samme mail at de kommer på nettbutikken deres "i dag eller i morgen" 😁

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

BNettsidene deres er litt over middels på trynet og beskrivelse og detaljer forsvinner f.eks om man har valgt engelsk som tekst. Detaljer for Travers er imidertid:

Standard utstyr inkluderer:

Forsterkningslist av aluminium

Fjellpulkens solide innfesting for pulkdrag

Innfesting for taudrag

Solide D-ringer for ekstra lastsikring / ekstra drahjelp

Utskiftbare glidemeier

Stavpunkt

Spesifikasjoner:

Lengde: 165 cm

Bredde: 56 cm

Opptil 715 liter pakkevolum

Maks anbefalt pakkevolum: ca. 390 liter

Vekt: 7,88 kg

Skrevet

Et lite sidespor, men har Fjellpulken sluttet med hundeutstyr? Finner hverken drag eller brems på nettsidene deres. Ser ut som de fortsatt har Nome-forspenningen, men den er kanskje også på vei ut? Hvem selger isåfall pulkutstyr for oss som ikke gidder å slepe driten sjøl?

Skrevet (endret)
Tessatroll skrev (30 minutter siden):

Skrogfasongen og fleire av detaljane ser fornuftig ut, men altså, den gulfargen gjer meg bilsjuk 😅

Fantastisk enig! (Ikke overraskende egentlig da jeg finner at du ofte er av de jeg er mest enig med her på Fjellforum)

Men jeg skulle gjerne sett et videoopptak fra det møtet i designavdelingen da de ble enige om DEN fargen!

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 1
Skrevet
foroll skrev (30 minutter siden):

Et lite sidespor, men har Fjellpulken sluttet med hundeutstyr? Finner hverken drag eller brems på nettsidene deres. Ser ut som de fortsatt har Nome-forspenningen, men den er kanskje også på vei ut? Hvem selger isåfall pulkutstyr for oss som ikke gidder å slepe driten sjøl?

Det er fortsatt en del som fører dette: 

https://www.google.com/search?sca_esv=9784fd51e0900df8&sxsrf=ADLYWILfVvNS1y8aqDhfPq7-DZvfleV5vg:1732561324050&q=pulkdrag+for+hund&udm=3&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHa02QUie7apaStVTrDAEoT1NCM047TZoIfJjd4SeYFX1SJyTT-dmp5yPE2R1wQ9a-buh6JM9YozvOucYjoYwRl_YAVYFsq0WNm7IqMTHQYUHx3QAq1BqOnLVTjyWp6RMtySUUqMO72fsXsWwNu8c8agwRUnnVqAhHHSNQOLwIzbrAXvMxPd24N6Y31zt9zC0yipPnmkg&sa=X&ved=2ahUKEwjZ6JXylfiJAxVKGhAIHewMIo4Qs6gLegQIDxAB&biw=1920&bih=945&dpr=1

Skrevet
Tessatroll skrev (3 timer siden):

Skrogfasongen og fleire av detaljane ser fornuftig ut, men altså, den gulfargen gjer meg bilsjuk 😅

Det er gulfargen som gjorde meg interessert i den til å begynne med! 😅

Samme farge som teltposen og beddingen deres kommer i nå. Mye bedre enn klassiske røde pulkfargen synes jeg 😁

• Hehe 1
Skrevet
sneakyowl skrev (1 minutt siden):

Det er gulfargen som gjorde meg interessert i den til å begynne med! 😅

Samme farge som teltposen og beddingen deres kommer i nå. Mye bedre enn klassiske røde pulkfargen synes jeg 😁

Det er godt me er ulike, så treff Fjellpulken nokre av publikum 😅😂

• Hehe 2
Skrevet
foroll skrev (3 timer siden):

Anar ikkje kva Fjellpulken tenkjer.

For ein del år sidan var eg i kontakt med Alex (om eg hugsar rett namn) i Acapulka om hundeutstyr, då eg likte betre Acapulka skroga og løysingane på Acapulka. Då var det aktuelt å utvikle hundeutstyr slik eg forstod det, men såg aldri at det skjedde noko.  

