Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersko med godt feste


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Hvilke sko bruker folk her på vinteren til «vanlig» hvedagsbruk på vinteren? Om noen har noen tips til sko sim har godt feste både på hard brøytet snø, is, og så videre tar jeg gjerne i mot tips. Fortrinnsvis skinnsko/støvler.
 

Jeg har et par fra Ecco som er noen år gamle og som må en tur til skomakeren igjen. Jeg ønsker å kjøpe et nytt par å veksle med, og som backup til den dagen de tar kvelden for godt. Jeg er fornøyd med modellen jeg har, men det ser ut som den er gått ut av produksjon. Jeg prøvde mine Lundhags Vandra i fjor påvinteføre, men de var …… glatte og litt for stiv såle til vinterbruk tror jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Lundhags Skare siste 5-6 årene. Som vanlige Lundhags støvler men noe varmere med uttagbar innersko, og en annen såle som gir bedre feste på vinteren. Sitter okei på hard kompakt snø, som kan være glatt. Sitter såklart ikke på is, det er det kun brodder som gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Lundhags Forest (veldig like Vandra) og Jaure high. Opplever sålen som omtrent like stiv. Skaftet er relativt mykt. Jeg synes Forest er litt kaldere enn "vanlige" fôrede fjellstøvler, og Skare er litt varmere. Så jeg bruker Skare på alle høstturer når gradestokken er under 0 C. De var supre på elgpost sist helg.

Størrelsesmessig er de noe mindre. Jeg har 45 i alle. I Vandra/Jaure får jeg da plass til liner + raggsokk. I Skare blir det kun raggsokk eller liner + mellomtykk. Som fjellstøvler i oktober/november ville jeg tatt samme størrelse. Som dedikerte vinterstøvler til truger, isfiske, hundekjøring, etc., så ville jeg gått opp ett nummer 

De uttagbare innerskoene funker fint som tøfler i telt/hytte, MEN man må ta de av for å få tredd de i støvlene. Skulle vært større åpning så man kan tråkke rett i ytterstøvlene med de på.

Endret av foroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskeleg tema! Kommer vel også litt an på hvor du bor? Oslo-gryta og andre  steder har vekslende tø/frost som gir is med slaps på og andre speilglatte kombinasjoner!

Jeg hadde en gang et spanske "by-vinterstøvler" som egentlig var ganske håpløse og slett ikke vanntette i slapseføre, men mirakuløst nok kunne man gå på våt is med de!

I al vesentlighet bruker jeg selv piggstøvler (Icebug), men de er lite populære på de fine gulver! Har et par Alfa støvler som er brukbare, men det kommer helt an på modell og sammensetning av gummien på sålen. Vibramsåle er ingen garanti, for de kan være svært ulike.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (3 timer siden):

I al vesentlighet bruker jeg selv piggstøvler (Icebug), men de er lite populære på de fine gulver!

Litt avhengig av hva som er forventet mengde innebruk vs utebruk og forekomst av is, velger jeg ofte piggsko + gummiovertrekk eller piggfrie sko + brodder. Det er litt tjon å ta av og på brodder/gummiovertrekk, men da funker det iaf. bra uansett føreforhold.

Har en vanntett pakkpose liggennde i pendler-sekken spesifikt til dette formålet, så slipper jeg sand og dritt i sekken når broddene / gummiovertrekket skal av.

På sikt går jeg nok over til bare piggfrie vintersko + brodder. Med litt kresne føtter er det vanskelig nok å finne vanlige vintersko/vintervennlige sko og enda verre blir det med pigger i kravspekk’en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @elgen! Jeg hadde selv et par støvler en gang som av en eller annen grunn var veldig god på våt is. Jeg har opplevd dedikerte vintersko som har vært helt «rævva» glatthetsmesskg og. Så definitivt vanskelig tema.
 

Hvilken modell fra Alfa er det du har du er fornøyd med?  
 

Jeg for for øyeblikket ganske landlig til hvor det ikke brukes salt og kan vøre ganske kaldt, men jobber i en by med kystklima og salting/slaps/asfalt glatt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aico takk for svar! Hvilke sko kombinerer du med brodder?
 

