Gå til innhold
  • Bli medlem

Transport av 3-4 hunder


foroll

Anbefalte innlegg

Jeg har to huskyer, og en ganske fast lånehund, og jeg planlegger anskaffelse av en til.

I dag har jeg en Caddy Maxi og er av de største dobbeltburene fra MIM Variocage. Der har jeg fjernet skilleveggen, så hundene deler plassen. Jeg synes det er litt for lite til tre hunder, og vil uansett ikke ha mer enn to i samme bur.

Så da lurer jeg på hvordan andre med 3-4 hunder gjør det?

Bygge egne hundekasser i bilen? Da så jeg for meg langs den ene langsiden i bilen. Grunnareal 200x60 cm, og to bur i høyden. Da blir hvert bur 100 langt, 60 bredt og 60 høyt. De to bakerste åpnes fra bakluke, de to framerste fra skyvedør på siden. Blir dette stort nok? Solid nok med bygging av 15 mm finér? Hvor mye avstiving/rammeverk trengs for å tåle vekten av øverste hundene. Ser for meg at det blir en fordel å kunne ha alle hundene i nåværende bil, men mister en del volum for de gangene man transporter andre ting. Og vet ikke sikkerheten i slike hundekasser, og det er vel litt klønete å løfte øverste hundene høyt i været for å trøkke inn. 

Har også vurdert hundehenger med 3-4 rom, fra Tredal eller Metbox. Grei løsning de gangene man uansett skal ha med slede, og hundene får det vel komfortabelt der. Enkle å rengjøre også siden de kan spyles ren med dreneringshull. Men billig er de ikke og er ikke alle plasser jeg er på tur hvor det er like enkelt å ha med henger.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hengar, og har nokre mindre bur i bilen som er "godt nok" for å rægge rundt på korte turar (men som eg ikkje ville kjørt langt med). Desse kan ein også hive bikkjene inn i for å ta den siste lille biten, etter å ha parkert hengar. 

Det fine med hengaren er at det går an å overnatte meir sentralt også (når ein reiser over distanser) utan å stresse med oppstalling. Berre å hive dei i hengaren, så er dei trygge, og dei søv og roar seg over alt!

Vi synes det var ein bøyg å kjøpe, og diskuterte lenge med oss sjølve. Men, i ettertid har vi fått sjå fleire positive sider som vi ikkje hadde tenkt på før, og no kan vi nok ikkje tenke oss ein tilværelse utan hengar. 

Redigert; her i huset er det også Caddy. Ein maxi og ein vanleg. Maxien til sambuar har super skuffeinnredning. I kombo med hengar er det heilt suverent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hundehenger landet dere på? Jeg lener mest mot Tredal sin, både fordi den er norsk og jeg generelt har tiltro til dem, men virker også gjennomtenkt og forseggjort uten for mye unødvendig dilldall.

Metbox eller WT metall (som ser ut som omtrent samme hengeren) lages vel utenlands på bestilling. Tilsynelatende billigere, men legger man på brems og bedre demping (nødvendig for evt. tempo 100 godkjenning), og alufelger og skjermer man kan stå på, så er man omtrent på samme pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fekk tak i ein brukt WT metall. Vi er veldig  fornøgde med løysingane. 

Skulle eg kjøpt ny, ville nok Tredal stått høgast på lista (utan at eg har gått djupt inn i detaljane). Norsk og kjent. 

Usikker på om vår er godkjent for 100 km/t men køyrer aldri så fort med dyr ombord uansett. Ei litt kort bremselengde grunna vilt i vegen er nok til at det kan bli relativt ubehageleg for dei (og kanskje er eg litt skada av å ha kjørt mykje hestehengar, der det er veldig store krefter og høg vekt i sving). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempo 100 godkjenning er en ganske ny særgreie, som må fornyes med jevne mellomrom, og hengeren får et eget merke bak. Om du ikke vet har du nok ikke tempo 100-godkjenning, og om ikke hengeren utfyller en del kriterier kan den heller ikke godkjennes. Ettersom jeg kjører en tur på ca. 800 km flere ganger i året med mye 90-sone kunne jeg tenkt meg å kunne følge fartsgrensen der. Men ser absolutt aspekter med dyretransport og å kunne bremse komfortabelt!