Vi enda difor med å tråle bruktmarknaden etter pulk frå Hundekjørerverkstedet, og har vore heldige å fått skoga tak i to. Det er vi glade for no, for dei er eigentleg eit betre alternativ enn både Fjellpulken eller Acapulka med hundeutstyr.

Pulken frå Hundekjørerverkstedet er laga spesifikt for bruk med hund, med forsterkingar som fordeler kreftene gjennom skroget på ein annan måte enn ved innfesting i "ein ende".

Den er også betre utforma i hekken med omsyn til fasong og festeanordning til brems, og tillet ei betre køyrestilling på skiløper når det er behov for å stå ved bremsene (til dømes ved lange nedkjøringar/høg fart eller andre tilhøve som gir behov for kontroll og bremsing). Dette punktet hadde vi ikkje tenkt på ved handel, men når vi på årets rasesamling for Grønlandshund hadde ein runde med gjennomgang av ulike typar utstyr, så vart dette peika på som eit stort pluss av den "garva garde",  og ved bruk vart det nokså openbart. 

Så, eit søk på finn etter ein slik, og litt godt med tålmod, kan vere eit alternativ til hundeutstyr frå Fjellpulken :)

Skrevet
19 minutes ago, Tessatroll said:

Anar ikkje kva Fjellpulken tenkjer.

For ein del år sidan var eg i kontakt med Alex (om eg hugsar rett namn) i Acapulka om hundeutstyr, då eg likte betre Acapulka skroga og løysingane på Acapulka. Då var det aktuelt å utvikle hundeutstyr slik eg forstod det, men såg aldri at det skjedde noko.  

Vi enda difor med å tråle bruktmarknaden etter pulk frå Hundekjørerverkstedet, og har vore heldige å fått skoga tak i to. Det er vi glade for no, for dei er eigentleg eit betre alternativ enn både Fjellpulken eller Acapulka med hundeutstyr.

Pulken frå Hundekjørerverkstedet er laga spesifikt for bruk med hund, med forsterkingar som fordeler kreftene gjennom skroget på ein annan måte enn ved innfesting i "ein ende".

Den er også betre utforma i hekken med omsyn til fasong og festeanordning til brems, og tillet ei betre køyrestilling på skiløper når det er behov for å stå ved bremsene (til dømes ved lange nedkjøringar/høg fart eller andre tilhøve som gir behov for kontroll og bremsing). Dette punktet hadde vi ikkje tenkt på ved handel, men når vi på årets rasesamling for Grønlandshund hadde ein runde med gjennomgang av ulike typar utstyr, så vart dette peika på som eit stort pluss av den "garva garde",  og ved bruk vart det nokså openbart. 

Så, eit søk på finn etter ein slik, og litt godt med tålmod, kan vere eit alternativ til hundeutstyr frå Fjellpulken :)

Skjønner heller ikke hva de tenker. En skulle jo virkelig tro at markedet for folkelige prisede pulker og utstyr tilpasset hund er større enn markedet for 20 000 kroners ekspedisjonspulker. 

De pulkene fra Hundekjørerverkstedet har jeg ikke sett før, men de så spennende ut. Hvordan opplever du de kontra nordisk slede?

Jeg har en Fjellpulken Transporter 155-pulk med hundedrag, en Fjellpulken X-country 144 med nome-forspenning og brems, og en nordisk slede, så har dekket opp de behovene jeg har med 2-3 hunder og varierte turer. Men ønsker jo såklart å kunne få tak i deler i fremtiden. 

Skrevet
foroll skrev (11 timer siden):

Ser sånn ut, de kutta ut dette når de oppdaterte nettside for 1 år siden ish. Nå er de ikke så veldig flinke på oppdatere nettsiden, så kanskje de bare har glemte å legge det ut. Når det gjelder brems, har jeg sett flere "hjemmesnekra" brems til pulk, så det er mulig å du ikke har ti tommeltotter. Ser Troll Hundefor har nome-forspenning og hundedrag. For min del har jeg kutta ut pulk til bikkjer og gått over til slede. Skal ikke tilbake til pulk som så lenge jeg har hund.

