Gå til innhold
  • Bli medlem

Transport av 3-4 hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sig Man skrev (1 minutt siden):

Har hørt om «noen» som tjora bikkja på krok på hengeren som endte med avbitt ledning, oppgnagd breddemarkeringslys (begge sider), oppgnagd mansjett på tilløpsbremsen og demontert plastikk på håndbrekket 😳

Forstår ikkje kven "noen" er 🙄😬

Annonse
Skrevet
38 minutes ago, Sig Man said:

Har hørt om «noen» som tjora bikkja på krok på hengeren som endte med avbitt ledning, oppgnagd breddemarkeringslys (begge sider), oppgnagd mansjett på tilløpsbremsen og demontert plastikk på håndbrekket 😳

Kommer nok ikke til å forlate hundene inntil hengeren, men greit å ha en plass å feste de etterhvert som de har fått på seg sele og er klar til tur, eller for at de kan ligge ute om man tar seg en grei stopp på lange bilturer. 

Tredal ordnet uten kostnad. Kanskje de håpet å få tjent det inn på salg av reservedeler? 😜

• Hehe 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg tenkte jeg kunne oppdatere tråden med noen erfaringer noen måneders bruk. Jeg har nå tre hunder selv og har av og til med en lånehund.

Alt i alt er jeg godt fornøyd. Jeg har kjørt diverse varehengere med torsjonsfjærer, og Tredalhengeren med sine spiralfjærer er en drøm å kjøre med. Dette var viktig for meg. Hengeren føles som en naturlig forlengelse av bilen, og gir ikke følelsen av noe som rykker og humper bak. Jeg ser for meg at dette betyr at hundene får en mer komfortabel tur.

De ulike hengerdelene virker å være av god kvalitet, som bl.a. Alko-koblingen, lys, den godt polstrede strømledningen, dekk, bremser, etc. Med én aksling og liten størrelse er hengeren grei å snu på trange plasser. Det trengs ikke store parkeringslomma langs en smal skogsvei for å klare en U-sving. Også håndterbar om man må skyve eller vri den for hånd.

De fire hundekassene har god plass, og med unntak av de største rasene vil to hunder ha god plass. Det gjelder f.eks. mine to alaska huskyer, som helst deler ett rom. Rommene virker lune og gode. De kommer med en trebunn, og jeg har fylt de med treull. Dreneringspropp i bunn så de kan spyles rene om en hund skulle ha uhell.

Hengeren kommer standard med ei vifte. Den har jeg ikke hatt behov for å bruke i vinter, men synes den er unødvendig bråkete. Jeg ønsket å kunne bruke denne uten å ta strøm fra bilen, om man må forlate hengeren en stund sommerstid, og fikk derfor satt inn et batteri og en utstyrskasse til batteriet. Det funker fint. Utstyrskassa er også utrolig kjekk til å oppbevare diverse utstyr som linesett, hundeseler, etc. Jeg fikk også satt inn noen lys, som er greie å ha på for å smette på hundene seletøy før jeg tar de ut om det er mørkt.

Hver kasse har en solid gitterdør og en ytterdør. Jeg synes låsen til ytterdøren er for dårlig. Tappen som låser døra er fjærbelastet og går ut av seg selv, men krever at man smeller døra ganske hardt igjen. Om man har hund som synes hengeren er litt skummel i starten er det unødvendig skremming, og jeg har opplevd to ganger at ytterdøra går opp i første sving. Tenkte å skrive til Tredal om dette. Ser ut som Metbox har samme patent. Jeg hadde foretrukket noe som krever at man må gjøre noe aktivt for å låse, og som samtidig gir en klar visuell indikator på at døren er låst 

Ellers har hengeren som standard en bred rampe som henger sammen med hjulbuen. Hundene får en fin plattform for å hoppe inn og ut, og den er veldig nyttig å stå på for å laste slede eller sykkel på taket.

Takstativet er oppgitt til å tåle 75 kg, så burde tåle en lett vogn, noe jeg vurderer anskaffelse av etterhvert. 

• Liker 4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.