Har gode brodder som jeg kan bruke mår det er ordentlig is, og vurderer rene piggsko til å jobbe i. Men hovedsakelig på jakt etter en vintersko uten pigg, som  er så lite glatt som mulig på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Bokhylla said:

@foroll takk for svar! Ja har gode brodder til de dagene det er bare is. Men har opplevd enormt forskjell på vintersko ift feste senest i fjor med mine gamle Ecco vs Vandra. Godt å høre at Skara funker på vanlig vinter!

Med forbehold om at de kan ha endret på modellen så har mine en såle som heter Vibram Ice. De blå feltene gir godt feste på snø (selv om modellnavnet hinter om noe annet). Såklart lett å anbefale sko man selv har, og har ikke all verdens sammenligningsgrunnlag. Men jeg var i samme båt som deg - hadde Lundhags fjellsko og ville ha noe varmere, og er fornøyd med mitt valg.

 

image_c93bc79b-a900-4ca5-97b0-7d8f9e37d88b_480x480.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (1 time siden):

Hvilke sko kombinerer du med brodder?

Ja, godt spørsmål.. Jeg har lenge brukt en lærsko fra North face som jeg har vært veldig fornøyd med. Vanntett membran og ett tynt lag primaloft-for... husker ikke hva den heter. Både skoene og føttene har blitt mange år eldre siden de ble kjøpt, så de ble kassert etter sist vinter. Pga. slitasjeskader i begge føttene og begynnende hallus valgus på høyrefoten må jeg ha mye mer plass i tåboksen enn tidligere for at føttene skal ha det bra, så ila. siste 1-2 årene har jeg byttet ut nesten hele skoparken med sko som har bredere tåboks, samtidig som jeg i stor grad har endt opp på ett nr. større en før.
Når jeg bestilte ett par Lems Boulder Grip som egentlig var tiltenkt mellomsesong (også kalt sommer her i Trøndelag) viste de seg å være litt romsligere enn størrelses-guiden ga inntrykk av, så jeg bestilte ett nytt par en størrelse mindre til mellomsesong. Siden det er litt styr å returnere varer til USA har jeg beholdt det første paret i håp om at de vil fungere på vinteren med tykkere sokker. 
Problemet kan bli feste på snøføre. Til tross for "Grip" i navnet er dette bare hvis en sammenligner med basismodellen som er kun skumsåle uten gummibelegg. Den varianten som har mest grep og er beregnet for snø og is heter Boulder Summit. 
At Boulder Grip må kombineres med brodder i en eller annen grad er ganske sikkert, så det er/blir svaret på spørsmålet - men i den grad du håpet på en anbefaling så er det for tidlig å si. Sannsynligvis ikke 🤪
 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (På 7.10.2024 den 20.07):

Hvilken modell fra Alfa er det du har du er fornøyd med?  

Dessverre en utgått modell, som jeg heller ikke klarer å lese nanet på i merkelappen!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vintersko til by og generelt bruk falt jeg på et uforventet godt valg for en del år siden. Tyske kvalitetsprodusenten Lloyd sine Vadim halvhøye skinnsko i semsket lær og med Gore-Tex.

Helt spesifikt denne modellen av Vadim, som det ikke ser ut som er i Lloyds sortiment lenger: https://www.eyefootwear.com/66-23-men-s-lloyd-germany-vadim-trecker-style-gore-tex-ankle-boots-brown-suede

Dette er ikke spesielt varme sko, men de er skikkelig gode å gå med, og har en traktorsåle som sitter overraskende godt på isen. I tillegg ser de ganske bra ut. Jeg har hatt mine siden 2019 og brukt de hver vinter med unntak av i fjor da jeg av ren latskap aldri fant de frem, og endte opp med å skli rundt på Alfa-"joggesko" hele vinteren. I år kommer jeg til å finne frem Lloyd skoene igjen :). De ser fremdeles ut som nye etter en vask og vedlikehold av læret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.