Jeg ser det stort sett er WT metall som dukker opp brukt. Flott å høre dere er fornøyde med det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten med bikkjene nordover på elgjakt no i haust. Hytte litt langt frå jaktterrenget, så lite aktuelt å la dei stå att på kjettingen. Då var hengaren genial. Kunne sette den rett på utsida av jaktterrenget medan me jakta. Når det var pause og bålbrenning så henta vi dei og dei fekk vere med på den sosiale biten. Kombinert med ettermiddagstur for å trekke, før evt. kveldsjakt, gjorde hengaren det lettare for oss å kombinere ein aktivitet som eigentleg ikkje er så trekkhundvennleg, med å god sosialisering og trening med hundane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (3 minutter siden):

Tempo 100 godkjenning er en ganske ny særgreie, som må fornyes med jevne mellomrom, og hengeren får et eget merke bak. Om du ikke vet har du nok ikke tempo 100-godkjenning, og om ikke hengeren utfyller en del kriterier kan den heller ikke godkjennes. Ettersom jeg kjører en tur på ca. 800 km flere ganger i året med mye 90-sone kunne jeg tenkt meg å kunne følge fartsgrensen der. Men ser absolutt aspekter med dyretransport og å kunne bremse komfortabelt!

Jeg ser det stort sett er WT metall som dukker opp brukt. Flott å høre dere er fornøyde med det!

Då er den nok ikkje det. Vi køyrer også ein lengre turar, men synes det fungerer godt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig nok så kom jeg nettopp hjem fra elgjakt hvor jeg hadde samme utfordring. Det ble blanding av kjetting og å måtte ligge i bilburet. Kjetting med tarp over fungerte greit nok men full løpetid på tispa jaktlaget bruker som løshund, og ene huskyen min er en hannhund, så ikke aktuelt å la ham være igjen ute på kjetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (8 minutter siden):

Artig nok så kom jeg nettopp hjem fra elgjakt hvor jeg hadde samme utfordring. Det ble blanding av kjetting og å måtte ligge i bilburet. Kjetting med tarp over fungerte greit nok men full løpetid på tispa jaktlaget bruker som løshund, og ene huskyen min er en hannhund, så ikke aktuelt å la ham være igjen ute på kjetting.

Samme her, tispa vår var i løpetid 🙉 jakta også med laushund,  der den eine var hannhund. Ekstra greit med den hengaren då. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (4 timer siden):

Jeg har to huskyer, og en ganske fast lånehund, og jeg planlegger anskaffelse av en til.

I dag har jeg en Caddy Maxi og er av de største dobbeltburene fra MIM Variocage. Der har jeg fjernet skilleveggen, så hundene deler plassen. Jeg synes det er litt for lite til tre hunder, og vil uansett ikke ha mer enn to i samme bur.

Så da lurer jeg på hvordan andre med 3-4 hunder gjør det?

Bygge egne hundekasser i bilen? Da så jeg for meg langs den ene langsiden i bilen. Grunnareal 200x60 cm, og to bur i høyden. Da blir hvert bur 100 langt, 60 bredt og 60 høyt. De to bakerste åpnes fra bakluke, de to framerste fra skyvedør på siden. Blir dette stort nok? Solid nok med bygging av 15 mm finér? Hvor mye avstiving/rammeverk trengs for å tåle vekten av øverste hundene. Ser for meg at det blir en fordel å kunne ha alle hundene i nåværende bil, men mister en del volum for de gangene man transporter andre ting. Og vet ikke sikkerheten i slike hundekasser, og det er vel litt klønete å løfte øverste hundene høyt i været for å trøkke inn. 

Har også vurdert hundehenger med 3-4 rom, fra Tredal eller Metbox. Grei løsning de gangene man uansett skal ha med slede, og hundene får det vel komfortabelt der. Enkle å rengjøre også siden de kan spyles ren med dreneringshull. Men billig er de ikke og er ikke alle plasser jeg er på tur hvor det er like enkelt å ha med henger.