Skrevet
Tessatroll skrev (13 timer siden):

Genialt valg av pulkfarge. Med den pulken er ein sikra at resten av turfølget går framom og brøyter, ettersom ingen vil gå bak og vera bilsjuk.

Skrevet
foroll skrev (9 timer siden):

De pulkene fra Hundekjørerverkstedet har jeg ikke sett før, men de så spennende ut. Hvordan opplever du de kontra nordisk slede?

Eg har ikkje godt nok grunnlag for å uttale meg spesifikt, eg har ikkje fått brukt det utstyret vi sitt med no nok til det.

Og på generell basis kjenner du no til ulempene og fordelane til dei ulike variantane, ut frå eige utstyr. 

Til tur med hund har vi per no to slike pulkar frå Hundekjørerverkstedet, og ein nordisk slede raud frå Polaris. Så har eg kjøpt men ikkje fått henta ein typ liten  Nansenslede (men større enn polaris raud) som vi ynskjer å teste med formål om å kunne få med oss bagasje for to skiløparar. Eg har tidlegare hatt nokre turar på det viset, og synes det er ein veldig sosial og fin måte å flytte seg på. Ei større kjensle av ei eining, enn om vi går med kvar sin doning. 

Vinteren som kjem byd på ein del planar der me får brukt alle variantane. Vi kan lage ein tråd på det ved endt sesong? Då har eg meir grunnlag for å seie noko om pulkane frå Hundekjørerverkstedet, og vi slepp kræsje denne tråden (ytterlegare 🙉) med meir hundeutstyr 😅

• Liker 1
Skrevet
58 minutes ago, Tessatroll said:

Eg har ikkje godt nok grunnlag for å uttale meg spesifikt, eg har ikkje fått brukt det utstyret vi sitt med no nok til det.

Og på generell basis kjenner du no til ulempene og fordelane til dei ulike variantane, ut frå eige utstyr. 

Til tur med hund har vi per no to slike pulkar frå Hundekjørerverkstedet, og ein nordisk slede raud frå Polaris. Så har eg kjøpt men ikkje fått henta ein typ liten  Nansenslede (men større enn polaris raud) som vi ynskjer å teste med formål om å kunne få med oss bagasje for to skiløparar. Eg har tidlegare hatt nokre turar på det viset, og synes det er ein veldig sosial og fin måte å flytte seg på. Ei større kjensle av ei eining, enn om vi går med kvar sin doning. 

Vinteren som kjem byd på ein del planar der me får brukt alle variantane. Vi kan lage ein tråd på det ved endt sesong? Då har eg meir grunnlag for å seie noko om pulkane frå Hundekjørerverkstedet, og vi slepp kræsje denne tråden (ytterlegare 🙉) med meir hundeutstyr 😅

En tråd senere med diskusjon om ulike fremkomstløsninger med trekkhunder hadde vært interessant! Hører gjerne erfaringene etter sesongen. 

Angående Traverse-pulken er det interessant retning. Ser ut som skroget er veldig likt utformet Acapulka sine, og med festene lengre nede. Om den trekkes av folk vil den kanskje løftes mer i forkant å være lettere å få over snø- og isklumper?

Glidelåsen rundt virker snedig for å komme til innhold uten å måtte løsne isbor, spade og annet som er stroppet på toppen. Men det burde kanskje vært vanntette glidelåser?

De gamle pulkmodellene hadde alle samme bredde (unntatt 188). De oppførte seg dermed rimelig likt også. Jeg ser her at bredden går fra 46 cm til 56 til 65 for henholdsvis 145, 165 og 185-modellen. Jeg mistenker at man kan få nokså ulike kjøreegenskaper med de ulike pulkene som følge av dette. Kanskje det viser seg at 145 legger seg på siden i sporet mens 165 går kjempefint? 

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.