 

 

Har 4 nå. Fikk en billig henger av naboen som var i god stand med doble karmer og kåpe på. Er 194 lang og 132 cm bred. Perfekt for 4 bikkjer, da jeg ønsker å lage mye plass bikkjene da jeg ofte er på langtur. Ulempen med å lage kasser til bikkjene bak  i bilen er å utnytte plassen til at du kan få inn annen type bagasje inn, som slede/pulk eller kickbike. Da går det ofte ut over plassen til bikkjene siden du kniper inn på bredde og lengde pr kasse. Følger du med på standard målene til bur og hva som er anbefalt for hunden din, så funke dette for korte transport ettapper på maks 5-8 timer. Jeg drar ofte på langtur og ofte må bikkjene sove bak i bilen. Da må bikkjene ha litt ekstra plass slik at de får ligge i den stilling de vil. 

Den andre ulempen er vekta på bilen blir ekstra høy. Jeg laga en kasse for to med kryssfiner og karmer slik at jeg kunne ha bagasje opp på hundekassen. Jeg tipper vekta ble rundt 60 - 80 kg. Ulempe også måtta ta ut/inn kassen når jeg trenger den til noe annet. Første året plassert jeg den slik at jeg lett kunne få inn pulk og kick bike og kunne ha to ekstra bur. Dette måtte jeg droppe da slitasje på dekkene ble feil. Mye feil ved plassering av vekt bak i bilen kan medføre til kjøreegenskap/bremser på bilen blir feil.

En av grunnen til at jeg går for henger er også at jeg er redd for å ha bikkjene bak i mens jeg er på jobb eller sover i telt/inne og bilen skal ta fyr med bikkjene i. Jeg har ofte også behov for å trene 2 og 2 bikkjer, da er det greit å la bikkjene bli igjen i henger som ha mindre sannsynlighet til å begynne brenne.

Kjøpte hengeren for 2 uker siden, så har ikke begynt å bygge hundekasser ennå, men planen er å bruke kryssfiner og og dele den opp i 4 rom. Planen er å lage det så enkelt at jeg kan demontere veggene slik at jeg kan bruke hengeren til noe annet. Skal også bruke halm, noe jeg ikke har hatt bake i bilen, blir ekstra komfort på vinterturene jeg har med mye bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (4 timer siden):

Hva slags hundehenger landet dere på?

Jeg har en Tysse henger. Mer norsk kan du ikke få det. Er du heldig får du en slik en til 10-15 tusen brukt i god stand. Skal du kjøpe alt materiale for 4 stk hundekasser bak i bilen, tipper jeg vil komme på 6000 tusen.

Ulempen med denne er at det kan bli fryktlig varmt inne i hegeren når det er sol. Skal på laget meg en ventil og lage det slik at jeg kan vippe opp kopå når jeg står parkert, så hundene for frisk luft og kan "titte" ut og følge med hav som skjer på utsiden :-)

Jeg drar ofte på langtur med 10 - 12 timers kjøring og kanskje overnatting på veien, da er det greit å plasw og komfor til bikkjene.

20241006_131258.jpg

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du ikke har hundene gående løst rundt inne i en kapellhenger? De må vel ha luft og de bør jo fordeles i rom eller båser uansett så de ikke slenges rundt.

Ellers har jeg en henger med mål 150*250 som jeg også har vurdert å lage kasser til, men da skulle de gjerne vært isolerte og ser for meg det blir tungt å flytte ned når jeg skal bruke hengeren til noe annet. Så da må jeg eventuelt ha en tilhenger til og da fyker nå tusenlappene av gårde uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (3 minutter siden):

Jeg antar du ikke har hundene gående løst rundt inne i en kapellhenger? De må vel ha luft og de bør jo fordeles i rom eller båser uansett så de ikke slenges rundt.

Ellers har jeg en henger med mål 150*250 som jeg også har vurdert å lage kasser til, men da skulle de gjerne vært isolerte og ser for meg det blir tungt å flytte ned når jeg skal bruke hengeren til noe annet. Så da må jeg eventuelt ha en tilhenger til og da fyker nå tusenlappene av gårde uansett.

Tenker å lage 4 rom på ca 97 cm lengde og 66 bredde. Er ikke så mye plass til å isolere. Men mine har god pels og jeg har ikke isolerte hundehus. Så lenge de ligger tørt og ikke utsatt for sterk vind så har de det helt fint. Her mer redd for for varme enn kulde når det gjelder mine. Har hatt bikkje løst bak i bilen, det har gått helt fint siden de legger seg ned. Ville nok ikke hatt de løse bak i hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.